Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Dere som jobber kun natt, hva synes dere om det? Er det fryktelig slitsomt? Har jo hørt en del om at det ikke er så bra for helsa å jobbe på natta, er det egentlig bevist eller er det synsing?
Strandloppa og lillebror Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Jeg jobber 50% natt og syns det er helt supert. Min turnus er delt i 4 uker: Uke 1: man + tirsdag Uke 2: ons + tors Uke 3: fre+ lør+ sønd Altså 7 netter i mnd. Alltid fri en uke mellom hver jobbeøkt. Å begynne i denne jobben er det smarteste jeg har gjort. God lønn pga nattillegg. Jeg brukte ca 2 mnd på å komme inn i det å sove på dagen og å finne rutiner for meg selv i fht hvordan jeg skal legge opp dagene når jeg har jobba eller skal jobbe. Jeg syns ikke det er særlig slitsomt. Men det kommer nok veldig an på arbeidsplassen også. Jeg stemmer for! Lykke til!
Lille- MO Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 i lengden er det nok ikke noe særlig for helsa. det er ikke lett å få like god søvn på dagtid. jeg har jobbet både hvilende og våken nattevakt.. og våken var i grunn best for meg. på hvilende sov jeg så dårlig at jeg like godt kunne være våken. i tillegg så får du MYE bedre betalt for å være våken hvis jeg ikke tar helt feil så er det sånn at organene jobber mest på natten, og hvis du skal holde deg våken da og evnt spise, drikke kaffe etc så er jo det forstyrrende. og på dagtid er det vanskelig å få til 6-7 timer sammenhengende søvn.. spes m barn i hus.. får du tatt noen ekstravakter så er det jo bare å prøve deg på noen netter å se hvordan du synes det er?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Jeg jobber 50% natt og syns det er helt supert. Min turnus er delt i 4 uker: Uke 1: man + tirsdag Uke 2: ons + tors Uke 3: fre+ lør+ sønd Altså 7 netter i mnd. Alltid fri en uke mellom hver jobbeøkt. å begynne i denne jobben er det smarteste jeg har gjort. God lønn pga nattillegg. Jeg brukte ca 2 mnd på å komme inn i det å sove på dagen og å finne rutiner for meg selv i fht hvordan jeg skal legge opp dagene når jeg har jobba eller skal jobbe. Jeg syns ikke det er særlig slitsomt. Men det kommer nok veldig an på arbeidsplassen også. Jeg stemmer for! Lykke til! Det hørtes fint ut. Kan jeg spørre om lønn pr mnd?
litekreativtbrukernavn Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Om det er slitsomt eller ikke kommer vel helt ann på hva man jobber med... Helse, renhold, industri osv osv.. At det er helseskadelig, uten tvil. Det er faktisk beviselig skadelig, så som gravid får du svangerskapspenger for å ikke jobbe nattevakter, da det er økt risiko for abort. se vedl artikkel ifra Arbeidstilsynet; http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=90048 "økt risiko for sykdom Mage/tarm-sykdommer er vanlige, spesielt "syreproblemer" (magesår, halsbrann, m.m.) og problemer med treg mage. Som resten av kroppen, er ikke fordøyelsessystemet innstilt på særlig aktivitet om natta. Hjerte/kar-sykdommer er økt med omtrent 50 % hos natt/skift-arbeidere sammenlignet med dagarbeidere, bl.a. gjelder dette høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Også brystkreft er vist å være 50 % vanligere hos nattarbeidere. Gravide med nattarbeid føder oftere for tidlig og får oftere barn med lav fødselsvekt, sammenlignet med dagarbeidende. Enkelte sykdommer er dessuten vanskeligere å behandle ved skiftarbeid pga. uregelmessig døgnrytme, for eksempel diabetes, alvorlig astma og epilepsi. Og skiftarbeidere bruker bl.a. mer tobakk, alkohol, narkotika og legemidler - det er vanskeligere å leve sunt." Selv jobber jeg netter i turnus, og har gjort det i snart 10 år Jeg elsker det, men det er meg da
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 det er om natta leveren arbeider for å rense kroppen.... da trenger den masse blod, og mindre til resten av kroppen... om man da er våken, og spiser i tilegg, vil ikke leveren få gjort jobben sin... cellene i kroppen fornyes under søvn.. og man har ikke "rett" søvn når man sover på dagen..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobber 75%natt. Jeg jobber 4 og 5 netter på og har fri 6netter i strekk. Det er bedre for helsen å jobbe mer netter sammenhengende og ha lengre friperioder. Lønnen er god (har 27000 i lønn). Jeg sliter, synes det er blitt utrolig tøft å snu døgnet slik. (synes i begynneslsen at det var lett), har tenkt å begynne å jobbe 50% kveld heller. (kveldstillegget og nattillegget er det samme) Men for din del er det bare å prøve:)
3 nøtter til Askepott Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobber natt 50%, går da man, tirs en uke, onsdag, torsdag neste uke og fredag, lørdag, søndag uken etter det. har også 25% kveld fast i turnusrn min. tjener rundt 18 tusen i mnd på det. jeg synes ikke det er slitsomt å jobbe natt, men det kommer jo ann på om du får sove godt på dagen eller ikke. gikk nattvaktene mine helt fra til termin og begunte 8 mnd etterpå.
NormaJean Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har jobbet natt i noen år nå. litt mer enn 50% . Syns det går ganske greit. Dvs, de siste månedene har jeg slitt ganske mye, men det har med at yngstemann ikke sover noe bra, så får lite søvn ellers og det tærer på. Turnusen min har vært litt rar, men har nylig fått ny turnus som jeg syns virker bedre for meg. Jeg liker ikke å jobbe mange vakter på rad, vil heller ha 1-2 av gangen. Jeg jobber heller ekstravakter på dagtid hvis jeg trenger det.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobber 50% natt og syns det er helt supert. Min turnus er delt i 4 uker: Uke 1: man + tirsdag Uke 2: ons + tors Uke 3: fre+ lør+ sønd Altså 7 netter i mnd. Alltid fri en uke mellom hver jobbeøkt. å begynne i denne jobben er det smarteste jeg har gjort. God lønn pga nattillegg. Jeg brukte ca 2 mnd på å komme inn i det å sove på dagen og å finne rutiner for meg selv i fht hvordan jeg skal legge opp dagene når jeg har jobba eller skal jobbe. Jeg syns ikke det er særlig slitsomt. Men det kommer nok veldig an på arbeidsplassen også. Jeg stemmer for! Lykke til! Akuratt sånn jeg jobber også! elsker jobben min.Får like bra betalt som om man jobber 100% dagtid.Stille og rolig på natt på jobben min.Kan se på tv,lese bøker osv.Slipper alt ``dramaet`` ellers på døgnet og har mye fri.Jeg får fulgt opp og deltatt på alt i bhg til sønnen min.Hvis jeg vil jobbe mere tar jeg bare noen ekstravakter og vil jeg ha skikkelig lang-fri er det bare og bytte 2 vakter.Anbefales!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobber 50% natt og syns det er helt supert. Min turnus er delt i 4 uker: Uke 1: man + tirsdag Uke 2: ons + tors Uke 3: fre+ lør+ sønd Altså 7 netter i mnd. Alltid fri en uke mellom hver jobbeøkt. å begynne i denne jobben er det smarteste jeg har gjort. God lønn pga nattillegg. Jeg brukte ca 2 mnd på å komme inn i det å sove på dagen og å finne rutiner for meg selv i fht hvordan jeg skal legge opp dagene når jeg har jobba eller skal jobbe. Jeg syns ikke det er særlig slitsomt. Men det kommer nok veldig an på arbeidsplassen også. Jeg stemmer for! Lykke til! Jeg har også slik turnus.Jeg spiser ikke etter 21.45 og har ingen problemer med fordøyelsen eller andre ting.Stortrives på natt,det er stille og rolig.Når jeg kommer hjem leverer jeg i bhg,for så legge meg og sove til 15.45.Har ingen problemer med å få sove igjen til kvelden.Man blir veldig vant til å jobbe slik.Jeg stortrives:)
Niau82, ♥mars12♥ Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 om du er nattmenneske så kjør på, og at du "vet" at du slipper og slite med søvnen når du kommer hjem. jeg jobber 64% natt med hver 3 helg. uke 1 natt til tor og fre uke 2 natt til man og tir uke 3 natt til lør, søn, man altså mellom uke 2 og 3 er det 9 netter fri. jeg er sykepleier og har utbetalt ca 20 000 + masse muligheter til å jobbe ekstra. Jeg sover godt, eneste jeg sliter litt med er når det er sommer, så står solen på soverommet og da kan det bli rimelig varmt!!!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Jobber 60% på natta, utbetalt ca 15000 Trives veldig godt der jeg er nå, jobbet natt på et annet sykehjem før og misstrivdes veldig.
mor88venternr3 Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobber i en ca. 50% stilling på natt, turnus på 6 uker. T.uke 1: 1 natt T.uke 2: Jobbehelg T. uke 3: 2 netter T.uke 4: Langfri T.uke 5: Jobbehelg T.uke6: 2 netter Elsker turnusen min, jobber vaktene nesten rett etter hverandre og har da langfri på ca. 10 og 14 dager. Jobber sjelden ekstra netter, kun dag og kveldsvakter utenom stort sett i langfriperiodene mine. Brutto uten noe ans. men er fagarb: Rundt 15100 med tillegg. Men jobber som sagt 6 - 8 vakter ekstra hver mnd og får bra utbetalt )
mor88venternr3 Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 Glemte å ta med at det er helt knall å jobbe på natta med barn i hus. Får med meg alt som skjer i barnehagen av møter og annet opplegg. Anbefaler deg å jobbe natta hvis du mener det passer for deg
Cimorene Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobbet natt i 9 mnd, 68% stilling. Samme turnus som #12. Det var absolutt ikke noe for meg. Jeg fikk sove godt etter endt vakt, plagdes aldri med å få sove. Men ble urven og fikk småsmerter i kroppen etter vakt, ofte syk, fikk skikkelig dårlig hukommelse, dårligere finmotorisk og mye tregere reflekser. Måtte rett og slett slutte pga jeg følte jeg ikke kunne gjøre jobben min godt nok. Men en av de jeg jobbet med hadde jobbet natt i 15 år og elsket det, så det er forskjell om man tåler det. Godt betalt da, og man får god tid med barna. Og langfri i 9 dager hver 3.uke.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 Tusen takk for svar alle sammen. Fint å høre deres erfaringer - så får vi se hva det blir til for min del:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå