Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 Hei ! Hvordan ble dere satt i gang ? Var det med zytotech tabletter og hvor mange tabletter trengte dere og hvor lang tid tok det før dere fikk større åpning eller var i gang ? Tok jordmor vannet på dere ? Leste ett sted at veldig mange fikk en rask fødsel etter at vannet ble tatt. Eller fikk dere riestimulerende middel etter at fødsel var i gang ? Leste en artikkel på mammanett nå som var litt skeptisk til ett riestimulerende middel som ble brukt for å få kraftigere rier , men at flere fødende opplevde at disse riene kom så ofte at de ikke fikk hentet seg inn igjen + at de var vondere enn naturlige rier. Mener det ble satt som drypp og at mange endte opp med tang eller vakum.
honningbien Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Jeg ble satt i gang med ballongkateter først, da jeg ikke var moden. Deretter en tbl. cytotec. Fikk da svake sammentrekninger som jeg ikke kjente. Deretter ble vannet tatt. DA kom riene! Fikk også riestimulerende etter at epidural ble satt. Fikk Cytotec ca kl 17, gutten var ute ca kl 12 dagen etterpå. Med vacum... For min del var det å bli tatt vannet på noe som ikke frister til gjentagelse. Fikk rier som gikk i ett, men de var ikke effektive. Sånn som jeg har skjønt det, er det vanskeligere å sette i gang en førstegangsfødene, enn en flergangsfødende. Det ender oftere med vacum. (Jeg var førstegangs på overtid). Håper du ikke ble skremt av dette. Alle fødsler er forskjellige! Og for mange går det veldig fort. F.eks venninnen min som var annengangs, og ble satt i gang med riestimulerende, 30 min senere var jenta født! Forøvrig hennes beste fødselsopplevelse, hun har tre.
Sandana94 Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Var det med zytotech tabletter og hvor mange tabletter trengte dere og hvor lang tid tok det før dere fikk større åpning eller var i gang? Tok jordmor vannet på dere? Leste ett sted at veldig mange fikk en rask fødsel etter at vannet ble tatt. Vet ikke helt hva de heter, men det var med slike modningspiller ja:) Var førstegangs, og 12 dager på overtid. Fikk første mandags morgen, og andre kl. 16. 17.30 mandags kveld gikk vannet av seg selv. Lillegutt var fødd kl 10 tirsdags morgen, så vet ikke om du vil definere det som rask fødsel:p det er nok ganske individuelt! Nå hadde jeg ganske svake rier også da.. Eller fikk dere riestimulerende middel etter at fødsel var i gang ? Leste en artikkel på mammanett nå som var litt skeptisk til ett riestimulerende middel som ble brukt for å få kraftigere rier , men at flere fødende opplevde at disse riene kom så ofte at de ikke fikk hentet seg inn igjen + at de var vondere enn naturlige rier. Mener det ble satt som drypp og at mange endte opp med tang eller vakum. På grunn av at jeg hadde så svake rier, fikk jeg riestimulerende middel (drypp) i løpet av natta. Om det var vondere enn naturlige rier vet jeg ikke, da det var første og jeg ikke har noe å sammenligne med, men de var hvertfall ikke gode! Det endte med at han ble tatt med vakuum, så den teorien kan vel stemme Og jeg opplevde det slik at de kom så ofte at jeg ikke fikk innhentet meg.. Lystgassen ble min redning! Jeg nektet å ta epidural, selv om de spurte en 4-5 ganger, fordi jeg hadde hørt fødselen tok lenger tid da.. Men om det blir slik for deg også, anbefaler jeg virkelig å ta den epiduralen! Kanskje det tar litt lengre tid, men det er nok verdt det å slippe de helt ekstreme riene.. Det var så mange spm, at jeg valgte å gjøre det sånn Og husk at alle fødsler er ulike, noen opplever igangsettelse som et rent helvete, mens andre får drømmefødselen! Krysser fingrene for deg på den sistnevnte Lykke til! Alt er verdt det til slutt!
Margarita -- Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Hei på deg:) Jeg ble satt igang dagen etter termin pga høyt bt. Fikk en modningspille om formiddagen (kl 12), var litt moden og hadde 1 - 2 cm åpning. De tøyde og herja endel der nede... Kl 1600 gikk vannet, og etter det begynte riene. VAnnet var misfarget, jeg ble undersøkt av flere leger som konkulderte med at de måtte skynde på fødselen litt. Fikk drypp, som ga msse maserier, og ingen åpning. Kl 22.00 hadde jeg fortsatt 3 sm, og ikke så effektive rier, selv om de kom hele tiden. Men det var ikke så ille altså, for de var ikke skikkelig vonde i den fasen. Kl 0000, var det 5 cm, riene kom som kuler, ingen pause, og det begynte å bli uholdbart. Fikk epidural kl 0100 (7 cm), og da ble det pluteselig nesten morro;) Ungen kom 03.26, men navlesnoren 2 ganger rundt halsen og ganske blå. Men vakum, som nesten endte i hastesnitt.... Idag er jeg på termin, og håper dette starter av seg selv! Men om jeg blir igangsatt engang til, er det ingen krise. Da passer de jo enda bedre på!! Og du er allerder på sykehuset og får oppfølging, slipper å stresse hjemme og med å rekke sykehus osv! Og er det for vondt, er du jo nesten garantert å rekke epidural. Det er det jeg er mest redd for med at det starter naturlig, for jeg tror jeg må ha epidural denne gangen og, selv om jeg føsrte gangen var bestemt på å ikke ta det:) Angående at fødselen tar lengre tid med epidural, tror jeg egentlig ikke på... Min gikk fortere da fordi jeg greide å slappe av med riene som var intense! Men det er større sjanse for vakum da...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Jeg var moden, og hadde tre cm åpning da de tok vannet. Kjennte lette tak som begynnte noen timer før jeg skulle bli satt i gang. Fikk lette rier med lite fremgang av at de tokvannet. Drypp ble satt, og det gitt 1,5 time før babyen var ute. Riene ble kraftige, tette og betydelig mer smertefulle enn første fødsel som var naturlig. Ba om epidural på 6cm, men da gikk det ti minutter før babyen var ute, så det rakk jeg ikke. Likevel syns jeg at det var en overkommelig fødsel siden det gikk så fort. Babyen kom på et par rier, så vakum var det siste jeg trengte. Presseiene var så intense at jeg har problemer med å huske det. Men jeg vil heller ha det sånn enn en time med pressrier slik jeg hadde med første mann. Samlet sett: ja, riene ble vondere og kom veldig tett på slutten, men fødselen gikk veldig fort, og samlet sett en bedre opplevelse enn første fødsel som forøvrig heller ikke var noen skrekkopplevelse. Det finnes nok ikke noen fasitsvar her, lykke til!! Håper du får en god opplevelse!
anonym91 Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 blei ikkje sett i gang hadde rier som ikkje virka så bra.. usikker på kor mye åpning eg hadde men hadde bynnt så vitt sjøl men gjekk seint så jm tok vatne kl 11 på måronden men fekk seinere epidural som virka dårlig og måtte få riestimulerende drypp for og få full åpning.. så blei godt hjelpa igang sjøl om det hadde starta sjøl.. jenta kom kl 6 på kvelden etter 1 veke me rier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå