Gå til innhold

Dumt spm. ang. stikkpiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått voltaren stikkpiller av legen. I pakningsvedlegget står det "stikkpillene føres langt inn i endetarmen". Hva vil langt si, er det ikke nok å bare putte de inn?

Skrevet

Putt de inn med flat siden først (spissen ned fordi tarmmusklene vil "presse" pillen oppover selv) omtrent til 2. pekefingerledd...

-Knip litt etterpå, så det ikke renner ut så fort... ;)

Skrevet

Jo, bare putt de inn. Som sykepleier trer jeg ikke fingeren langt inn på folk, når jeg setter stikkpiller.

Skrevet

Du bør føre stikkpillen inn med en pekefinger til du ikke får fingeren lenger inn. I følge retningslinjer for legemiddelhåndtering skal stikkpiller ca 10 cm inn i tarmen på voksne og 5 cm inn i tarmen på barn.

Skrevet

Ok, takk for svar, vet dere hvor lenge jeg bør vente, før jeg kan gå på do etter jeg har tatt en?

Skrevet

Putt de inn med flat siden først (spissen ned fordi tarmmusklene vil "presse" pillen oppover selv) omtrent til 2. pekefingerledd...

Dette er en vanlig vrangforestilling. Stikkpillene er laget med en spiss del som skal føres inn i tarmen, hvis du har ført den langt nok inn vil lukkemuskulaturen sørge for at den ikke glir ut igjen.

Skrevet

Ok, takk for svar, vet dere hvor lenge jeg bør vente, før jeg kan gå på do etter jeg har tatt en?

Anbefaler deg å gå på do først...

Skrevet

Jo, bare putt de inn. Som sykepleier trer jeg ikke fingeren langt inn på folk, når jeg setter stikkpiller.

da gjør du feil...

Skrevet

Jeg gjør det, men etter ca 45 min, må jeg på do igjen. Jeg holdt meg til det var gått en time, men da bare måtte jeg. Bør den sitte lengre?

Skrevet

Jeg gjør det, men etter ca 45 min, må jeg på do igjen. Jeg holdt meg til det var gått en time, men da bare måtte jeg. Bør den sitte lengre?

Det varierer fra legemiddel til legemiddel. En time bør være tilstrekkelig, men det kommer ann på forholdene i tarmen fra person til person. Du vil uansett ha absorbert det meste av legemiddelet vil jeg tro etter en time.

Skrevet

Tusen takk for svar. Ikke alt som er like kjekt å spør legen om.

Skrevet

Tusen takk for svar. Ikke alt som er like kjekt å spør legen om.

Det er sant, men husk at hvis du legger ut spørsmål her så vil du få en del "synsere", dvs at du ikke skal ta alt for god fisk. Dette er tross alt et anonymforum. Spør heller legen, apoteket eller annet kvalifisert helsepersonell dersom du har slike spørsmål. Selv om det er flaut for deg så tenker ikke vi slik. For oss blir det et faglig spørsmål.

Skrevet

Er du lege eller jobber du på apotek?

Skrevet

Er du lege eller jobber du på apotek?

Hehe nei jeg er sykepleier

Skrevet

Dette er en vanlig vrangforestilling. Stikkpillene er laget med en spiss del som skal føres inn i tarmen, hvis du har ført den langt nok inn vil lukkemuskulaturen sørge for at den ikke glir ut igjen.

Det er ikke riktig. Stikkpillen skal føres inn med den flate enden først og den spisse ut for at den ikke skal gli ut igjen. Så da har du lært feil ellers så blir det sagt forskjellig. I forbindelse med et kurs på jobben kunne legen fortelle at mange tror den spisse delen skal inn først og det er ikke tilfelle.

Men HI, er du usikker på slike ting så kontaker du apotek eller legekontor. Ikke spør om helsespm her inne. Da kan du ende opp med mye feilinfo.

Skrevet

Du bør føre stikkpillen inn med en pekefinger til du ikke får fingeren lenger inn. I følge retningslinjer for legemiddelhåndtering skal stikkpiller ca 10 cm inn i tarmen på voksne og 5 cm inn i tarmen på barn.

