Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leser om at dyrenavn er blitt så populært. Ok, kan være enig i at f.eks. Bjørn og Ravn er greie navn. Men, Orm! Eller Elg eller Bever!! Hvem vil vel kalle barna sine det?

Det er så mye forskjellige navn som er inn nå, at jeg syns nesten at Elg, Bever, ørn og Hauk etc er tiganger bedre. Men det betyr ikke det samme som at jeg ville valgt de sjøl.

Jeg har hørt verre navn. Kommer bare ikke på noe godt eksempel akkurat nå desverre.

Men bra vi er forskjellig, og liker forskjellige ting.

Ja, det er klart vi er forskjellige.... men, å kalle en liten guttebaby for Orm -det blir for meg et negativt ladet navn. Som å kalle sønnen sin Loke -som jo er en av de mest løgnaktige, sleipeste og usympatiske gudene i norrøn mytologi... Men, selvfølgelig; bra vi har forskjellig smak! Hadde vært kjedelig her i verden ellers :)

Synes egentlig at dyrenavn er greit. Det er jo en gammel tradisjon som blir videreført.

Akkurat Orm ville jeg ikke ha brukt selv. Enig i at det er negativt ladet. Og jeg ville ikke ha oppfunnet nye dyrenavn selv som f eks Måltrost eller ørret.

Jeg sliter mer med navn som f eks Sirkel eller Apple som er veldig konkrete ting i mitt hode....

Men vi trenger vel at det er noen med usedvanlige navn og nye navn også. Ellers ender vi opp med veldig få navn til slutt for det er jo alltid noen navn som går ut av bruk. Veldig bra at en del tør å gå andre veier og velge lite brukte navn!

Bever? er det virkelig noen som har kalt ungen sin for det?

Har mange ganger hørt at bever blir brukt som et ord for kvinners underliv, så det ville jeg ALDRI kalt barnet mitt! Ikke orm, ørret eller kråke heller.. haha.. Jaja, alle har hver sin smak :) Selv liker jeg ikke dyrenavn heller...

Annonse

Nei, jeg er ikke glad i dyrenavn på mennesker! Men noen er jo mer vanlig enn andre, men Orm, Elg og Bever var bare merkelig!:P

Men jeg kjenner en liten gutt han heter Hauk! Syns det var kjempe rart med en gang jeg hørte det, men nå har jeg blitt vant med det:)

Interessant at dei dyrenamna som er sett på som OK stort sett er fuglar, Hauk, Ravn, Falk, Lerke, Erle, Svale, Ørn/Arn.

Har kome over LØve i mi leiting. Veldig kult spØr du meg!

Bever er litt rart, har ikkje noko forhold til dyret. Elg kunne eg brukt. Gaupe er mitt favoritt rovdyr saman med Ulv, kunne sikkert vurdert det og som 2. fornamn. Varg og Orre har eg og sett. Ottar er veldig likt på Oter.

Stiller meg skeptisk til RØyskatt, Skogmus og Dompap, men Rev (og som korallrev) har potensiale. Trost.

Måke blir for dumt, men Skjor kunne fungert.

Tenker stort sett på mange av dei som 2. fornamn mulegheiter, men set pris på eit overraskande og gjenomtenkt fornamn, Svane t.d. fordi det er den vakraste fuglen du veit om og kunne ikkje tenkja deg noko finare enn ei lita jente med det namnet. (Liknar og på veletablerte men noko forelda Svanhild.)

Mykje meir sjarmerande enn 'Sofie fordi det var det einaste me klarte å ikkje krangla om'.

Jeg har hørt at det ikke lenger er lov å oppkalle ungene etter dyr. Er vel bare noen navn som går, feks Bjørn.

Det stemmer ikke. Det har aldri vært forbudt, det er bare en myte.

Jeg ser på "dyrenavn" som på alle andre navn egentlig, noen av dem liker jeg, andre ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...