Gå til innhold

Kan NAV nekte oss grunnstønad for vårt barn med adhd?

Anbefalte innlegg

søkte nå både det og hjelpestønad men det er jo ikke lett å skaffe kvitteringer for alle klær han har slitt ut og sko osv...noen sier at det er vanskelig å få det da man ikke kan dokumentere ...??? men legen har jo skrivet sin "del" og der står det helt klart at han sliter mye osv...

noen som kan noe om dette? :)

Fortsetter under...

Skal vel noe til å bevise at han sliter ut mer tøy en andre aktive gutter uten diagnose? Har to gutter selv som ikke har noen diagnose, men hjelp for et forbruk at tøy.. Har tidvis måttet kjøpe opptil tre-fire regnbukser i året pga aktiv lek i trær, på fjell osv...

Hjelpestønaden er vel mer sannsynlig å få gjennom om han krever mye ekstra hjelp og tid fra dere voksne i forhold til et friskt barn.

Jeg har hjelpestønad selv til et av barna mine, der er det snakk om et fysisk handikap som gjør at dette barnet trenger trening, tøying, hjelp til praktiske gjøremål osv som friske barn ikke trenger. Vi har da laveste sats som er drøye 1000 kr mnd.

Vi søkte om grunnstønad til vårt barn med samme diagnose, og la ved kvitteringer for et halvt år, som viste at vi brukte mer enn SIFOs standardsatser + laveste grunnstønadsats på klær i måneden. Vi fikk ikke innvilget likevel. Hadde også uttalelse fra nevropsykolog og lege. Jeg hadde for å være ærlig ikke orket å styre med det en gang til, når det skal så mye til for å få det innvilget. Har hørt andre også si at det er nærmest umulig...

Annonse

o tantunger med diagnosen, og ingen av de har rett på grunnstønad. Men det vil jo komme an på om det er noen spesielle konsekvenser med akkurat DITT barn som gjør at barnet skal ha rett på det.

Det virker jo ikke som du selv greier å si noe om på hvilket grunnlag du skal søke, annet en å gå i forsvar? ADHD alene gir ikke nødvendigvis rett til grunnstønad, og nav "nekter" dere ikke noe som helst, de vurderer søknaden opp mot lovverket og fatter sitt vedtak deretter.

Skjønner ikke hva du mener er så tåpelig med svaret mitt, DU SPURTE JO, gjorde du ikke det??

Djisis...

• 5 måneder senere...
o tantunger med diagnosen, og ingen av de har rett på grunnstønad. Men det vil jo komme an på om det er noen spesielle konsekvenser med akkurat DITT barn som gjør at barnet skal ha rett på det. Det virker jo ikke som du selv greier å si noe om på hvilket grunnlag du skal søke, annet en å gå i forsvar? ADHD alene gir ikke nødvendigvis rett til grunnstønad, og nav "nekter" dere ikke noe som helst, de vurderer søknaden opp mot lovverket og fatter sitt vedtak deretter. Skjønner ikke hva du mener er så tåpelig med svaret mitt, DU SPURTE JO, gjorde du ikke det?? Djisis...

sorry, men dette blir teit. om du kan påstå at barn med ADHD gennerelt sett ikke har behov for økonomisk støtte, har du åpenbart ikke nok kunskap om ADHD til å utrykke deg ofentlig.

ADHD har flere symptomer som kjør hverdagen vanskeligere enn andre barns der av også økonomi.

Typiske slitarser for barn med diagnosen ADHD er/ kan være:

- Barn med ADHD kan være mer vimsette og ukontrolert (+hypre/ travle) dette kan føre til at klær hektes og rives i stykker i ting som kommer i veien, glidlåser rives sunn i fullt hastværk. Sko subbes, brukes på unormal måte som ikka alltid kan forstås, eks. sålene på sko kan være ned slitte etter 1 måneds forbruk.

- Barn med ADHD er ofte så ukonsentrerte og distraherte at ting OFFTE glemmes, der av også klær, det er ikke billig om gym baggen med nye joggesko til ca. 200-300kr glemmes igjen, mistes eller lignende på vei hjem fra skolen ca. hver 2. måned eller oftere.

-Barn med ADHD kjeder seg raskt og er ofte svært rastløse, da begynner de lett å fikkle og klø på ting til de går i stykker, her av også klær, ermer på gensere kan lett tygges i stykker, lommer og sømmer rives opp ol...

- Barn med ADHD kan som kjent eie ett voldsomt temeramang, der av kan ting veldig lett gå i stykker. dette koster!

