Gå til innhold

Amming og jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei smarte mødre :) Jeg skal snart begynne på jobb og lurer på hvordan jeg best kan kombinere jobb og amming. Har fått en time ammefri om morgenen, så den er ikke noe problem. Pleier også å gi om formiddagen (11-tiden), men den går ut nå. Er det noen som har vært gjennom dette? Og hvor ofte trenger en gutt på 8mnd melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også begynt å jobbe igjen.

Ammer morgen og kveld. Og hvis jeg har mulighet til å gå litt tidligere en dag ammer jeg også på ettermiddagen.

Jeg har ikke ammefri, men styrer arbeidstiden selv så tilpasser ift når vesla våkner.

Jeg opplevde at produksjonen sank ganske mye etter at jeg begynte å jobbe. Så hvis du ønsker å fortsette å gi en del melk burde du nok pumpe en gang i løpet av dagen. Jeg orker ikke pumpestyret, så jeg gir den melka jeg har og ellers greier hun seg med mat og vann som pappaen gir. Jenta mi er 6,5 mnd.

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det varierer veldig hvor mye melk barn på 8 mnd trenger. Ofte vil de fint tilpasse seg det de får tilbud om også, så om du ammer før du drar og med en gang du kommer hjem er det godt mulig han ikke trenger melk mellom der. Det kommer naturligvis også an på hvor mye annen mat han spiser, og hva han ellers drikker.

Jeg ville ikke prøvd å venne han til noe nytt mønster før du begynner å jobbe, det kan forkludre mye. Amm som du pleier når du kan, enten det er i ukene før du begynner å jobbe eller i helger og på fridager etterpå.

Spesielt i starten er det lurt om du kan pumpe iallfall en gang om dagen på jobb, slik at du får tømt brystet sånn cirka like ofte som vanlig og unngår tilstoppinger og spreng. Denne melka kan han få å drikke neste dag, om han ikke drikker av flaske så kan han få på kopp. Dersom pumping er vanskelig så ville jeg likevel prøvd å få det til de første par ukene, siden det er da faren for tilstoppinger er størst. Så kan du heller droppe det etterhvert. Du kan evt håndmelke av sprengen (og gjerne litt til, for å stimulere produksjonen) i do...

Mange barn vil die veldig ofte når de først kan, så det kan hende det blir mer amming på kveld og evt natt. Dette handler ofte like mye om behov for kos&mor, som behov for melk, så det er slett ikke sikkert at en flaske med melk i løpet av dagen vil hjelpe. Prøv heller å tilpass deg til det - ikke legg opp til at du skal avlaste mannen din (eller hvem det nå er som passer gutten når du er på jobb) med å hjelpe med middag osv straks du kommer hjem, sett deg heller ned og amm, kos, bær osv om det virker som det er der behovet er. Dersom gutten er vant med å bli båret mye når du er hjemme, er det nok lurt at pappa/etc også bærer en god del - prøv å gjør ting så likt som mulig når det gjelder rutiner, iallfall de første par-tre ukene. (SELVSAGT skal far få gjøre ting på sin måte, men det er lurt å ha litt myke overganger.)

For å opprettholde amming og melkeproduksjon best mulig kan det være smart å sørge for at det er et ammemåltid rett etter din arbeidstid. Da bør barnet være noenlunde sultent, og dere må ikke legge opp til at han skal ha et stort måltid med fast føde like etterpå. Akkurat DA er det ammemåltid som er viktigst, så kan middagen heller vente et par timer eller komme til lunsj.

Og så er det viktig å huske at ting endrer seg kjapt, så rutinene er helt sikkert annerledes om 1-2 måneder.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe da gutten min var 8,5 mnd. Uka før var vi på ferie og da var det praktisk å amme mye. Jeg angret litt på at det ble så brå overgang. Fikk spreng og tette melkeganger. Og måtte nattamme for å få løst opp i det før neste arbeidsdag. Det var vanskelig å få tid til å pumpe mellom møter og telefoner og tog som skulle rekkes, så der sto jeg på plattformen med melkespreng i ti minus... Samme skjedde når vi avvente nattamming 2 uker senere... Men da snakker vi om å kutte ut 2-4 måltider i døgnet samtidig. Og kanskje du får bedre til å tømme ved pumping?

For gutten vår det ikke noe problem å amme mindre. Vi ammet tidlig morgen, jobbet en time mindre så ammet ved 15.30, og så utover kvelden. Han drakk bra med vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...