MaRiAnNe_85 Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Har en liten kar på 5 uker som har litt magevondt. Magevondten ,og gulpingen har økt på den siste uke,og nå i dag har han flere timer etter et måltid gulpet opp tykk "grøtaktig" masse. Kan jeg kalle dette gulp eller er det mer oppkast? Dette er mitt tredje barn og har ikke vært borti lingnende. Det som bekymrer meg er at han ikke snur hode en gang når denne tykke masse kommer opp og kjenner jeg blir bekymret med tanke på hvordan dette skal gå utover natta. Sliter med jernmangel og våkner derfor ikke lett.. Hva tenker dere?
Transversus Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Vi sliter litt med det samme. Gulper opp små klumper til tider, men de er vist helt vanlig sa helsesøster. Hvis det er reflux feil så pleier de å sprutgulpe.
MaRiAnNe_85 Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2012 Han har til tider hatt litt sprutgulp med ordentlig "trykk",men tror ikke det er nok til at jeg kan kalle det reflux... Min lille kar er en ordentlig gulper, det var den ene søstra også, men har virkelig ikke vært borti værre altså. Han gulper ut 18 gulpekluter om dagen og 10 gulpesmekker samt mine og hans klær. Så det å få være rein er en utrolig luksus Skal på helsestasjonen i morgen så skal spørre dem da. Synes det er litt ekkelt når det kommer så mye av denne grøtmassa og han bare blir liggende å gurgle og slutte å puste i den. La han på sida i natt for å være på den sikre siden, selvfølgelig med god støtte... Takk for svar
SiljeOgLilleLisell♥ Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Han har til tider hatt litt sprutgulp med ordentlig "trykk",men tror ikke det er nok til at jeg kan kalle det reflux... Min lille kar er en ordentlig gulper, det var den ene søstra også, men har virkelig ikke vært borti værre altså. Han gulper ut 18 gulpekluter om dagen og 10 gulpesmekker samt mine og hans klær. Så det å få være rein er en utrolig luksus Skal på helsestasjonen i morgen så skal spørre dem da. Synes det er litt ekkelt når det kommer så mye av denne grøtmassa og han bare blir liggende å gurgle og slutte å puste i den. La han på sida i natt for å være på den sikre siden, selvfølgelig med god støtte... Takk for svar Jenta mi er også en skikkelig storgulper. Det er virkelig helt ekstremt! Skifter opp til fem-seks ganger om dagen og har et veldig høyt forbruk på gulpekluter her og gitt! Hun legger godt på seg, så både ullevål og helsesøster vil ikke gjøre noe. Ser jo at det er plagsomt for hu, hu blir skikkelig sliten av dette.. Sliten og utilpass! Jeg gikk på apoteket og fikk bestilt en mme som heter Enfamil AR, og dette har hjulpet en del. Den blir tykk i kontakt med magesyre, så det kommer ikke så lett opp igjen. Hun gulper enda, og noen dager er værre enn andre, men hun ble som en helt ny baby når vi begynte med denne. Ganske dyr, men hva gjør man ikke:)
MaRiAnNe_85 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2012 Sammensurium: Jeg fullammer, men kanskje det kan være en ide å gi han litt mme til kveld sånn at han kanskje gulper mindre til natta. Er jo så veldig bekymret for at han rett og slett skal kveles av den tykke massa som kommer ut.. Hva tror du?
lillenims Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Tror ikke MME hjelper, mange gulper mer av det. (Og slik du beskriver gulpinga så er det ikke den typen gulp som er typisk om barnet får for mye formelk eller liknende.) Enfamil AR er vel en spesial-MME, og jeg ville ikke ha brukt denne uten å vite HVORFOR - altså være sikker på at det ikke er noe galt som ligger bak denne gulpinga. Om du er bekymret så kontakt for all del helsesøster - ikke stol på fremmede mennesker som sier ting på internett......
SiljeOgLilleLisell♥ Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Sammensurium: Jeg fullammer, men kanskje det kan være en ide å gi han litt mme til kveld sånn at han kanskje gulper mindre til natta. Er jo så veldig bekymret for at han rett og slett skal kveles av den tykke massa som kommer ut.. Hva tror du? ' Jeg snakka med helsestasjonen om denne MME, og derfor gikk jeg til innkjøp av den. Hun sa at de som ammer, ofte gir denne etter å ha gitt pupp, og at dette hjelper for noen. Men som lillenims sier, så er det greit å høre med fagfolk først. Jenta mi er født med gastroschise, så tarmsystemet hennes kan ha vært med på å forsterke gulpinga her. Men hun har gulpa like mye av alt, både morsmelk og alle typer erstatninger, og jeg har også vært bekymra for om hu kan kveles.Kirurgen som opererte henne på ullevål sa at det er veldig lite sansynlig, at dem snur seg eller svelger gulpet igjen. Men man skal jo være på vakt. Stakkars små, det er ikke no særlig for dem å gulpe sånn! Men som sagt, så hjalp det veldig med enfamil, så hvis helestasjon sier det er i orden, ville jeg absolutt ha prøvd! Endret 10. mars 2012 av sammensurium
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå