Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #26 Skrevet 7. mars 2012 Det står da virkelig at den flate siden inn på de pakningsvedleggene jeg har lest. Når det er sagt har jeg likevel satt de inn med den spisse siden inn, og aldri putta fingeren min inni, bare dytta den rett innforbi. Tok mandlene for 9år siden. Da måtte jeg ha stikkpiller, og funka som bare det:-)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. mars 2012 #27 Skrevet 7. mars 2012 Jeg setter selv ikke stikkpiller 10 cm inn, med mindre det står at de skal det. Mitt poeng var at hvis det står at et visst legemiddel skal administreres slik, ville jeg gjort det fordi det da var jobben min, og da kunne jeg ikke unnlate å følge de retningslinjene for å være «grei» mot pasienten, når det innebærer at pasienten kanskje ikke får bra nok effekt. Om du forstår hva jeg mener (rent bortsett fra at jeg alltid er grei mot pasientene), av og til har fagpersonell og pasient en litt forskjellig oppfatning av hva som er nødvendig, basert på forskjellig kunnskap.
HvittHus Skrevet 7. mars 2012 #28 Skrevet 7. mars 2012 Jeg setter selv ikke stikkpiller 10 cm inn, med mindre det står at de skal det. Mitt poeng var at hvis det står at et visst legemiddel skal administreres slik, ville jeg gjort det fordi det da var jobben min, og da kunne jeg ikke unnlate å følge de retningslinjene for å være «grei» mot pasienten, når det innebærer at pasienten kanskje ikke får bra nok effekt. Om du forstår hva jeg mener (rent bortsett fra at jeg alltid er grei mot pasientene), av og til har fagpersonell og pasient en litt forskjellig oppfatning av hva som er nødvendig, basert på forskjellig kunnskap. Jeg forstår hva du mener, men hvis det er slik at stikkpillen må/bør 10 cm inn, så gi pasienten beskjed om dette, og gi dem en mulighet til å avslå "prosedyren" Noen synes helt sikkert at det er uproblematisk å få satt denne stikkpillen, mens andre som meg ville ha følt det som et overgrep. Vi pasienter må gjennom så mye ubehagelig som vi ikke har "mulighet til å rå over", så det er veldig greit å kunne få være med å bestemme i de tilfeller det er mulig.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. mars 2012 #29 Skrevet 7. mars 2012 Jeg setter selv ikke stikkpiller 10 cm inn, med mindre det står at de skal det. Mitt poeng var at hvis det står at et visst legemiddel skal administreres slik, ville jeg gjort det fordi det da var jobben min, og da kunne jeg ikke unnlate å følge de retningslinjene for å være «grei» mot pasienten, når det innebærer at pasienten kanskje ikke får bra nok effekt. Om du forstår hva jeg mener (rent bortsett fra at jeg alltid er grei mot pasientene), av og til har fagpersonell og pasient en litt forskjellig oppfatning av hva som er nødvendig, basert på forskjellig kunnskap. Jeg forstår hva du mener, men hvis det er slik at stikkpillen må/bør 10 cm inn, så gi pasienten beskjed om dette, og gi dem en mulighet til å avslå "prosedyren" Noen synes helt sikkert at det er uproblematisk å få satt denne stikkpillen, mens andre som meg ville ha følt det som et overgrep. Vi pasienter må gjennom så mye ubehagelig som vi ikke har "mulighet til å rå over", så det er veldig greit å kunne få være med å bestemme i de tilfeller det er mulig. Å informere og forberede pasienten, samt respektere et eventuelt ønske om å avstå, er også en naturlig del av jobben synes jeg.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. mars 2012 #30 Skrevet 7. mars 2012 Eller, det bør være en naturlig del av jobben, men det er uansett en del av jobben.
Audix78 Skrevet 8. mars 2012 #31 Skrevet 8. mars 2012 Og hvis noen lurer så har jeg tatt de "ca 10 cm" fra boken Legemiddelhåndtering- Lærebok for sykepleiere og vernepleiere av T.Bielecki og B.Børdahl. Pensum fra sykepleierutdanning. http://www.netdoctor.co.uk/health_advice/facts/suppositories.htm eller her http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=21&prodid=6136 Les teksten til "pakningsvedlegget ifht hvilken vei. Bare for å ilustrere at man faktisk kan søke seg frem til informasjon selv i steden for å ta til takke med synsere på forum. :-D
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2012 #32 Skrevet 8. mars 2012 Uansett hva man skal og bør, så settes de her i huset kun på barna når de har feber o.l, og da med butt ende først, og aldri finger etter. Det er akkurat så man treffer rumpehullet med fingeren, aldri på innsiden. Vi smører de også med vaselin først. Selv har jeg aldri tatt stikkpiller etter at jeg ble så stor at jeg kan huske det...
Lillegullskatt Skrevet 8. mars 2012 #33 Skrevet 8. mars 2012 Se på apotek1 sin nettside ang Bruk av stikkpiller du da får du riktig info...
Audix78 Skrevet 8. mars 2012 #34 Skrevet 8. mars 2012 ja gjør det... for der står akkurat det jeg har sagt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå