Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Hva gjør man? Han har fått beskjed fra nv om å finne leilighet så skal de hjelpe med dep. utgifter osv til han får jobb.. Men frem til det da? Han har vært litt her, spist, dusjet osv.. men vi har hverken plass eller mulighet til å l han bo.. hva gjør man? Han har ikke andre han kan bo hos....
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Da må han troppe opp på nav/kommunen. De plikter å skaffe bosted - men i en slik situasjon blir det ikke noe å skryte av - hospits er det mest sannsylige de kan tilby.. Hva gjør han selv for å fikse på situasjonen?
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Hvis han var en nær venn ville jeg tatt han inn hos meg til han fant noe annet, samme hvor trangt det var. Et hospits er ikke for han så lenge han er en velfungerende mann
Underveis --> Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Jeg ville vært svært skeptisk til å hjelpe for mye. Det er sjelden man står på gata uten at man har hatt noe å gjøre med det selv. Dersom du føler for det, og kan stole på at han forlater sofaen din om en uke, så er det en hyggelig gest, men hvis ikke... Vanskelig situasjon, men jeg ville også henvist til Nav. å tilby dusj og et måltid er bare hyggelig, men det er også fort at man blir en "hjelper" og da hjelper man egentlig ikke.
☆☆☆ Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Om jeg stolte på han hadde han fått bli til det ordnet seg, så sant han virkelig gjorde en innsats for å komme ut av situasjonen (samt holdt huset ryddig og støvfritt). Om magefølelsen hadde vært dårlig hadde jeg henvist til plassmangel og bedt han finne en annen løsning. De man ikke stoler på krever mye mer plass enn en nær venn...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan en voksen mann kan havne i en slik posisjon? I hvilke tilfeller blir man egentlig kastet ut på dagen? Om han har blitt kastet ut av en leilighet pga ubetalt leie, bråk e.l. hadde jeg ikke tatt han i hus men henvist til nav. Hadde han blitt kastet ut av samboeren/ektefellen ville jeg vært skeptisk, hva har han gjort mot henne? Men vurdert å ha han noen netter på sofaen. Han har vel jobb, hvorfor kan han ikke ta inn på en motell, leie en campinghytte e.l. frem til han finner seg en leilighet?
sjøsamen Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Hva gjør man? Han har fått beskjed fra nv om å finne leilighet så skal de hjelpe med dep. utgifter osv til han får jobb.. Men frem til det da? Han har vært litt her, spist, dusjet osv.. men vi har hverken plass eller mulighet til å l han bo.. hva gjør man? Han har ikke andre han kan bo hos.... Nav har plikt til å hjelpe. Alle har "krav" på et sted å bo. Han vil bli bedt om å forsøke å finne noe eget og i mellomtiden bo hos familie / venner, men om det ikke går så skal de ha løsninger... Bor han i Oslo?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Jeg leste faktisk en plass, der en mann skrev at han ikke hadde noen plass å bo, så nav måtte betale hotell rom til han inntil de eller han fant en rimeligere plass å bo. Nå syns jeg ikke at vi skal legge oss oppi hvorfor han havnet på gaten, å at en voksen person skal prøve å unngå det. Hjelp istedet med løsninger. Jeg trodde at alle hadde rett på en plass å være, for ingen bør jo sove ufrivillig ute. Jeg har ihvertfall hørt at hotell kan være ett av alternative inntil videre....(Selvfølgelig, ett rom til en rimelig pris) Be han om å snakke med de om det, er jo verdt ett forsøk. men han bør ikke gi seg for lett. de kan sikkert prøvde seg. For nav vil jo ha det billigst mulig, så han kan jo ende opp med verts plass på en eller annen camping med andre mennesker...Bedre enn å sove på gata.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Jeg leste faktisk en plass, der en mann skrev at han ikke hadde noen plass å bo, så nav måtte betale hotell rom til han inntil de eller han fant en rimeligere plass å bo. Nå syns jeg ikke at vi skal legge oss oppi hvorfor han havnet på gaten, å at en voksen person skal prøve å unngå det. Hjelp istedet med løsninger. Jeg trodde at alle hadde rett på en plass å være, for ingen bør jo sove ufrivillig ute. Jeg har ihvertfall hørt at hotell kan være ett av alternative inntil videre....(Selvfølgelig, ett rom til en rimelig pris) Be han om å snakke med de om det, er jo verdt ett forsøk. men han bør ikke gi seg for lett. de kan sikkert prøvde seg. For nav vil jo ha det billigst mulig, så han kan jo ende opp med verts plass på en eller annen camping med andre mennesker...Bedre enn å sove på gata. Selvsagt vil nav ha det billigst mulig.. Det er kun i helt ekstraordinære tilfeller at man får hotell og jeg tror de vil le av ham om han dukker opp og "krever" det..Man har faktisk ansvar for å sørge for seg selv og i det minste forsøke å få jobb og gjøre alt for å få inntekt.. Sosialen er siste utvei når det ikke finnes andre alternativer, og hotellrom er nok nokså langt ned på lista over tilbud de gir.. Plass på hospits eller campingplass er nok mer sannsynlig ja...
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Her i kommunen har de ikke fler alternative plasser å bruke, så de har fylt opp et hotell....dyrt ja, men de er pliktige til å huse folk, uansett
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 det er helt vanlig at vi sender folk på hotell som er bostedsløse, men de aller fleste havner på hospits....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå