Gå til innhold

Angående sykemelding og utbetaling

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål.

Jeg er i uke 15 og har hatt innfluensa og bekkenløsning i to uker.

Har vært hos legen og fått sykemelding for de to ukene.

Hvis det nå skulle hende jeg måtte ut i sykemelding igjenn, må jeg sende inn skjema til arbeidsgiver ang sykemld eller sender jeg alt til nav?

Hvis jeg bli langtidssykemeldt, går det automatisk fra legen til arbeidsgiver\nav, eller må jeg levere hver gang sykemeldingen blir forlenget?

Jeg lurer på om sykepenger utgjør det samme som lønn når jeg skal ut i permisjon? Slik at ikke jeg plutselig taper mye økonomisk pgr av sykdom?

Har fått ny jobb og jobbet der siden januar, 100%.

Fortsetter under...

du må levere hver gang du får forlengelse. du får 3 ark. En er til deg, en til arbeidsgiver og en til de som skal utbetale. Dvs NAV etter 16 dager tror jeg. Det står øverst i høyre hjørne hvilket ark som skal til hvem.

Sånn som jeg har forstått det så regner de permisjonspengene utifra inntekten din de siste 10 mnd. Inkludert sykepenger. Så du vil ikke lide økonomisk selv om du har blitt sykemeldt. Ellers sliter jeg BIG TIME! Men det stod det på søknaden om permisjonspenger som man skal sende inn til NAV ihvertfall.

Takk for svar Lilje!! Jeg sliter også veldig hvis ikke sykepengene blir med i beregningen. Men jeg trodde bare jeg måtte levere de 3 siste lønnslippene når jeg søker om permisjonspenger? Hvis ikke blir det ikke gunstig for meg for jeg var student hele fjor året.. :)

hos meg er det ihvertfall arbeidsgiver som skal levere info om lønn til NAV. Så jeg har bare brukt den søknaden som ligger på NAV sine sider. Også levere jobben min informasjon om lønna. Hør med arbeidsgiveren din du ;-) Les på NAV sine sider om svangerskapspermisjon. Der står alt du lurer på.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Om arbeidsgiver bet ut lønn når du er sykemeldt, så ordner arbeidsgiver alt.

Bare du ta vare på din del!

Og arbeidsgiver kan søke om fritak for arbeidsgiver perioden, dvs de 16 første dagene, når sykemeld er svangerskaps relatert.

Hver gang de gravide på min arbeidsplass har vært sykemeldt pga svangerskapet har jeg søkt om dette og fått det inviliget. Men det må jo være svangerskaps relatert, som bekkenløsning ...o.l.

Hvordan reglene er når arbeidsgiver ikke bet ut lønn vet jeg desverre ikke.

Jeg håper det er samme regler om sykepengene kommer direkte fra NAV, at man også da slipper de 16 dagene når sykemeld er svangerskaps relatert :-)

Endret av KLP <3spire<3

Annonse

Takk for svar :)

Jeg skal snakke med min arbeidsgiver. Han legger sikkert til rette for at alle skal ha det greit :)

Har vært inne på NAV sine sider og der står det at sykepenger også regnes som inntekt. Så da er de med i beregningen til svangerskapspengene. Målet er jo at en skal ha den samme inntekten når babyen kommer som en hadde før :)

Sykemeldingen består av 4 ark.

Ark A skal til NAV, men det skal legen sende inn.

Ark B beholder du selv.

Ark C og D skal til arbeidsgiver, det ene av dem må du fylle ut og signere før du leverer.

C og D må du altså signere og levere inn til arbeidsgiver for hver forlengelse av sykemeldingen.

Har ikke jobbet fullt siden jeg begynte å spy i oktober, så har dessverre blitt ekspert på dette nå :P

Lurte på noe ang utbetaling jeg! Står at pengene betales etterskuddsvis i slutten av mnd. Vært sykemeldt siden 6 feb. Fikk denne uka svar på "søknad" om sykepenger fra nav. Får jeg da utbetalt penger nå i slutten av mars, eller vil de komme i slutten av april??

er det forskjellig praksis på forskjellige steder? jeg har kun fått 3 ark på mine sykemeldinger og legen sendte ikke inn. Jeg måtte sende inn selv. Har også gjort det endel ganger.

Hmm... Trodde dette skulle være nasjonale retningslinjer fra NAV. Men kan selvfølgelig være jeg tar feil da. Legen beholder ark A, så jeg får 3 ark med hjem jeg også. Og det ene til arbeidsgiver skal de sende inn til NAV.

Annonse

Sykepenger skal være den eksakt samme lønnen du til vanlig har, om du har fast mnd lønn. Hva som skjer med de som ikke jobber 100% men mindre, også har ekstra vakter aner jeg ikke.

Sykepenger teller som grunnlag for foreldrepenger,så du kan i praksis være sykemeldt i 9 mnder og få det samme i foreldrepenger som du hadde hatt om du jobbet.

jeg er sykmeldt 40%, og jeg leverer alt til arb giver, de sender videre til NAV, samt de bataler ut min lønn som om intet skulle skjedd, gjelder også permisjonspenger, og så krever dem av NAV i ettertid, så jeg slipper å tenke på papirmølla til NAV i det hele tatt... min mann fikk opplyst at også hans fedrekvote kom fra arb. giver og at de krevde fra NAV i ettertid.

undersøk om det er sånn hos deg også !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...