sayed34 Skrevet 9. mars 2012 #1 Del Skrevet 9. mars 2012 Samboeren min var nylig i jobbintervju. Det skal sies at han kjenner direktøren (som intervjuet ham) litt fra før, men likevel: Direktøren: Ny dame ja, så bra, har dere det bra? (den nye dama er meg) Sambo: Ja, alt bra. Vi har flyttet sammen og har det fint. Direktøren: Men hun er ganske ung, er hun ikke det? 25? Sambo: Ja, hun er 25. Det stemmer det. Direktøren: Da blir det kanskje noe barn snart da, siden hun er i den alderen? Sambo: Ja, hø hø, det blir vel det. Det var lissom forutsetningen det, for at vi kunne bli sammen. Direktøren: Det blir koselig det. Det er hyggelig med barn vet du. WTF?!?!? Ifølge sambo var tonen løs og ledig, og det virket som at det ikke gjorde noen verdens ting at han har tenkt å få barn snart. Planer om barn var altså smalltalk. Dette temaet, som er det mest touchy du kan komme borti i et jobbintervju med en dame, var smalltalk når det var en mann som satt der. Jeg blir så sint! Den dagen det er vanlig (merk: jeg sier altså ikke at alle skal gjøre dette) menn og kvinner deler nogenlunde likt på permisjon og hjemmetid, så vil dette forandre seg! Ikke før! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143916903-lysbakken-trengs-h%C3%B8r-hva-som-var-smalltalk-p%C3%A5-sambo-sitt-jobbintervju/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #2 Del Skrevet 12. mars 2012 Fikk han jobben? Dette er jo uhørt, arbeidsgiver har ikke lov å spørre om sånt enten det er mann eller kvinne som er på intervju... Og jeg er 110% enig med deg, fedrekvoten er absolutt nødvendig for det finnes mange arbeidsgivere der ute som ville lagt press på far for å IKKE ta fedrekvoten om den ikke var obligatorisk... For ikke å glemme de mødrene da som ser på permisjonen som sin gudegitte rett til å være hjemme med barnet og "kose seg" som en slags kompensasjon for svangerskap og fødsel... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143916903-lysbakken-trengs-h%C3%B8r-hva-som-var-smalltalk-p%C3%A5-sambo-sitt-jobbintervju/#findComment-144071596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vogndilla Skrevet 12. mars 2012 #3 Del Skrevet 12. mars 2012 Det behøver ikke være obligatorisk med fedrekvoten nei, menn bør da for svingende ha bein nok i nesa til å si ifra til arb.giver hvis de ønsker perm. En ting er at man har rett til å ha perm, det er bra. En annen ting er tvang, det er ikke bra!! En annen ting er at arb.givere spør om slikt på intervju, dette var jo ganske uskyldig spør du meg. Jeg ble spurt engang på intervju "hvem er hjemme med dine barn når de er syke?", det synes jeg er i en litt annen klasse. Og der bør arb.giver vite at sånt har man ikke lov til å spørre om. At noen kvinner ser på det som sin gudegitte gave å ha full perm, er kanskje det dårligste argumentet for pappa perm jeg hører. Hva vet vel du om hva folk flest tenker? Tror nok de aller fleste er ute etter å få hverdagen sin til å gå opp på en mest mulig praktisk måte. For mange betyr dette desverre av økonomiske årsaker at det er mor som er hjemme. Tror det er svært få kvinner som nekter mennene sine perm om de ønsker det, tror nok det som regel er menn som ikke vil ha perm. Vi er da faktisk forskjellige vi kvinner og menn, og da bør vi få bidra med ulike ting hvis vi ønsker det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143916903-lysbakken-trengs-h%C3%B8r-hva-som-var-smalltalk-p%C3%A5-sambo-sitt-jobbintervju/#findComment-144071996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #4 Del Skrevet 12. mars 2012 Ditt innlegg En blå og en rosa inneholder jo svaret på en av grunnene til at fedrekvoten er innført.. Den er innført som et LIKESTILLINGStiltak bl. a... Du skriver at damene må ta mest permisjon pga de tjener mindre og taper mye på at pappaen tar ut permisjon.. Og hvorfor gjør de det? Jo, fordi de får mindre lønn.. Og hvorfor gjør de det? Jo, fordi de er mindre attraktive på arbeidsmarkedet enn menn.. Og hvorfor er de det - JO fordi man kan risikere at en kvinne blir borte i lengre tid pga permisjon flere ganger!!!!!!!!! Den dagen permisjonsdelingen er mer lik vil det gjøre at menn ikke lengre automatisk blir foretrukket til stillinger fordi de også må ta ut permisjon og dermed vil kvinnenes status og lønn i arbeidslivet sakte men sikkert bedres.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143916903-lysbakken-trengs-h%C3%B8r-hva-som-var-smalltalk-p%C3%A5-sambo-sitt-jobbintervju/#findComment-144072071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vogndilla Skrevet 12. mars 2012 #5 Del Skrevet 12. mars 2012 Den dagen permisjonsdelingen er mer lik vil det gjøre at menn ikke lengre automatisk blir foretrukket til stillinger fordi de også må ta ut permisjon og dermed vil kvinnenes status og lønn i arbeidslivet sakte men sikkert bedres.... Ja og det høres jo i teorien veldig fint og flott ut det, men i de tilfellene dette ikke er fysisk mulig da? Hvor mannen tjener mest og tjener så mye at økonomien ikke går rundt hvis han skal gå hjemme med det han får av penger fra NAV. Hva gjør man da? Jo da må mor være hjemme, og så må hun ta ulønnet perm de tre mnd far skulle hatt perm fordi man er 100% avhengig av fars lønnog fordi man ikke ønsker at barnet skal begynne i bhg når det er 9mnd. Jeg er for likestilling jeg, og jeg er for likelønn. Men da må man ta tak i ting litt annerledes. F.eks starte med å utbetale full lønn i permisjonen, ingen fedre som har råd til eller lyst til å gå hjemme i et halvt år med halv lønn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143916903-lysbakken-trengs-h%C3%B8r-hva-som-var-smalltalk-p%C3%A5-sambo-sitt-jobbintervju/#findComment-144072123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå