Gå til innhold

Streptokokker gruppe b...flere/erfaringer?

Anbefalte innlegg

Bør jeg være bekymret?

Legen ringte meg i dag...avventer kur på meg nå da jeg ikke har symptomer. Men SKAL ha antibiotika intravenøst under fødsel..

Babyen kan bli smittet ---Blodforgiftning, hjernehinnebetennelse etc hos nyfødte (verste fall...død)...

Insistere på keisersnitt?

Uke 27 nå...

Fortsetter under...

Bør jeg være bekymret?

Legen ringte meg i dag...avventer kur på meg nå da jeg ikke har symptomer. Men SKAL ha antibiotika intravenøst under fødsel..

Babyen kan bli smittet ---Blodforgiftning, hjernehinnebetennelse etc hos nyfødte (verste fall...død)...

Uke 27 nå...

Hvorfor skal du insistere på keisersnitt?

Bør jeg være bekymret?

Uke 27 nå...

Hvorfor skal du insistere på keisersnitt?

Fordi smitte skjer via fødselskanalen (ifølge legen min..)

Legen min var veldig bestemt på at alt UVI i svangerskapet skal behandles, selv om det ikke skulle gi symptomer . Jeg var ca 20 uker på vei da jeg kjente litt små svie osv, og legen sendte prøve til dyrkning, selv om urin stix var negative. Så ble jeg satt på AB allerede fra samme dag. Så klarte selvfølgelig å ta hel kur, da kom brevet fra legekontoret at det ble funnet streptokokker B og jeg måtte ta ny AB ( den første virket ikke på streptokokker B ), og så måtte det skrives på helsekortet med rød kulepenn at jeg fikk påvist Strept. B og hva jeg fikk for det. Legen min var veldig tydelig og bestemt med dette.

Jeg har forstått det sånn at det skal alltid stå på helsekortet om man har hatt Strept. B i svangerskapet, men ikke alle skal ha behandling med AB i forbindelse med fødsel. De har noen spesielle rutiner for det, søk på nhi.no, der står det ganske fint forklart. Men det er på ingen måte grunn for å velge KS.

Uansett, selv om du ikke har symptomer, så skal du ha behandling for det. For du ikke det, skaff deg time hos en annen lege og sjekk om den andre mener samme. Det ville jeg gjort. Lykke til !

Annonse

Legen min var veldig bestemt på at alt UVI i svangerskapet skal behandles, selv om det ikke skulle gi symptomer . Jeg var ca 20 uker på vei da jeg kjente litt små svie osv, og legen sendte prøve til dyrkning, selv om urin stix var negative. Så ble jeg satt på AB allerede fra samme dag. Så klarte selvfølgelig å ta hel kur, da kom brevet fra legekontoret at det ble funnet streptokokker B og jeg måtte ta ny AB ( den første virket ikke på streptokokker B ), og så måtte det skrives på helsekortet med rød kulepenn at jeg fikk påvist Strept. B og hva jeg fikk for det. Legen min var veldig tydelig og bestemt med dette.

Jeg har forstått det sånn at det skal alltid stå på helsekortet om man har hatt Strept. B i svangerskapet, men ikke alle skal ha behandling med AB i forbindelse med fødsel. De har noen spesielle rutiner for det, søk på nhi.no, der står det ganske fint forklart. Men det er på ingen måte grunn for å velge KS.

Uansett, selv om du ikke har symptomer, så skal du ha behandling for det. For du ikke det, skaff deg time hos en annen lege og sjekk om den andre mener samme. Det ville jeg gjort. Lykke til !

10-15% av alle kvinner (eller noe sånt) er bærere av GBS i underlivet. I verste fall kan det gi alvorlig infeksjon til barnet i forbindelse med fødsel, men det er sjelden. Dersom man ikke har symptomer er det ingen grunn til behandling, grunnen til dette er at bakteriene kommer tilbake etter kort tid uansett. I noen tilfeller gis det i forbindelse med fødsel men ikke alltid. Det er derimot lav terskel for å starte med behandling dersom man har langvarig vannavgang, feber eller andre tegn på infeksjon. Jeg fikk påvist dette selv ved en tilfeldighet i mitt første svangerskap men fikk ikke antibiotika under fødsel, alt gikk bra. Jeg må derfor regne med at jeg fortsatt har det og kommer til å gi beskjed om det når jeg skal føde, men kommer ikke til å kreve antibiotika og i hvert fall ikke keisersnitt, det håper jeg virkelig jeg slipper;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...