Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei du må ikke kvitte deg med dem, men du bør ikke skifte kattekassa. Du kan bli smittet av toxoplasmose fra kattenes avføring, men det kan du også bli av uvaskede grønnsaker og dårlig stekt kjøtt. Les på matportalen om kostholdsråd til gravide.

Det kan også hende du allerede har vært smittet med toxoplasmose, og dermed blitt immun. Smitten er ikke farlig for deg, og du kan ha hatt det uten å vite om det. Det er fosteret den kan være farlig for.

Jeg har også katt, og har vært toxoplasmoseredd ganske lenge. Aner ikke om jeg er immun eller ikke, men er mye mer avslappa nå :)

Nei det tror jeg du kan ta helt med ro. Jeg går også forbi kattekassa hver dag. Smittestoffet skal inn gjennom munnen - smitter fekal-oralt! Du kan klappe pus ved du, men vær litt ekstra nøye med håndhygiene mens du ruger og før du vet om du er immun.

Annonse

Jeg er også tussete katteeier, og fikk legen min til å ta toxoplasmosetest på meg før jeg startet med fertilitetsbehandling. Den var positiv i alle betydninger - gjennomgått infeksjon gir immunitet og det er dermed ingen fare under svangerskapet. Jeg syntes det var greit og beroligende å finne ut av.

Bytta hver gang selv eg når eg var gravid med gullet! skal litt til for bli smitta, hansker eventuelt antibac er tingen! stapper jo ikke fingrene i munnen i tide utide :) er ikke immun selv, eg har hatt katt hele livet, det sier jo sitt at en ikke blir så lett smitta...

Hei! Her kommer helsearbeideren igjen. Siste tilfellet av toxoplasmose skjedde i 1975, så det er ingen overhengende fare. Bare ikke ha nærkontakt med avføringen fra katten, og gi gjerne typen ansvaret for skifting av kattesanden. Da er du helt trygg. Du kan ikke bli smitta om du puster inn luft fra samme rom som kattedoen står i, eller om du har nærkontakt med kattene! Ikke noe problem, søta! :)

Annonse

Hei,

Har lagt ved en link til en ny NRK nyhet hvor det nettopp står litt om toxoplasmose:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8023721

Men ved enkle forholdsregler som å vaske hender, kok eller stek kjøtt, ha på hansker hvis du graver i jord etc som allerede er nevnt her så blir man ikke smittet.

Hei! Her kommer helsearbeideren igjen. Siste tilfellet av toxoplasmose skjedde i 1975, så det er ingen overhengende fare. Bare ikke ha nærkontakt med avføringen fra katten, og gi gjerne typen ansvaret for skifting av kattesanden. Da er du helt trygg. Du kan ikke bli smitta om du puster inn luft fra samme rom som kattedoen står i, eller om du har nærkontakt med kattene! Ikke noe problem, søta! :)

Okay, blir ekstra betrygget når du kommer og svarer ;-)

Også heter ene katten vår Lurifax ;-) så liker navnet ditt :-)

Typen har fått ansvaret og tok det med glede :) han ville ikke risikere noen ting :-)

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare :-) vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere søte damene her inne :-D <3

Gjest akpa-RUGER

Det skal jeg gjøre !;-)

Jeg må spørre deg, siden du vet så mye !!:D

Jeg testet positivt, ikke en sikkelig lys strek, men heller ikke en sikkelig mørk strek. å det var i sånn "spontanurin"..

Kan jeg slå jubelen nesten løs ?

Jeg skal ta ny test i morgen tidlig, en clear blue digital test, også til legen å ta blodprøve om mandagen om den i morgen er positiv. Har test dag om onsdagen egentlig, men klarer ikke å vente nå som den ene var positiv !

Oi oi, så utrolig spennende! :) Her har jeg dessverre ingen klare svar. Det lover jo veldig godt at du har fått en strek, men jeg aner ikke om det kan være hcg-hormoner fra medisinene som du tok i sammenheng med den assisterte befruktningen som testene responderer på.

De som blir gravide med ivf etc., og som også tester fra tidlig i rugetiden, sier i alle fall ofte at testene i alle fall aldri ble negative. Med andre ord: testene kan av og til vise falsk positiv (pga medikamentene), og da blir testene svakere utover i rugetida. Men dersom man blir gravid, forblir streken der hele tida, selv om de kan også variere litt i styrke siden noen testene har litt forskjellig sensitivitetsnivå. Krysser fingrene knallhardt for at det siste gjelder for deg! :) :) :) Håper ikke dette ble alt for teknisk og uklart,.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...