Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville valgt tre år for deres og barnas skyld de første årene. Treåringen er litt mer selvstendig, kan uttrykke seg verbalt om noe er leit eller om de vil ha oppmerksomhet. De kan forberedes og forklares til.

Treåringen er stort sett ferdig med bleier, kan gå lenger selv, forstår mer.

Legene anbefaler jo også at kroppen bør ha to år mellom hvert svangerskap og da blir det jo nesten tre år mellom barna.

Vi har akkurat fire år mellom våres barn. For oss var det perfekt. Mindre styr for oss, og foreløpig ingen sjalusi.

Min storesøster er to år eldre enn meg og jeg har hatt veldig mye glede, trygghet og godt vennskap med henne, men min fem år yngre søster er min beste venn og vi har vært close gjennom hele oppveksten. Ingen garanti for at tette barn i alder blir nærmeste venner. ;-)

Lykke til med valget og en baby til når enn den måtte komme. ;-)

Jeg i underkant av 2 år mellom mine.

Det er samme aldersforskjell som jeg har til mine søsken og jeg har alltid synes det har vært kjempebra med tette søsken i oppveksten. Vi har hatt felles venner og vært interessert i de samme fritidsaktivitetene.

Jeg synes ikke det er spesielt slitsomt med to tette. Nr 2 er veldig rolig og krever lite. Vi har aldri hatt problemer med sjalusi, tvert imot er storebror veldig omsorgsfull overfor lillesøster.

Ser også at vennene mine som har tette barn (som er litt eldre) har den fordelen at de kan ta med barna på de samme aktivitetene som feks kino, lekeland, lekeplass osv siden de har samme behov/interesse når de er omtrent på samme alder.

Uansett hva du velger så blir det helt sikkert bra! :)

Endret av abella

Det er ca 3 år mellom nr 1 og nr 2, også er det ca 2 år mellom nr 2 og nr 3.

Vi har nå vært igjennom to runder med sår sjalusi med eldstejenta. Det går absolutt an å prate med henne,men likevel så er det ikke alt hun forstår, fordi tankegangen blir rett og slett for abstrakt. Og det gjør vondt i mammahjertet..Hun ble storesøster første gang rett før hun fylte tre år og det var midt i avvenningen av bleier. Så hun stod flere ganger på stuegulvet å ropte at: "nå tisser jeg mamma". Hun hadde det tøft og det ble en tøff opplevelse for oss voksne også. Føler vi har prøvd alt av tips for å gjøre situasjonen enklere for henne,noe har hjulpet,mens andre ting må bare gå over med tiden og med samtaler med mamma og pappa.

Med nr 2 har det ikke vært sjalusi overhode. Hun hadde en skeptisk reaksjon til å begynne med. Ville liksom ikke godta nykommlingen før hun fikk sitte i fanget sammen med mamma og lillebror :) Etter det har hun bare vært god og oppmerksom mot lillebror.

Så for meg var det en mer positiv opplevelse å ha to år mellom søsknene enn 3 år. Men som sagt, dette kan ha alt med persontypen å gjøre og det behøver jo absolutt ikke bli slik for dere:)

Her er det akkurat 2 år mellom nr 2 og nr 3. Det har gått over all forventning faktisk.

De nærmer seg 1 og 3 år nå.

Vi har ikke møtt på noe særlig sjalusi hos storesøster, tvert i mot, og hun godtok lillesøsteren med en gang hun ble født. Alt praktisk har også godt som smurt. Ikke så mye mer sliten med 2 tette+ en litt større.

En stor fordel har nok vært at storesøster snakket så og si flytende og hadde stort ordforråd allerede ved 2 år, kunne kle på seg selv fra topp til tå, kunne snakke om følelser osv. Var mer 3-4 år i "hodet" enn 2 år. Dessuten er hun et rolig barn og liker å leke selvstendig. Far har dessuten 8-16 jobb og fri hver helg og er dermed hjemme hele ettermiddagen og kvelden :)

Når det er best å få nr 2 kommer nok an på både hvordan baby er (skriker mye, krevende generelt), det samme med personligheten til storesøsken og livssituasjonen generelt. Jeg tror kanskje at i vårt tilfelle så hadde det vært mer "traumatisk" for 3-åringen å bli storesøster nå midt i trassalderen.

• 4 måneder senere...

Annonse

Hei

Mine to er 26 Mnd mellom. Eldste slutter med bleier både dag og natt litt over 2 år gammel, og gir er lett og forstå ( dvs lettere å ta hensyn til behovene) han har altid vært tidlig, krabbet 5 Mnd gammel, satt 6 Mnd gammel ( reiste seg dagen etter) og gikk 9 Mnd og 16 dager gammel.

Minsten er veldig rett frem, ser veldig opp til storebror er som regel altid blid. Og enkleste guttene <3

Storebror passer godt på,å deler fint.

Nå kommer nr 3! Og det blir bare 19 Mnd mellom

Minste og mellomste. Storebror blir 4 år, 4 Mnd og 1 uke etter termin.

Skummelt og spennende.

Jeg ville valgt tre år for deres og barnas skyld de første årene. Treåringen er litt mer selvstendig, kan uttrykke seg verbalt om noe er leit eller om de vil ha oppmerksomhet. De kan forberedes og forklares til.

Treåringen er stort sett ferdig med bleier, kan gå lenger selv, forstår mer.

Legene anbefaler jo også at kroppen bør ha to år mellom hvert svangerskap og da blir det jo nesten tre år mellom barna.

Vi har akkurat fire år mellom våres barn. For oss var det perfekt. Mindre styr for oss, og foreløpig ingen sjalusi.

Min storesøster er to år eldre enn meg og jeg har hatt veldig mye glede, trygghet og godt vennskap med henne, men min fem år yngre søster er min beste venn og vi har vært close gjennom hele oppveksten. Ingen garanti for at tette barn i alder blir nærmeste venner. ;-)

Lykke til med valget og en baby til når enn den måtte komme. ;-)

jeg mener legene anbefaler minimum to år mellom hver fødsel? Tror ikke det er mellom hvert svangerskap.. Så to års alderforskjell skal gå fint ;) men hva med to og et halvt da? Siden det står mellom 2-3 år? Jeg ville jo også hatt i bakhodet at det er jo ikke sikkert du blir gravid, og at alt går bra med en gang...

Gjest yrild

Vi har tre år imellom, mest fordi vi var sååå slitne når lillemann var et år at vi ikke orket tanken på et barn til... så vi begynte med prøving på nr to når eldstemann fyllte 2.

Vi har frem til nå ikke hatt noe sjalusi og jeg syntes det var fint å kunne forberede ham godt med lesing av bøker om søsken o.l. før snuppelure kom (mener at det har gjort overgangen enklere).

Venneparene rundt oss som har 2 år imellom har hatt mye mer problemer med sjalusi, men det kan jo være tilfeldig.

Har 20 mnd mellom 1 og 2. Travelt, spesielt siden nr 2 hadde kolikk, men absolutt verdt det.Ingen sjalusi. I dag er de 3 1/2 og 5 år og er verdens beste venner!!! Leker fint i lag og har mange felles venner.

Mellom nr 2 og 3 er det rett under 3 år. Merker at det er mye som er enklere denne gangen fordi søskene er eldre og klarer mer selv, men også fordi nr 3 er en veldig fornøyd baby. Ingen sjalusi denne gangen heller. Nr 1 og nr 2 er veldig selvstendige og de har selskap i hverandre slik at jeg kan bruke tid på babyen uten å ha dårlig samvittighet for de to eldste.

Vi har det ca 3 år mellom våre to, og for oss har det funket perfekt!! :D

-Storebror hadde vært bleiefri i godt over ett halvt år

-Sluttet med smokk da lillesøster var nyfødt fordi "bare babyer bruker smokk, og han var blitt storgutt"

-han er selvstendig i påkledning, snakker selv, forklarer og setter ord på egne følelser, behov osv

-han er veldig stolt av & glad i "min egen baby" (som han kaller henne)

-viser henne en fantastisk oppmerksomhet og de to ler sammen hver eneste dag (hun er nå 5,5 mnd)

-masse, masse selskap i hverander

-ikke èn eneste dag med sjalusi

-han deltar aktivt i babystell og hjelper mamma med å feks hente smokken på babymatta, kle av henne når vi skal skifte bleie, står på ståbrettet ved vogna og underholder henne, leker med henne på lekematta osv.

...kan nok skrive mange, mange flere fordeler for vår del ;) Meeeen, du skjønner tegninga!! Perfekt for oss med 3 års mellomrom :D Også er jo han ganske rolig av seg selv da, samme er lillesøster. Skal også legge til at under svangerskapet snakket vi hele tiden om at det var hans "egen baby" og kun hans lillesøster, sånn at vi gjorde han stolt over det å bli storebror :) Vi foreredte han godt.

Hva som er best er vanskelig å svare generelt på, siden MYE avhenger av barnas temperament og personlighet, kolikk osv. 3 år kan nok føles vel så travelt som 2 års forskjell hvis baby er krevende eller størstemann er i sin verste trassalder, og vice versa. Vi har akkurat 2 år mellom våre, og det har vært helt perfekt for oss! Aldri hatt noe problemer med sjalusi, de leker veldig godt sammen allerede, og fordi de er så tett i alder vil de nok få MYE glede av hverandre i årene som kommer også :)

Storesøster på 2 år hadde et godt språk og var en veldig omsorgsfull og hjelpsom storesøster helt fra dag 1, hun skjønte hva som foregikk og kunne fortelle hva hun følte. Sånne ting vil jo også spille inn, men det er jo ikke så lett å vite hvordan ens eget barn vil utvikle seg iløpet av de 9 mnd som svangerskapet varer, hvor språklig og "modent" det vil være f.eks. Så jeg tror det gjelder å følge hjertet og magefølelsen her, siden man aldri kan forutse hvordan det vil bli for akkurat dere. Lykke til med valget uansett hva dere måtte lande på :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...