Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei...

Litt rart spørsmål...det er kanskje noe de fleste vil se på som helt uaktuelt, men jeg er snowboardofil og snart er snøen borte. Ville dere tatt sjangsen eller ikke? Jeg tenker at det umulig kan være spesielt farlig så tidlig i svangerskapet (er 6+4)... Det er jo ikke akkurat som om jeg hopper på de største hoppene og nå vil jeg jo kjøre safe i mye større grad enn ellers. Hva tycks?

Fortsetter under...

Før uke 12 er vel barnet godt beskyttet, men ville lagt snowboardet på hylla etter dette pga faren for kanting fremover. Selv byttet jeg ut snowboardet med ski, men gav meg i uke 25, da var det ikke noe særlig for kroppen lenger.

I boken Barn i Magen står det at man kan trene helt som vanlig og det står spesifikt at snowboard ikke er farlig så lenge man holder seg unna de største hoppene. Det er ikke farlig å falle i 1.trimester så lenge man ikke faller med magen på spisse gjenstander... Jeg har tenkt meg på brett-tur til helga! Jeg er 5+4.

Annonse

Jeg hadde aldri gjort det. Syns det er en altfor stor risiko å ta. Men nå har jo jeg strevd veldig med å bli gravid og da tar jeg INGEN sjanser..det er det rett og slett ikke verdt. Da vi var på vinterferie i Telemark, rant min mann og sønnen vår på 4 i kjelketrekket på Vierli Vinterpark, og mannen min stod alpint. Jeg syns det gikk helt greit å sitte i solen, drikke kakao og lese avisen. Gikk også på langrennstur.

Endret av Turmspitze

Nyt snøen sier jeg. Elsker selv å stå ski men har tatt det litt roligere i svangerskapene. Gynekologen min sa helt klart at barnet er så godt beskyttet inne i magen at det ikke skal være noe farlig selv om du har et lite fall. Langt verre å gå på trynet på glattisen på fortauet! (Jeg tar for gitt at du er god på brett og faller lite).

MEN, vet at snowboard kan være tøft for hoftene så ville vært veldig obs på mulig bekkenproblemer. Sånn sett bedre med slalåm :)

Uansett er det ikke bare en selv det står på. Selv om man er aldri så god på brett kan andre kjøre rett på en og det kan gå ganske ille dersom man er riktig så uheldig. "Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje...."

Annonse

Jepp, det er viktig å låse seg inne i ni måneder når man gravid. Man må ikke gå ut når det er glatt, ikke kjøre bil og i hvert fall ikke ta buss eller t-bane hvor man ikke har bilbelte!! Spis heller ikke mat på restaurant, du aaaner jo ikke hvordan den er tilberedt. Sånn, håper det hjalp.

Men det er vel litt annerledes å kaste seg utfor en bakke med snowboard enn å gå ut døra?

Står selv på brett. Hatt flere fall og tenkt at det er noe jeg må holde meg unna når jeg er gravid.

Men for all del. Folk må gjøre det se syntes er ok for de.

For meg som har strevd i nesten 2 år for å bli gravid hadde ikke tatt sjansen. Men alle er vel ikke like paranoide som meg :)

Reis opp i snøen og kos deg mens du kan du :) Har planer om å gjøre det selv jeg, neste vinter har jeg jo en liten knøtt :)

Man kommer ikke langt med å gå å tenke på alt som kan være farlig. Da må man jo bare sitte inne.

Men forstår dere som sier at dere ikke kunne gjort dette. Alle er ikke like (heldigvis), og har man lyst har man lov :) Folk er ulike, og alle har ulike meninger. Og har man i tillegg fått grønt lys fra lege osv så er det jo bare til å kjøre på, man tar det jo uansett litt ekstra forsiktig enn hva man ellers ville gjort, i og med at man vet man er gravid.

Jepp, det er viktig å låse seg inne i ni måneder når man gravid. Man må ikke gå ut når det er glatt, ikke kjøre bil og i hvert fall ikke ta buss eller t-bane hvor man ikke har bilbelte!! Spis heller ikke mat på restaurant, du aaaner jo ikke hvordan den er tilberedt. Sånn, håper det hjalp.

Dette syns jeg bare ble useriøst...Er enig med Lisse_01. Det er forskjell på å gjøre dagligdagse ting og leve normalt (med visse småjusteringer) og det å oppsøke sport og aktiviteter som kan medføre risiko. Kjenner selv en som falt av en hest og aborterte da hun var gravid, så dette kan være en høyst reell problemstilling.

Vi mennesker er forskjellige, og har ulik bagasje, risikoopplevelse og syn på hva som er riktig for oss under graviditeten. Jeg respekterer at folk har forskjellige meninger, men forventer, som et minimum, saklig diskusjon fra debattantene her inne.

Hehehe;) Bra svart:) åh, GUUUUD jeg skulle ønske jeg hadde råd til å spise på restaurant bare EN gang de nærmeste 3 mnd.... Gah... fint å ha hus, men mye som må gjøres sånn innledningsvis... Menehh....risikerer DU å gå på fortauet uten sikkerhetsbelte eller? :P

Jeg har bestemt meg for å dra, men det blir nok mest kosecruising og jeg ser nok an både føre og folkemengde før jeg starter. Jeg kan faktisk kjøre en hel dag uten å tryne 1 gang når jeg ikke er ute etter å gutse på og det er jeg jo ganske opplagt ikke nå da... Better safe than sorry....

That's the spirit ;) Nyt pudderet.

Turmspitze, vi er nok fra litt forskjellige skoler. Så lenge man tar det rolig i skibakken er ikke det mer farlig enn en langrennstur slik som du gikk mener jeg. Har sett like mange påkjørsler i langrennsløypa som i cruiseløypene i skibakken. Min mening er at det viktigste er å være i aktivitet men at man selvfølgelig justerer nivået etter graviditeten. Et fall fra en hest er noe annet enn et fall i snøen i bakken. Når det er sagt så hadde jeg også reagert om jeg så en gravid kvinne på hoppene i snowboardparken, men det er ikke det det er snakk om her...

Siden det ble spurt om mening her, svarte jeg i tråd med min egen mening. Alle får gjøre som de vil, det er opp til den enkelte:-)

Jeg vet ikke hva langrennsløype det refereres til her, men jeg går altså ikke langrenn i løype, jeg og min mor går paddeflatt oppå fjellet uten et menneske i mils omkrets og lager løypene våre selv ;-) Syns også det er viktig å holde seg i aktivitet. God tur!

• 2 uker senere...

That's the spirit ;) Nyt pudderet.

Turmspitze, vi er nok fra litt forskjellige skoler. Så lenge man tar det rolig i skibakken er ikke det mer farlig enn en langrennstur slik som du gikk mener jeg. Har sett like mange påkjørsler i langrennsløypa som i cruiseløypene i skibakken. Min mening er at det viktigste er å være i aktivitet men at man selvfølgelig justerer nivået etter graviditeten. Et fall fra en hest er noe annet enn et fall i snøen i bakken. Når det er sagt så hadde jeg også reagert om jeg så en gravid kvinne på hoppene i snowboardparken, men det er ikke det det er snakk om her...

Jeg så md skrekk og gru for meg MEG på langrenntur jeg.... Forrige gang gikk jeg på ræva så det smalt. Tror jeg skal unngå det! Folk føler seg trygge på forskjellige ting:) Snøbrettinga gikk som en drøm forresten. Ingen uhell:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...