Gå til innhold

Tips! Om å søke fødeplass i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Shanti ♥

Bare et lite tips til dere som skal føde i Oslo, i tilfelle noen andre lurer:

Det ryktes at det fort blir fullt og at det er lurt å søke tidlig (helst før uke 8), i alle fall om du vil velge selv hvor du skal føde. Og; man kan søke helt på egenhånd ved å sende inn søknadsskjema på denne siden:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/fodeavdelingen/Sider/soke-fodeplass.aspx

Det kreves ikke noe vedlegg som helsekort e.l., så du kan søke før første kontroll. Jeg sendte min søknad 8+2 og fikk brev om plass på Rikshospitalet 5 dager senere... Så gjelder det bare å komme seg helskinnet gjennom svangerskapet :)

Fortsetter under...

Gjest Shanti ♥

Visste ikke at man kunne søke fødeplass per e-post, så utrolig enkelt :-)

Du kan prioritere hvilket sykehus du helst vil til (Ullevål eller Riksen), men hvis det er fullt på førstevalget, rykker du til nr 2.. Er jo endel forskjeller mellom RH og Ullevål.. På Ullevål har man pasienthotell med mulighet for å bo sammen med barnefaren de første dagene, og landets mest avanserte intensivenhet for nyfødte (slik jeg har forstått det), men erfaringene derfra er blanda. Riksen har jeg bare hørt positivt om, men du havner på dobbeltrom.. :-)

Liberty84: Hvis du er i tvil, kan du jo ta en telefon og høre, "Henvisningskontoret ligger på Rikshospitalet, og har telefontid alle hverdager fra kl. 8.00- 11. 00. Tlf. 23 07 26 12 "

Annonse

Visste ikke at man kunne søke fødeplass per e-post, så utrolig enkelt :-)

Du kan prioritere hvilket sykehus du helst vil til (Ullevål eller Riksen), men hvis det er fullt på førstevalget, rykker du til nr 2.. Er jo endel forskjeller mellom RH og Ullevål.. På Ullevål har man pasienthotell med mulighet for å bo sammen med barnefaren de første dagene, og landets mest avanserte intensivenhet for nyfødte (slik jeg har forstått det), men erfaringene derfra er blanda. Riksen har jeg bare hørt positivt om, men du havner på dobbeltrom.. :-)

Liberty84: Hvis du er i tvil, kan du jo ta en telefon og høre, "Henvisningskontoret ligger på Rikshospitalet, og har telefontid alle hverdager fra kl. 8.00- 11. 00. Tlf. 23 07 26 12 "

Takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...