- Jeg vet også av ei spontan adhd jente som bare skulle være snar å vaske klær før hun løp ur og endet opp med vaske båre ipod, mobil og div... det også endte med flere kroner i forbruk den måneden.

Påenget er altså at JO, BARN med ADHD forbruker mer klær/ting enn andre, der av har alle RETT til å søke om grunnstønad.

Den beste måten å dokumentere utgiftene er som kjent datofestede kviteringer. om forburket pr. måned er under standar SIFO forbruk har du ikke behov for grunnstønad.

Grunnstønaden er der altså for å dekke de EXTRA utgiftene ett ADHD barn krever. dvs. om ett normalt barn krever 1 bukser hver 3. måned og ditt ADHD barn forbruker 3. bukser hver 3. måned, vil grunnstønaden dekke de 2 extra buksene i måneden (så fremt kviteringene er vedlagt søknaden).

Det be

Ser ikke helt hvordan han skal slite mer tøy og sko etc enn andre barn? Hjelpestønad derimot er en annen sak.

Du ser ikke det? Det er svært vanlig at barn med ADHD sliter ut og mister vesentlig større mengder klær enn andre barn. Dette er helt elementær kunnskap om ADHD barn.

o tantunger med diagnosen, og ingen av de har rett på grunnstønad. Men det vil jo komme an på om det er noen spesielle konsekvenser med akkurat DITT barn som gjør at barnet skal ha rett på det. Det virker jo ikke som du selv greier å si noe om på hvilket grunnlag du skal søke, annet en å gå i forsvar? ADHD alene gir ikke nødvendigvis rett til grunnstønad, og nav "nekter" dere ikke noe som helst, de vurderer søknaden opp mot lovverket og fatter sitt vedtak deretter. Skjønner ikke hva du mener er så tåpelig med svaret mitt, DU SPURTE JO, gjorde du ikke det?? Djisis...

Du fremstår småfrekk og nedlatende. I tillegg er det helt tydelig at du ikke vet hva du prater om. Det er en kjensgjerning at barn med ADHD sliter ut mer klær enn det som er vanlig. I tillegg mister de veldig mye pga bla oppmerksomhetsproblemene sine.

Grunnstønad er veldig vanskelig å få uten dokumentasjon på ekstrautgifter. Og det er ikke alle ekstrautgifter som går inn under den kategorien engang..

Har selv en sønn med klumpfot, og frem til han var 3mnd var han gipset fra lysken og ned på ene benet. Dette førte til ekstra slitasje på klær og bilsete. Etter dette ble det skinner på føttene som sleit ennå mer på bilsetet og mye slitte laken.

Samtidig kom det mye gnagsår av skoene som festes på skinnen. La ved kvitteringer på alle gnagsårplaster og nytt bilsete, samt dokumentasjon på slitt sengetøy.

Fikk svar tilbake at gnagsårplaster dekket de ikke, og bilsete var han allikevel i alder til å bytte ut, slik at de tingene trakk de vekk.

Da gjenstod det bare det slitte sengetøyet, og det var ikke nok...

Hjelpestønad derimot, det fikk vi med en gang på bakgrunn av ortoped, lege og fysioterapeut sine beskrivelser av ekstraarbeid.

Du fremstår småfrekk og nedlatende. I tillegg er det helt tydelig at du ikke vet hva du prater om. Det er en kjensgjerning at barn med ADHD sliter ut mer klær enn det som er vanlig. I tillegg mister de veldig mye pga bla oppmerksomhetsproblemene sine.

Greit, da er barn med adhd en homogen gruppe med like symptomer og samme hjelpebehov. Du vinner. Jeg vet ingen ting om adhd....

Annonse

søkte nå både det og hjelpestønad men det er jo ikke lett å skaffe kvitteringer for alle klær han har slitt ut og sko osv...noen sier at det er vanskelig å få det da man ikke kan dokumentere ...??? men legen har jo skrivet sin "del" og der står det helt klart at han sliter mye osv... noen som kan noe om dette? :)

Jeg kan ingenting om dette, men har akkurat fått diagnosen på barnet mitt (5 år) og det er godt å høre om andre barn som sliter ut klær og sko! Rekorden her er et par joggesko som ble ødelagt allerede første dagen (heldigvis gikk det på reklamasjon i butikken), og slitesterke klær slites ut på null tid...

Er det "vanlig" at barn med ADHD "forbruker" klær fortere?

har en sønn med enurese og enkoprese (tisser og bæsjer på seg..) + autisme.

han har mye uhell, krabber på gulvet og spiser på klærne.

Etter MAAAANGE søknader, kviteringer vedlagt, legeerklæringer fra fastlege og bup, fikk vi endelig invilget grunnstønad minste sats.

I mine øyner en hån mot oss!

Så ja, det er veldig vanskelig å få grunnstønad. Er lettere å få innvilget hjelpestønad så prøv å få høyest mulig der heller. ;)

Jeg vet ikke om det er vanskelig å få grunnstønad på bakgrunn av ADHDdiagnose, men jeg vet hvertfall at den generelt er veldig vanskelig å få.

Vi fikk innvilget hjelpestønad på grunn av stort hjelpebehov, men vi fikk ikke grunnstønad selv om barnet har flere diagnoser, blant annet atopisk eksem, matallergi og refluks. Alle disse diagnosene fører til økt forbruk av klær, sengetøy, vaskemidler, kremer, bleier, våtservietter, håndklær osv. på grunn av avføring, oppkast, fettete kremer o.l. Det sier seg selv at det blir mye slitasje på alt sammen når man i perioder har måttet vaske ting hver dag. Vi har også større utgifter pga allergimat, og samlet på alle kvitteringer som vi sendte inn. Vi fikk som sagt avslag. Dere kan prøve, men ville samtidig vært forberedt på et avslag. Vi fikk beskjed om det på sykehuset faktisk, at det ikke var vits i å søke, så drøyde veldig lenge før vi gadd å prøve. Jeg ville i tilfelle vurdert om jobben var verdt et mulig vedtak.

Greit, da er barn med adhd en homogen gruppe med like symptomer og samme hjelpebehov. Du vinner. Jeg vet ingen ting om adhd....

Det er jo et lite saklig svar. Selvfølgelig er ikke barn med ADHD en homogen gruppe, men de har altså noen veldig vanlige kjennetegn. Det virker jo ikke som om du har noe spesielt god kunnskap om det når du avfeier et av de kjennetegnene som er vanlig.

Jøss der var tråden min hehe..

hi her igjen..jeg fikk innvilget hjelpestønad og grunnstønad så det er sagt:)

Og til dere som sier at dere ikke kan se på hvordan barn med adhd sliter klær,,,kom å bo hos meg 1 mnd så kan dere se og forstå :P

HI

Snu heller på det, og tenk at NAV kan innvilge hjepestønad og grunnstønad om vilkårene er til stede.

Det er godt mulig det er lokale forskjeller på dette, men det er også mulig at det ikke er det, og man kan alltids klage.

Samle sammen dokumentasjon, legg ved lege erklæring, og få ting på plass. Igjen minner jeg om klage adgang.

Diagnosen ADHD / ADD gir ikke en automatisk rett på hjelpe og grunnstønad.

Det kommer helt ann på graden og hvilken type ADHD barnet har.

NAV kan ikke nekte, men de vil i forhold til søknaden og de medisinske jornalen vurdere om barnet oppfyller kravene.

Du må legge ved en timeplan, dokumentere dagen deres der det står når og hvor lenge eks 08:00 Frokost 08:15 pusse tenner osv osv

I tilegg begynner du å spare på en del av kvitteringene, og skriver opp en liste på hva du har kjøpt det siste halvåret til barnet og ser om du kan finne det på kontoutskriften.

Hjelpe og grunnstønad er vanskelig å få innvilget ettersom det er snakk om noen tusen pr mnd skattefritt.

Jøss der var tråden min hehe.. hi her igjen..jeg fikk innvilget hjelpestønad og grunnstønad så det er sagt:) Og til dere som sier at dere ikke kan se på hvordan barn med adhd sliter klær,,,kom å bo hos meg 1 mnd så kan dere se og forstå :P HI

Så bra, HI!

Hvor mye får du og hva måtte du sende inn av papirer?

Hvor gammelt er barnet ditt?

Hilsen meg med 5-åringen over i tråden :)

Jøss der var tråden min hehe.. hi her igjen..jeg fikk innvilget hjelpestønad og grunnstønad så det er sagt:) Og til dere som sier at dere ikke kan se på hvordan barn med adhd sliter klær,,,kom å bo hos meg 1 mnd så kan dere se og forstå :P HI
Så bra, HI! Hvor mye får du og hva måtte du sende inn av papirer? Hvor gammelt er barnet ditt? Hilsen meg med 5-åringen over i tråden :)

Dytter litt på denne jeg - noen som har erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...