Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Jeg leste et innlegg på småtroll 1-2 om pottetrening og har noen spørsmål. Jeg tenkte det var best å stille de her, da dere enten er godt i gang med dette eller kanskje t.o.m har barn som har blitt tørre. Når startet dere med pottetrening? Er det vanlig å starte så tidlig som før fylte 18 mnd..? Det er ikke alle innlegg som er lette å lese, da de ofte består av førstegangsmammaer som haster seg inn i nye oppgaver, så derfor spør jeg dere Vi har uansett kjøpt en potte nå. Han sitter gjerne på den når han har på bleie, men han nekter å sitte på den når han er naken.. Han sier æsj når han har bæsjet i bleia, men jeg tror ikke helt at han forstår at han tisser (han har ikke vært det barnet som har tisset masse under bleieskift).
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 Jeg har fire barn som jeg har avvent med bleie, og en ting er veldig sikkert. Barn er ulike! Og foreldre også... Her har barna mine vært 2.8 år, 2.10 år, 2.9 år og nesten 23 mnd da de sluttet med dagbleie. Alle har brukt/bruker bleie på natten lenger. Alle har sittet litt på do før de sluttet med bleie, men ikke noe fast før vi bestemte oss for at vi ville at de skulle slutte. Selve bleieslutten var enklest med nr 1 og 3 som ble tørr på et par dager. Nr 2 var mer sta, så der forsterket vi motivasjonen litt med belønningssystem, så det tok ca 2 uker før han ble helt tørr. Vesla brukte vi også ca 2 uker på å få tørr siden hun var så liten. Sånn i ettertid så angrer jeg faktisk bitte litt på at vi avvente vesla med bleie så tidlig. Grunnen er rett og slett at hun rent fysisk sett er for liten til å klare å gå på do selv (hun er nå akkurat 2,5 år og ca 89 cm). Dvs, hun klarer å klatre opp på krakken, og hun klarer å dra ned buksen og trusen, men det er ikke alltid hun får til å kombinere dette, spesielt ikke fort nok. Og så skal hun tørkes etterpå også uansett om det er tiss eller bæsj, og det er hun også litt for liten til å ha helt ansvar for selv. Så dermed ender vi med å måtte følge henne på do hver eneste gang hun må, og med fire barn er det ikke alltid like lett å slippe alt en har i hendene å ile til Så sånn sett hadde det kanskje vært like greit å vente til hun var litt eldre, men det er jo også deilig å slippe bæsjebleier og sånt da. Sidene guttene var eldre, og også lenger rent fysisk, klarte de å gå på do alene helt fra starten av (vi tørket etter bæsj da i starten). Så min konklusjon er vel egentlig bare at du kan nok få tørr et lite barn dersom du bare vil, og jeg ville ikke ventet altfor lenge heller, men tenk over hva du har tid og overskudd til. Med små barn må en regne med litt lenger tid på selve avvenningen, mer uhell, og at en kanskje må følge barnet på do i lenger tid. På den annen side synes jeg også mange venter litt for lenge. Før var det normalt at 2 åringer var tørr fra dagbleie, nå er det uvanlig. Nå er det mer normalt at barna er 3 år, men jeg ser med litt bekymring på at flere og flere 4-åringer fortsatt går med bleie fordi "de ikke er klar enda". Da tenker jeg at foreldrene muligens burde begynt å prøve litt tidligere, men så klart, noen barn er bare ikke mulig å få tørr før de er store.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Alva: virket det som at barna dine var klare for bleielutt? Hvordan merket du det? Jeg har en gutt på snart to år. Hadde vært utolig greit å venne han av med dagbleie i løpet av sommeren, men han virker ikke klar i det hele tatt. Han får helt panikk hvis jeg prøver å sette han på potten eller doen. Hvilke årstid har barna ine blitt avvent på? Tenker det må være så greit med avvenning om sommeren når det er mindre klær og temperaturen er grei.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Tja. Eldstemann virket kanskje klar, men ikke de andre. Vesla skjønte ikke en gang sammenhengen mellom ordet "å tisse" og handlingen å tisse, så vi måtte begynne der. I starten hadde hun litt do-nekt, så da lot vi henne holde på ting hun ellers ikke fikk røre for å avlede. Det funket ganske greit, men hadde hun satt seg helt på bakbena ville vi ikke tvunget henne heller. Med mellomste gutten så skjønte han fort hva han skulle, men gadd ikke. Så der måtte vi bruke belønningssystem som ekstra motivasjon. Tre av mine er blitt avvent om sommeren (det ER enklere!), og en i påsken når det fortsatt var snø og kaldt. I siste tilfellet hadde vi på bleie når vi var ute med ham i starten sånn for å slippe å vaske kjeledressen dersom det skulle bli uhell. Det er jo bare til å prøve i sommer. La ham gå litt uten bleie, si i fra nr han tisser "Oi, nå tisset du!" og lokk med do, f.eks at han får være med å kjøpe inn en flott doring el. Går det ikke, så venter dere. Verre er det ikke
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Ok. Vi får prøve oss litt frem til sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå