Gå til innhold

Vakkert navn :) andre som er enige (el uenige ;) )

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei!! Ikke gjør det! Det er et navn som definerer enn sinnstilstand, og for meg oppleves det som en projisering av foreldrenes følelser inn i navnet på barnet. Skal man hete noe slikt må man nesten få velge det selv. Tenk på barnet, at det skal bli et voksent selvstendig menneske, at det skal på jobbintervju, kanskje ikke alltid like lykkelig?

Annonse

Lykke er jo så mye brukt at jeg ikke tenker over betydningen, når jeg hører navnet.

På samme måte som jeg har sluttet å tenke på de norrøne gudene hver gang jeg treffer en liten Odin, eller på det nye testamente hver gang jeg hilser på lille Markus.

Et helt greit navn.

Noen som har tenkt på hvordan det skal gå med Lykke, Milla, India, Leon og Balder når de skal ut å søke jobb senere i livet?

Antakelig akkurat like fint eller vanskelig som med Jonas, Eirik, Noah og Aksel. :) - eller hvilke andre navn man nå måtte velge.

Syns det er en beskrivelse av en sinnstilstand. Man har liksom ikke lov til å være nedfor og lei seg og ha det fælt, hvis man bærer et sånt navn. Må være hardt å leve opp til. Virker som noen bare bestemte seg for at ordet lykke betyr noe fint, den sinnstilstanden de var i når barnet blei født, så vi bruker det som navn. Jeg tror jeg skal gjøre det med Mirakel, og se om det blir like "poppulært". For hvis jeg får et barn vil det for meg være et Mirakel.

Ville det egnet seg som navn?

Synes det er kjempefiiint!! Skal døpe jenta mi Lykke Marie(etter mamma) om et par uker :-) Dette med sinnstilstand var noe jeg tenkte til å begynne med, men navnet Lykke betyr jo ikke lykke..det er et dansk jentenavn :-) Visst man skal ha et navn som betyr lykke, må hun hete Felicia ;-) Det er ikke like fint etter min mening:-) Go for it :-))

Annonse

Lykke er kjempefint. Dattera mi har det som 2. fornavn.

Det er så vanlig nå, så ingen kommer til å bli plaget pga det.

Lykke betyr lykke på dansk også btw. =0)

Jeg tror og håper at veldig få barn vil bli plaget pga navnet sitt i årene fremover. Tror våre barn blir mer forståelsesfulle enn de eldre generasjonene. Vi har blitt så multikulturelle nå, og hører fremmede navn hele tiden. Sønnen min går i barnehage med Ariel, Barbie, Milo, Mohammed, og Ise. Og selv heter han Mio. Fint og fargerikt mangfold. Hipp hurra

Lykke er kjempefint. Dattera mi har det som 2. fornavn.

Det er så vanlig nå, så ingen kommer til å bli plaget pga det.

Lykke betyr lykke på dansk også btw. =0)

Jeg tror og håper at veldig få barn vil bli plaget pga navnet sitt i årene fremover. Tror våre barn blir mer forståelsesfulle enn de eldre generasjonene. Vi har blitt så multikulturelle nå, og hører fremmede navn hele tiden. Sønnen min går i barnehage med Ariel, Barbie, Milo, Mohammed, og Ise. Og selv heter han Mio. Fint og fargerikt mangfold. Hipp hurra

Barbie?????

Må bare si at jeg syns Mio er et så fint og stilig navn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...