Jeg må bare spørre:-) Men hvordan i alle dager skal man klare å få en stikkpille 10 cm inn i tarmen??? Ingen av mine fingre er 10 cm;-)

Jeg må vel også si at hvis en sykepleier hadde prøvd å sette en stikkpille 10 cm opp i tarmen min, ville jeg følt det som et overgrep.

Skrevet

Det går for det samme hvilken vei man putter inn stikkpilla. Så lenge den går inn (1-3 cm), så vil lukkemusklene gjøre resten av jobben. Lært av farmasøyt på jobb.

Skrevet

Flat ende først, da smetter den inn nesten av seg selv.

Skrevet

Hvis dere må ta den flate enden først fordi den detter ut ellers må jeg si dere må være ganske slappe i fiseringen :P Det er faktisk spissen som skal inn først og lukkemuskelen gjør at den sitter.

Når du gir Paracet til et barn stikker du ikke fingeren langt oppi rumpa på dem. du tar spissen først og fører den inn til fingeren treffer rumpehullet. Da gjør lukkemuskelen resten.

Samme gjelder for voksne, med unntak av de som er slappe =)

Skrevet

Mye synsing her. Men pillen skal inn med butte enden først. Da dytter musklene i tarmen oppover.

Spl

Skrevet

Mye synsing her. Men pillen skal inn med butte enden først. Da dytter musklene i tarmen oppover.

Spl

Det som er sikkert er at det har ikke noe å si hvilken vei den settes inn, men de er laget spisse i ene enden for å være lettere og mer behagelige å sette inn. Det står gjerne at hvis man opplever at de detter ut så kan man forsøke å sette de med butte enden først, men det er ikke "riktig". Som sykepleier burde du sjekke kildene dine. Det viktigste er at de kommer langt nok inn.

Skrevet

Jeg må bare spørre:-) Men hvordan i alle dager skal man klare å få en stikkpille 10 cm inn i tarmen??? Ingen av mine fingre er 10 cm;-)

Jeg må vel også si at hvis en sykepleier hadde prøvd å sette en stikkpille 10 cm opp i tarmen min, ville jeg følt det som et overgrep.

Hvis du er i stand til å sette en stikkpille selv vil ingen sykepleier gjøre det på deg. Synes du det er et overgrep å få administrert medisiner riktig? Isåfall så har vi i helsevesenet en umulig oppgave.

PS: jeg skrev ca 10 cm så du kan fint bruke den fingeren du har uansett hvor lang den er så er det sikkert nok. :-)

Skrevet

Hvis du er i stand til å sette en stikkpille selv vil ingen sykepleier gjøre det på deg. Synes du det er et overgrep å få administrert medisiner riktig? Isåfall så har vi i helsevesenet en umulig oppgave.

PS: jeg skrev ca 10 cm så du kan fint bruke den fingeren du har uansett hvor lang den er så er det sikkert nok. :-)

Ja hvis det er beskrevet at man skal sette en stikkpille 10 cm opp i tarmen, og dere som helsepersonell utfører det på den måten, så ville det være et overgrep for meg. En stikkpille trenger da vitterlig ikke 10 cm opp i tarmen for å virke.

Men nå har jeg heldigvis aldri opplevd å få 10 cm med sykepleierfingre opp i endetarmen, selv om jeg har fått mange stikkpiller på sykehus. Så heldigvis er de fleste litt lempelige med de rettningslinjene.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvis et medikament må ti cm inn i tarmen for å gi pasienten best effekt, handler det ikke om å «være lempelig med retningslinjene», tror du vi ellers gjør det for moro skyld?

Skrevet

Hvis et medikament må ti cm inn i tarmen for å gi pasienten best effekt, handler det ikke om å «være lempelig med retningslinjene», tror du vi ellers gjør det for moro skyld?

Som jeg skrev har jeg fått administrert stikkpiller ved så mange anledninger at jeg ikke har antallet, og ingen av sykepleierene har noen gang satt den 10 cm inn. Så enten har jeg opplevd sykepleiere som ikke gjør jobben sin, eller så er ikke retningslinjene for suppsitorier slik som beskrevet.

Det hadde jo faktisk vært interessant om noen kunne finne fram disse retningslinjene, for jeg har som sagt aldri opplevd dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...