Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Hva slags klær vaskes på hvilke grader? Hvordan sorterer dere klesvasken? Jeg er ekstremt overhysterisk, og trenger og roe meg ned et par hakk. Her går nesten alt på 90 grader. Jeg må skjerpe meg, men lurer på om 40 egentlig holder, eller om det meste burde kjøres på 60 grader? Gensere og bukser som jeg og treåringen bruker til hverdags greier seg kanskje med 40 grader? Mens t-skjorter, strømpebukser og sokker bør kjøres på 60? Og babyklær på 60? Håndklær og undertøy på 90? Og så har jeg fått meg tørketrommel Men så hører jeg så mye forskjellig om hva som kan tørkes i trommel og hva som absolutt ikke bør tørkes i trommel. Hva er deres ja/nei liste når det kommer til tørk i trommel? æsj, helt blank her jeg altså.. Hilsen overhysterisk tøyvasker og miljøsvin...
☆☆☆ Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Vasker det som er nærmest kroppen på 60 og resten på 40. Tørketrommel bruker jeg på håndduker, truser og sokker, av og til mannens arbeidsskjorter. Store plagg er like snertent å henge på snoren (men jeg liker mykheten i trommeltørkede håndduker). Og så bruker jeg trommel når det er greit å få unna klesvasken, for eksempel når klesstativet ikke kan stå framne.
Marit 27 Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Hehehe:) jeg tror dette er veldig individuellt:) Men kan jo fortelle deg hvordan vi gjør det hjemme hos oss:) Hånklær og kluter o.l. på 90 grader og i tørketrommel. Sengetøy på 60 grader til vanlig og 90 grader av og til og i trommel Bukser og gensere 40 grader tørkes på snor, tar i trommel hvis det er noe som haster veldig og tåler trommel. Undertøy og sokker 60 grader og trommel, bher vasker jeg på 40 sammen med andre ting for de tåler som regel ikke 60. Også er det jo ull som går på 30 grader. Vi hadde en repratør her en gang som sa det at det er veldig lurt for vaskemaskinens del å få noen runder på 90 grader av og til for at kalk og smuss skal forsvinne helt fra maskinen:)
:) liris Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Se på vaskeanvisningen på klærne, vasker du med for høy temperatur er ikke det gunstig! Hverdagsklær som du nevner kan du fint ta på 40, dersom noe er veldig stygt/møkkete kan du jo ta det på 60 dersom det står inni. Babyklær enten 40 el 60 avhengig av gulp, bæsj osv.. Jeg har aldri eid en truse som kan vaskes på 90 så her går alt på 60, sammen med sengetøy og håndklær. Tørketromler sengetøy og håndklær, kluter bare..
magnhild81 Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Vil i grunnen anbefale deg og se på vaskeanvisningen på lappen i klærne. Der står også om de tåler tørketrommel. Men her går mine, mannen, og guttenes klær på 40 grader der har jeg delt inn i hvit, lyse farger, blandet og svarte. Sokker, undertøy og håndklær på 60 grader, igjen delt inn i hvit og farger. ull går på ullprogrammet. klærne til den kommende baby kommer jeg til å vaske i egen vask på 60 grader frem til ca 1 års alderen. Vasker forresten vaskefiller og gulvmopper og sånt på 90 grader Endret 7. mars 2012 av magnhild81
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Jeg vasker: Håndklær, vaskekluter, kjøkkenkluter på 90 gr Sengetøy, undertøy på 60 gr Barneklær med bæsjeflekker eller vanskelige matflekker på 60 gr Vanlige klær på 40 gr. Ullklær 40 gr ullprogram I tørketrommelen tørker jeg bare håndklær og sengetøy, noen ganger også bomullsundertøy. Vanlige klær syns jeg mister fasong og farge av å bli tørket i tørketrommel. Men skjer at jeg tørker noen av mine "daffe inne klær" i den, samt noen av ungenes joggebukser hvis de er for store.
TøffiTrynet☠ Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Følger rett og slett plaggets vaskeanvisning jeg da... Truser og håndklær går på 60. Sengetøy på 90. Det står også i plagget om det tåler tørketrommel. Jeg tar ikke plagg med stretch der. Og ikke ull og sånt. Og heller ikke klær jeg ikke vil skal krype, eller er redd for på annet vis.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er nok i motsatt ende av skalaen. Med fire barn, derav to er begynt å bli så store at klærne tar mye plass i maskinen, treninger osv, så blir det ekstremt mye klesvask. Derfor blir det også enkelt fordelt. Stapper maskinen full med enten: Mørke/kulørte klær 40 grader, hvite/lyse klær 40 grader, håndklær/kluter/sengetøy 60 grader, eller treningstøy/ull/jeans på finvask 40 grader. Alt lukter godt og ser helt rent ut etter vask, vi er ikke mer syk enn andre osv. Så jeg antar at det vi gjør er godt nok Vi tørketromler mye, men har noen ting vi ikke tromler fordi det blir så fort hullete/stygt da. Dette er: Sokker Bukser til ungene når de er passert 3-4 år Fintøy Alt av ull, silke ol Evt andre klær som vi er litt "redd for".
☆☆☆ Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er nok i motsatt ende av skalaen. Med fire barn, derav to er begynt å bli så store at klærne tar mye plass i maskinen, treninger osv, så blir det ekstremt mye klesvask. Derfor blir det også enkelt fordelt. Stapper maskinen full med enten: Mørke/kulørte klær 40 grader, hvite/lyse klær 40 grader, håndklær/kluter/sengetøy 60 grader, eller treningstøy/ull/jeans på finvask 40 grader. Alt lukter godt og ser helt rent ut etter vask, vi er ikke mer syk enn andre osv. Så jeg antar at det vi gjør er godt nok Vi tørketromler mye, men har noen ting vi ikke tromler fordi det blir så fort hullete/stygt da. Dette er: Sokker Bukser til ungene når de er passert 3-4 år Fintøy Alt av ull, silke ol Evt andre klær som vi er litt "redd for". Jeg er oppvokst i firebarnsfamile (5 år mellom eldst og yngst) med to fulltidsarbeidende foreldre og uten tørketrommel og oppvaskmaskin. Man kan lure på hvordan det gikk rundt Kan ikke se for meg å drive en storfamilie, hadde gått på veggen. Tror ikke man blir syk av å vaske alt i ett, nei. Men jeg synes det er enklere å sortere klærne til flere enn til en. Da jeg var alene skilte jeg bare mørkt, lyst og ull. Nå som vi er to kan jeg differensiere mer og fortsatt fylle vaskemaskinen, så nå går "utenpåklær" for seg, skilt fra truser, sokker og t-skjorter. Lyse underklær går sammen med håndduker og i perider med treningslyst kan jeg fylle en egen maskin med syntetisk tøy. Dette var umulig før uten å vaske halvfulle maskiner. Eneste effekten av manglende sortering var at klærne ble fortere "slaskete", helsa var den samme.
bitthen Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Blander klær, og kommer ikke til å vaske babyklær el lign for seg selv, her går det i sortering etter vaskeanvisning utenom mopper, kluter og kopptuer som vaskes separat på 90. Ull på ullvask, undertøy, sengklær og håndduker etc. på 60, andre klær som bukse, singlet osv på 40. Det meste av bomull hives i trommelen. Tror ikke det er helt bra å hive alt på kokvask, du ødelegger jo både klærne og ikke er det særlig miljøvennlig heller? Med de maskinene vi har i dag skal tøyet være rent allerede på 40 grader.
bitthen Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Som i kopphåndduker - slik man tørker glass og fat etc med??
Ooops I did it AGAIN Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Kopptuer? Hahaha, ler så jeg griner! Har aldri tenkt over hvor teit det ordet ser ut på trykk.. Eller at det skulle være et uvanlig ord...
TPK Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Jeg sorterer på enten 60, 40 eller 30 grader (kun ull o.l som går på 30), og på mørke, lyse eller røde klær/håndklær. Alt av håndklær og sengetøy går på 60 grader (en sjelden gang 90) og i trommel, og alt av vanlige klær går på 40 grader (en sjelden gang 60 hvis det er veldig skittent og jeg ikke er "redd for det") og vanlige klær tørkes på snor, hvis ikke det er noe som haster. Vasker ca.4-5 maskiner i uken, har ett barn på snart 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå