Gå til innhold

Erfaringer og tips fra nattavvenning....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer nattavvenning på Vesla på 9 mnd, får nå pupp i snitt 2 ganger per natt. Har hørt så mange suksesshistorier, så er nesten litt engstelig for å bli veldig skuffet om det ikke går... Noen som har opplevd at nattavvenningen ikke ble en suksess??

Lurer også på hva jeg skal gjøre m kvelds- og morgen-pupp. Kanskje lurt å ta den et annet sted enn soverommet hennes? Veldig takknemmelig for tips som har funket for andre, så kan vi plukke det som passer her... Det er pappan som skal ta henne på natten under avvenningen. men uken etter må det bli meg, da er han borte. Engstelig for at jeg skal ende m å amme igjen hvis hun våkner på natten da.. Er det lett å komme tilbake i gamle rutiner igjen? Og hvis hun blir snørrete eller syk for eks, og våkner på natten? Gir man pupp igjen da? Har jo ikke tenkt å slutte helt enda.. Blir det ny runde m avvenning igjen etter en slik periode eller går det lettere da..?

Merker jeg er litt ambivalent i forhold til avvenning, synes likesom litt synd på henne..HUn er jo veldig glad i puppen. Ligger m munnen åpen og søkende som en liten fulgunge når jeg kommer inn på natten.. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom nattamming fungerer bra for deg også er det slett ikke nødvendig å slutte. Det er faktisk en god del som nattammer til barnet er godt over året, det betyr ikke at de sover dårligere resten av livet av den grunn :) Dess eldre barnet er, dess lettere synes mange det er å nattavvenne også, de forstår mer og det er lettere å trøste dem på annet vis.

Samtidig har hun neppe et ernæringsmessig behov for pupp om natta, om hun spiser 3-4 gode måltider med fast føde om dagen. Det kan godt hende det går ganske lett ved å gi henne litt kos, forklare at hun å sove og tilby vann.

Jeg tror ikke det er nødvendig å sette seg et annet sted enn på hennes rom for å gi morgen- og kveldspupp, iallfall ikke i utgangspunktet - du kan heller vurdere det om det virker som hun kikker veldig fortvilet bort på den vante stolen osv. Og så kommer det an på hvor enkelt det er å amme et annet sted, om det blir tungvindt så synes jeg det er enda mindre grunn til å endre på det.

Prøv å ha på deg en trang t-skjorte når du går inn til henne, slik at det ikke er så lett å få tilgang til brystet.

Når hun er syk så vil hun nok uansett amme mer enn nå, både dag og natt. Det bør hun få lov til, mange barn vil ikke ha annen mat enn morsmelk da, og det er både nærende og bra for magen. Dersom det blir behov for nattavvenning igjen etterpå går det nok raskere enn den første gangen uansett :)

Skrevet

Vi nattavvente i den alderen, og det var enklere enn jeg hadde trudd. Fra å kun ha sovnet med pupp og nattammet annenhver time i en periode når jeg begynte i jobb! Vi samsovet og jeg nattavvente selv. Bare fikk nok en natt når jeg var 100 % sikker på han ikke var sulten, så jeg nektet ham pupp. Trøstet ham i ca 30 min før han gav opp og la seg til å sove! Neste gang gav han seg etter få minutter. Har fortsatt å amme i 5-tiden selv nå som han er over året. Dersom han våkner før det hysjer jeg og sier han skal sove. For det meste skjønner han da at det ikke er pupp å få. Tilbyr vann og av og til vil han ha. Var igjennom en sykdomsperiode nå etter barnehagestart og er veldig glad jeg hadde mulighet å amme da! Avvente på nytt nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...