Gå til innhold

Kan noen fortelle meg litt om prosessen fra vi møter opp til egguttak/sædprøve?!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg kan dele det jeg har opplevd paa riksen ;)

Man faar tidspunkt aa komme paa... eks 9.30. da skal mannen gaa rett aa ta saedprøve (han maa ikke ha utløsning senere enn 48 timer før prøva og alt det der ;))

Og du skal 1) enten finne deg en seng (inne paa ivf-avdelingen) eller 2) sitte og vente til de roper deg opp... noen maa vente, pga at de ikke har saa mange senger, og mange som har uttak samme dag ;) men tror ofte man er heldig og kommer rett inn...

naar du har funnet seng, saa skal du kle av deg og ta paa sykehustrøye. (sykepleierene kommer og forteller deg dette ;) saa hvis du ikke har faatt allerede, skal du skrive under paa samtykke skjema. saa er det mer venting... (mannen din er nok tilbake allerede:) de har blader aa lese paa sengeposten! de setter inn veneflon i haanden din / armen din.

saa etter ventingen, saa blir du trillet inn i rommet tvers over gangen. Der inne er det 1 fra laboratoriet og 1-2 gyn pluss sykepleiere. du setter deg opp i gynstolen. Du faar beroligende og ketorax (smertestillende) i armen, Gyn bruker et langt rørgreier, og stikker forsiktig opp i eggposene... det gjør litt vondt... som mensensmerter, men hvis det er for vondt, gir de mer i armen ;)

saa staar de og "teller" antall egg fra dette røret... du kan se de stikker eggposene paa ultralydskjerm. synes det er veldig facinerende jeg ;)

etter ca 15 min blir du trillet inn paa sengeposten, og sover litt /kommer til hektene. saa kan du dra hjem... noen bruker lang tid paa aa komme seg (2t) og andre er klare til aa reise hjem etter 30 min ... du faar ogsaa tilbud om paracet til hjemveien

før du drar hjem, skriver sykepleierene paa en lapp hvor mange egg de fikk ut. (husk aa spørre hvis de glemmer det )

saann.. ble langt, men tror jeg fikk dekket det meste ;)

jepp er ihvertfall saann det har vaert paa mine 2 uttak ;) haaper det blir saann paa det tredje og ;)

hm... ble braatt litt usikker.. mener jeg har blitt trilla... eller saa blander jeg med en av mine tusen andre operasjoner...

Jeg lå 15-20 minutt, trenger ikke smertestillende, men er litt øm etterpå er min erfaring! Ellers er det lokalbedøvelse, ikke noe beroligende nei, men like greit ikke være sløv etterpå! Nå reiser jeg til København også da!

Annonse

I Dk setter de smertestillende lokalt inni, ikke i armen, høres mer skånsomt ut få i armen, det går sikkert helt fint! jeg tok ut 30 eggposer, det gjekk bra, ble litt klam i hendene, men taklet det fint :) støtt deg til mannen din, går så fint så!

Jeg har veldig lav smerteterskel , så bekymrer meg litt, men alt går gjerne bedre enn man tror :)

Mannen skal være med :)

de passer paa deg hele tiden, og ser de at du har veldig vondt faar du mer smertestillende... (jeg har faatt mer, fordi jeg taaler smertestillende litt for bra... ;/ ikke noe aa bekymre seg for!

Jeg har veldig lav smerteterskel , så bekymrer meg litt, men alt går gjerne bedre enn man tror :)

Mannen skal være med :)

de passer paa deg hele tiden, og ser de at du har veldig vondt faar du mer smertestillende... (jeg har faatt mer, fordi jeg taaler smertestillende litt for bra... ;/ ikke noe aa bekymre seg for!

Takk for gode ord :)

Jeg er også av den typen ang smertestillende ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...