FirstAidKit Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Hei alle damer! Jeg har et lite spørsmål, og håper noen kan gi noen gode råd i den forbindelse. Datteren vår på straks 3 måneder har de siste to ukene utviklet en døgnrytme der hun legger seg i 19-tiden og står opp i 8-9-tiden dagen etter - med ett måltid i 4-5-tiden. Vi er selvfølgelig veldig fornøyde med denne døgnrytmen, og ønsker å tilrettelegge forholdene slik at hun får tilnærmet like kvelder hver dag. Problemet oppstår når vi skal på besøk hos svigers eller mine foreldre. Pga jobb hos alle, har vi stort sett kommet på besøk i 18-tiden, og dratt igjen i 21-tiden. Vi har aldri kommet på besøk tidligere på ettermiddagen. Nå som datteren vår har fått døgnrytme, så lurer jeg på hva jeg skal gjøre med besøkstiden nå. Ideelt sett hadde vi dratt hjem i 18:30-tiden og kommet i 16-tiden, men det er ofte veldig vanskelig å få til. Så hva gjør dere? Er dere på besøk utover leggetiden til barnet deres? Datteren vår blir som de fleste barn grinete og vanskelig å legge når hun er overtrøtt, og det vil jeg derfor unngå. De eneste mulighetene jeg ser er å: 1) Ta kveldsstellet og legge henne hos de vi er på besøk hos (men da våkner hun jo når vi setter henne i bilstolen og drar hjem, og kanskje blir hun så sint at hun ikke får sove igjen på en stund) 2) Dra hjem før leggetid (noe som jo er ganske vanskelig med tanke på arbeidstiden til de respektive besteforeldrene og min mann) 3) Kun besøke i helgene (noe vi synes er en litt kjedelig løsning siden det er den eneste tiden vi tre har hele dagen for oss selv og kan gjøre ting sammen som en familie - jada, jeg var at svigers/mine foreldre også er familie, men dere skjønner helt sikkert hva jeg mener) 4) Få besøk (hva gjør dere med leggingen da? Vi bor i en liten leilighet som er ganske lytt, og når datteren vår blir litt større og mer var for lyder er det veldig lett å forstyrre nattesøvnen hennes) Som dere skjønner så ser jeg kun "problemer" med dette. Trenger derfor tips til løsninger Jeg vil så gjerne få til besøk! Håper på masse god hjelp (og beklager for at dette ble fryktelig langt). Takk for de svarene jeg får!
zombie2be Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Du bør bare ta henne med akkurat når dere har lyst å gå på besøk. ta m vognbag/reiseseng og egen dyne og d hun pleier å ha hjemme. og legg henne til vanlig tid. inviter også på besøk, barn blir vant med lyd om kveldene..
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Så lenge hun er liten så går det fint å gjøre som du beskriver i punkt 1, vi har gjort det innimellom med vår gutt. Måtte av og til bysse i søvn når vi kom hjem da, men det ødela aldri for sovinga hans så det var ikke noe problem. Men på lang sikt så vil det nok bli vanskelig å gjøre det på den måten. Så da ville jeg heller satset på å få besøk. Vi har også liten leilighet, men begge barna sover godt og våkner aldri av vanlig prat i stua. Men det kan av og til bli et problem at en av ungene ikke vil legge seg når vi har besøk, men det er nok bare en vanesak. Ellers kan dere jo evt overnatte når dere er på besøk?
jaaada Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 vi har lagt de i vogn eller reiseseng når vi er på besøk og tatt de opp rett før vi skal gå, altså når vi er ferdig kledd. somregel sover de videre med en gang de blir lagt igjen (de er ofte våkne selve bilturen hjem) og en sjelden gang blir det litt sutring eller opptid før de legges igjen men det er sjelden problemer. ang hjemme så har vi gjort det slik at vi rett og slett har litt lyd på til vanlig. barnas rom er rett over stua vår og huset er gammelt og lytt og vi har tv/musikk på høyt og tar ikke hensyn til barna når det gjelde lyd. så lenge det ikke er skremmende lyder så er det lite som forstyrrer de små. bare tenk på nyttårsaften, de fleste sover godt gjennom rakkettbråk;) prøv dere fram og ikke gi opp! vi har to barn og vår erfaring er at så lenge du er rolig er de rolig og barn blir vant med det utroligste:)
jaaada Skrevet 8. mars 2012 #5 Skrevet 8. mars 2012 noen venner av oss setter sammen to stoler som jenta sover i når de er på besøk, enkelt og funker bra for de;)
Honningmelon Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har tre barn, og det har ikke funket på noen å legge de borte, bortsett fra da de var nyfødt. Det ble bare skrik og en unge som ikke ville sove når vi kom hjem. Men, nå har vi tre barn da, så vi må hjem til leggetid (kl. 19) uansett. Vi har mulighet til å besøke tidligere da, så da spiser vi middag der og barna spiser kveldsmat der før vi drar hjem og er hjemme litt over kl. 19. Minsta er 10 mnd, så hun nytter det ikke å legge andre steder enn i sin egen seng. Etter at vi fikk tre, så har det blitt mindre besøk. Vi besøker de stort sett i helgene, og i uka kommer de hit om de vil. Da tar de hensyn til at det er barn som sover. Orker rett og slett ikke alt droget med å måtte dra bort med tre barn så ofte lenger.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 8. mars 2012 #7 Skrevet 8. mars 2012 Her lever jeg etter troen på at ungene takler det de er vant til har bare en, men han utsettes for legging hos andre bilkjøring etter legetid tale i rommet rundt han osv osv.
Honningmelon Skrevet 8. mars 2012 #8 Skrevet 8. mars 2012 Her lever jeg etter troen på at ungene takler det de er vant til har bare en, men han utsettes for legging hos andre bilkjøring etter legetid tale i rommet rundt han osv osv. Ja, det funker for noen, men for andre funker det ikke uansett hvor mye man prøver og ønsker det. Barn er som voksne, forskjellige
helene0: jan09+jun11 Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Frem til min eldste var 6 mnd gikk det fint å gjøre som du sa i punkt 1. Nå har vi to, og pleier å ta kveldsstellet hos besøket og "legge" de i bilen. Minsten sovner sovner som en dupp, mens 3 åringen ofte er våken til vi kommer hjem og han kræsjer i senga. Vi er gjerne en halvtime-time lenger enn vanlig leggetid når vi er på besøk, det er ikke så ofte, så det er ikke så farlig
cent Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Siden barn er forskjellige syns jeg dere skal prøve dere fram og finne ut av hva som fungerer og ikke fungerer for dere
Håpefull77 Skrevet 8. mars 2012 #11 Skrevet 8. mars 2012 vil anbefalle dere å ikke vende barnet deres til å ha det stille ved soving. Jeg hater å ha på lyd når jeg er alene, med det resultat at jenta vår er supervar for lyd og våkner av den minste lyd. Ellers må dere prøve dere frem hva som fungerer. Vi kan bare legge hjemme, i reiseseng hele natten eller vogn for dagsoving. Men vi har 1-2 timers reisevei fra familien.
Tuppen & Lillemor Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Lillemor er 7 mnd nå, og vi er av og til borte på besøk etter leggetid. -Men da må det være noe "spesielt" f.eks besøke et vennepar en lørdagskveld som vi blir sittende en god stund, gidder ikke det for et par timer en tirsdagskveld.. Da legger vi Lillemor som vi pleier hjemme og vekker henne når vi skal dra. Hun sover som regel i bilen på vei hjem, men våkner når vi skal flytte henne over i senga. Men har gått bra hver gang, aldri endt med våkennatt heldigvis
Matrosen og Meg:) Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Her er den ene siden av familien (skilte besteforeldre) så trangsynte på dette. Også oldemødrene til lillemannen. "da får du ha duppen litt tidligere i dag da, så han er opplagt til å reise bort", eller så har det hendt ofte at vi blir invitert ut på middag kl 18. Her legger gutten vår seg 19, og det er ikke bare å gjøre om rutinene for å reise bort en dag. Så her blir besøkene ofte i helgene hvor vi kan komme litt tidlig. Det vi gjør da er å stelle gutten for kvelden der vi er, så reiser vi da han egentlig skal legge seg, så han sovner i bilen. Hos bestemoren hans har han egen seng og eget rom, så der legger vi han bare i senga, og som oftest blir han igjen der til dagen etterpå Dette går veldig bra her, men vi har måtte sagt at vi ikke får reist bort sent på ettermiddagen, fordi gutten har faste rutiner. Da får heller besøket komme hit
Hannah- Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 Rart at mange har så vanskelig for å forstå det der... vi begynner kvelden klokken 18 med grøt, og dette vet familien min veldig godt. Når vi er hos dem og drøyer til 18.15 før vi drar (5 minutters reisevei), så spør de alltid "Dere skal vel ikke dra allerede?" og er veldig overrasket...
Tuppen & Lillemor Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 Ja, er helt utrolig at ikke folk skjønner dette. Til og med personer som har barn selv (lit større barn) har vanskelig for å forstå det med leggetid og rutiner har jeg inntrykk av. Har begynt å lure på om det bare er jeg som er sær og vanskelig ifht dette, men kommer alltid frem til at det blir viktigere og viktigere med faste rutiner og fast leggetid for Lillemor, og da er det ikke bare å ta henne med ut etter leggetid i hytt og pine... Så her blir de fleste besøkene gjort på dagtid i helgene, hvis ikke de kan komme til oss på kveldene. Eller som jeg skrev over, av og til tar legger vi henne borte, men det hører sjeldenheten til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå