Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Jenta mi på 11 mnd har i mange mnd vært slik at hun har matlyst/ikke matlyst i perioder. I periodene hun ikke har matlyst, spiser hun minimalt. Det kan være LITT grøt til frokost, noen biter brød til lunsj, null middag og litt grøt til kvelds. Minimale mengder, og hopper glatt over måltider. Og i disse periodene hjelper det ikke uansett hva det er jeg frister med. Hun nekter eller spiser bare litt uansett. Disse periodene varer i minimum én mnd, ofte lenger. Etterfulgt av en sånn periode, kommer det en periode hvor hun spiser normale mengder, og er mer interessert i mat. Hun smaker på nye ting og et lettere å mate. En sånn god periode varer ofte kortere enn de dårlige, desverre. Hun er lang og slank, men legger greit på seg. Er nok de gode periodene som sørger for det. Men, jeg er like bekymret hver eneste gang hun har sine dårlige perioder. For jeg skjønner ikke hvorfor det blir slik, og det er jo så liiiite mat som går inn. Andre med barn som er sånn?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 vårres er litt sånn også, men det er bare snakk om noen dager (kansje en uke) i slengen.Jeg opplever også at de "dårlige" periodene er mye lengre. Da smaker han bare på maten og spytter mesteparten ut igjen, eventuelt bare kaster den rundt kjøkkenet Men han legger også greit på seg, er slank men ikke tynn. Og siden han plutselig kan spise en kjempe stor porsjon middag eller grøt har jeg slått meg til ro med at han spiser når han er sulten. Han får også pupp fremdeles så har sånn sett heller ikke hatt panikk med dette han er også 11 mnd.
tessass Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Jaaa!! Veldig sånn her også.. Gutten min på elleve mnd må stort sett alltid avledes når han spiser, eller så vil han ikke ha noe. I de gode periodene (som kanskje varer en uke eller to) så spiser han godt og det krever ikke like mye avledning... Selv om litt må til da.. Kunne ønske jeg hadde en unge som tapte frivillig når han fikk mat.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Tessass: Akkurat sånn er min og! Må avledes fryktelig mye i de dårlige periodene. Enda er det ikke sikkert jeg får i henne noe. Og hun spiser så fryktelig lite i disse periodene. Hopper over måltider og spiser mikroskopisk når hun gidder å spise litt. I de gode periodene trenger hun ikke avledes like mye. Alt med mat er enklere da. Så synd at de gode periodene er så korte og de dårlige så lange... Hvor mye spiser din i de dårlige periodene? Hi
januarbaby + novemberspire Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Sånn var jenta mi fram til hun var 12 mnd. De dårlige periodene var laaange og de gode korte. Måtte avledes skulle vi i det hele tatt få i henne noe. Byttet helsesøster og fikk mange gode tips på 1års kontrollen som virkelig gjorde en forskjell her hos oss. Det ene var bla å kun gi henne pupp 2 ganger i døgnet (og ikke 4 ganger), uansett hvor lite hun spiste, og det gjorde jammen meg susen. Nå spiser hun like mye til dessert som hun gjorde på to måltider før. Det eneste vi sliter med nå er å få i henne mat i bhg. På en lang dag der har hun kun spist 1/4 brødskive og litt frukt. Hun har gått dårlig opp i vekt siden hun var 6 mnd, er ikke tynn men heller ikke tykk Masse lykke til, vet hvor slitsomt det er.
min lille fotballspiller<3 Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Vi har det også sånn. Har snakket med ernæringsfysiolog på sykehuset og hun sa at det er helt normalt. Barn spiser når de er sulte, noen ganger mer og noen ganger mindre. Mini hadde også lange perioder med lite mat når han var rundt 10-11-12 mnd men nå spiser han veldig bra (halvannet år). Det er vanligvis ikke noe å bekymre seg for:):)
tessass Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Tessass: Akkurat sånn er min og! Må avledes fryktelig mye i de dårlige periodene. Enda er det ikke sikkert jeg får i henne noe. Og hun spiser så fryktelig lite i disse periodene. Hopper over måltider og spiser mikroskopisk når hun gidder å spise litt. I de gode periodene trenger hun ikke avledes like mye. Alt med mat er enklere da. Så synd at de gode periodene er så korte og de dårlige så lange... Hvor mye spiser din i de dårlige periodene? Hi Vel, idag spiste han litt grøt til frokost, en frukt smoothie fra ellas kitchen til lunsj, drakk en halv drikki rund ett, en tredjedels middagsglass rundt fire og litt grøt til kvelds.. Og det toklaaang tid å få det i han.. Er så lei av å lure i han mat hele tiden.. Slitsomt når han aldri gaper frivillig. Sånn har det vært siden han var rundt et halv år....
Gjest Antarctica Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 De som refererer til gode og dårlige perioder: har det falt dere inn at ungene også vokser i rykk og napp, og dermed trenger mer og mindre næring i forhold til det? I følge mamma var jeg en sånn unge, som la på meg litt først, og ble litt smådeilig, deretter vokste litt og ble lang og slank. Syns det dere ramser opp av mat høres normalt ut, selv om det er i nedre ende av normal-feltet.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Tessass: Jeg vet det er slitsomt. Vi har hatt det sånn siden hun var liten baby. Det verste er at jeg ikke klarer å la være å bekymre meg. Hadde jeg enda klart å bare ta det med knusende ro... Hvor mye veier din da? Og hvor lang er han? Går han greit opp i vekt? Pashla: Ja, jeg vet barn vokser i rykk og napp, og prøver å tenke på det i de dårlige periodene. Men, jeg kan liksom ikke fatte at en halv skive, litt grøt, litt fruktmos og null middag er nok i flere uker. Hender jeg bare jeg får i henne noen skjeer grøt og noen biter brød til måltidene. Det virker alt for lite til å være nok... Grunnen til at jeg blir så fryktelig bekymret er vel for at hun ved et par anledninger da hun var baby ble dehydrert pga at hun drakk for lite melk. Mulig pga refluks, og får fortsatt medisiner for det. Dette har desverre gjort selt jeg har blitt litt hysterisk med maten. Hi
Galskapens overhode Skrevet 11. mars 2012 #11 Skrevet 11. mars 2012 vår yngste er slik dere beskriver. Må avlede for å få i han mat. Han har vært slik siden han begynte m fast føde. Nå er han 14 mnd og ca 11,5 kg. kanskje 82-83 cm lang. Han. var 2720g ved fødsel. Hvis han får styre selv, så spiser han kanskje til sammen 1 porsjon ila dagen. Hopper glatt over måltider. Da krever han også mye mer søvn, er mer grinete og bærer preg av å være sulten/ha lavt blodsukker. Gode perioder er få dager av gangen. maks en uke. vi tvinger ikke i han mat, men avleder oppmerksomheten bort fra at han spiser. Han har falt litt på kurvene, men håper han holder seg der han er nå.
enero Skrevet 11. mars 2012 #12 Skrevet 11. mars 2012 Her er noen tips: http://margitvea.blogspot.com/2012/02/barn-som-ikke-spiser-vil-kanskje-spise.html?m=1
tessass Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 Tessass: Jeg vet det er slitsomt. Vi har hatt det sånn siden hun var liten baby. Det verste er at jeg ikke klarer å la være å bekymre meg. Hadde jeg enda klart å bare ta det med knusende ro... Hvor mye veier din da? Og hvor lang er han? Går han greit opp i vekt? Hi Hei igjen! Vel, var på helsestasjonen igår og lillegutt har bare gått opp litt over 100gram siden begynnelsen av desember! Han veier 8,9 kg og er 77cm lang.. Så ble litt fortvila nå altså.. Skal sies at han har vært syk i over to uker (den fjerde barnesykdommen) og jeg tror det er noen vonde tenner på gang, men det er så utrolig vanskelig å få i han mat! Har noen noe tips om god mat han kan pelle på og spise selv? Han elsker druer og virker som han syntes det var godt med litt karbonade i små mengder..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Tessass: liker han ostesmørbrød med grillkrydder? Det liker jenta mi. Pastaskruer? Nå har jenta mi vært inne i en god periode i 3 uker, så bare venter på at hun skal begynne å nekte mat igjen. Og hver gang sier jeg til meg selv at jeg skal ta det mer med ro når hun ikke vil spise. Men, hver j.... gang blir jeg like stressa og nervøs :-( Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå