Gå til innhold

Noen som skal til samtale på sykeshuet ang vanlig fødsel vs keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal på samtale på sykehuset i uke 34-35, syntes jeg de sa da jeg var på ord. ul...

Det er jo som regel i tide, men jeg hadde ønsket meg en dato før den tid, i det minste til å bruke i diverse søknader til NAV...

(regner med å få ks, hatt to haste-ks på overtid)

Det synes jeg var sent, men det kommer jo an på hvorfor du må ha en slik samtale da. Jeg fikk samtale i uke 24 eller noe, og det var greit. Fra jeg ble henvist til jeg fikk time var tilstanden min endret seg. Jeg skal på ny samtale neste uke, uke 27.

Annonse

Jeg skal på samtale pga av hastekeisersnitt ved siste fødsel. Jeg er i uke 30 når jeg skal dit. Ble henvist av jordmor i uke 24. Tok bare et par uker før de ringte fra sykehuset og avtalte time.

Jordmor sa til meg at det er vanlig å ha samtalen i uke 30-35. Jeg skal føde på Ullevål.

Jeg skal til samtale i uke 30. Timen ble satt

opp da jeg var på ultralyden i uke 19. Skal føde

på Ahus.

Er det noen her som har vært til slike samtaler

tidligere forresten? Hvordan foregår de? Endte i haste-ks sist.

Jordmor sendte henvisning til riksen rundt uke 16/17. Fikk samtale i uke 23, og da fortalte jeg mitt og hun jordmora på riksen prøvde og få meg til og ville føde normalt. Men pga dårlig opplevelse sist fødsel er jeg ganske bestemt på og få keisersnitt. Hun spurte og informerte og det ente med at jeg ble satt på time med lege på riksen rundt uke 30. for ny samtale. Var legen som måtte avgjøre sånt. Så da får jeg vel et ja eller nei da vil jeg tror...motivasjonen min for og føde normalt er lik 0...har utsatt og bli gravid i 5 år pga angst. Men pga samtaler jeg hadde etter sist fødsel hvor de sa på riksen at jeg aldri vil bli tvunget inn i noe ny fødsel igjen, og samtaler med fastlege, så følte jeg at jeg ikke kunne la være og fullføre drømmen om en til pga det. Men må si de prøver hardt og overbevise. Var lettere for dem sist da jeg var førstegangs, denne gangen "VET" jeg hva jeg går til...selvom hun jordmora påstod de hadde satt epidural for seint, så jeg egentlig hadde født uten smertelindring. Påstod de hadde hatt dårlig tid. Vannet gikk 0300, jeg ankom sykehus 0600, og var klar på at jeg skulle ha epidural fra første stund. Fødselen "startet" 1800, og gutten vår kom 2025. Dårlig tid sa du??? Ser ikke helt den :-/

Jeg har vært på samtale og var veldig nervøs! Fikk time to mnd. før termin, men klagde og fikk ny time rundt uke 22. Orket ikke å gå så lenge å tenke på dette. Min jordmor ringte selv og ba om ny time. Hun skrev også et anbefalelsesbrev til sykehuset.

Jeg var først inne til jordmor som sjekket alt det vanlige og spurte om jeg ville snakke om min forrige fødsel (traumatisk fødsel). Sa at det egentlig ikke hadde noe å si, jeg har bedt om ks pga fysiske skader etter forrige fødsel. Om jeg ikke hadde hatt det hadde jeg likevel vurdert ks.

Etter dette var jeg inne til en hyggelig lege. Han gikk fort igjennom papira mine fra forrige fødsel og begynnte å snakke om den og mine fysiske problem i ettertid. Fikk beskjed om at dersom jeg ønsker ks så får jeg det. Må inn igjen til samtale med anestesilege/kirurg (husker ikke helt). Skulle egentlig hatt den samtalen samme dag, men pga forsinkelser på sykehuset gikk det ikke (klokken var nesten 4..)

Vet at mange føler seg presset av jordmor/ lege til å ikke vurdere ks. Det ikke en lett utvei, men som legen min sa; det er heller ikke en vaginal fødsel.. Jeg gikk med rier i tre døgn og var sengeliggende i en uke etter fødselen med store smerter. Vil heller ha et "rent" snitt på magen, enn mange i underlivet..

Jeg har vært på dette sykehuset mange ganger og møtt både sure, vrange og småfrekkt helsepersonell. Er desverre blitt vanlig.. Må si jeg var overrasket da jeg møtte en hyggelig jordmor og i tillegg en hyggelig lege!

Din jordmor kan også sende henvisning til ks, eller be om det selv på ordinær ul dersom du ikke har vært der. Ta med deg mannen din på samtalene så har du noen som kan støtte deg. Min mann fikk klar beskjed før samtalene hva jeg vil/ikke vil osv. Og ikke minst så visste han om alle komplikasjoner rundt ks, slik at ingen skulle få han til å tvile.

Lykke til alle sammen :)

Jeg ble henvist til samtale da jeg var i uke 25, har foreløpig fått bare brev med info om frist for rett til helsehjelp, men ingen konkret dato for samtale ennå. Er nå 26+3, så håper at det ikke tar så all verdens tid før jeg får det avklart. ønsket KS pga traumatisk fødsel ( 3 dager med rier + tangforløsning ) og total ruptur gr 3B som resulterte i fysiske plager som ikke ble bedre. Skal føde på AHUS .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...