Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 jeg har vært hardt "angrepet" av bekkenløsning siden jeg var3- 4 mnd på vei, og det har utviklet seg til å bli værre og værre. det er så ille at jeg har konstante smerter i området halebeinet og nedover rompa og på sidene og korsryggen, uansett om jeg sitter, ligger, står eller går. jeg prøver å gjøre litt av alt, men uansett er det å ligge værst. så natta og morgenen er helt grusom. spesielt siden jeg er så mye oppe på do på natta. men, det jeg lurer på er, er det noen som har opplevd dette og kan fortelle meg hvordan selve fødselen gikk, og tiden etter? vil jeg fortsatt ha disse plagene etter fødselen? sånn som det er nå, kan jeg gå/spasere ca 5 minutter før det er så ondt at jeg ikke klarer mer. "alt" stopper opp og det er helt ufattelig ondt. jeg vagger skikkelig når jeg går, og går sikkert ufrivillig å "spenner" musklaturen, for de to siste mnd har jeg fått skikkelig ondt i midten av ryggen også. jeg gleder meg så ufattelig til å kunne være "normal" igjen - stå å lage middag uten smerter, leke med sønnen min, gå, vaske, gå opp trappa - u name it. rett å slett å fungere igjen. jeg er skikkelig fortvilet. er så redd for at dette er noe som går lang tid før det går over. noen som vet svar? pliiis vil jo gjerne trille tur og ta meg av barna mine etter fødselen og, har i flere mnd "presset" kroppen min, selv om jeg har ondt, til å sitte på gulvet å leke med 4 åringen feks. har så dårlig samvittighet for han, for at jeg lenge ikke har kunne gjøre ting lamme han, leke ute i sneen, gå i fjæra, leke på gulvet osv...
lille-my-april Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Nå har ikke jeg det i nærheten av like gale som deg! Men jeg har akkurat begynt å gå til kiropraktor. Fikk da litt "kjeft" for at jeg ikke hadde kommt for leeenge siden. Hos meg begynte det fremme, så i midten bak, så begge sider bak. Så jeg har "herpa" hele bekkenet. I følge kiropraktor litt rart at jeg ikke er sykemeldt. Men jeg har liksom ikke så vondt at jeg føler jeg skal stryke med. Greit nok det er som regel ubehagelig å gå, og nettene er verst. Jeg kan ikke gå tur f.eks, for da får jeg en helvettes natt. Håper at mine besøk hos kiropraktor vil gjøre det litt lettere i alle fall. Får du behandling for dette noen plass? Kan ikke forestille meg hvordan det er for de som har konstante smerter av dette. Er veldig undervurdert hvor vondt dette faktisk er.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Jeg fikk også store problem med bekkenløsning i mitt første svangerskap og havnet på krykker fra uke 13.. Når det gjelder fødestillinger har det faktisk mye å si. Jeg gav streng beskjed på sykehuset at det måtte tas hensyn til bekkenet mitt, noe som desverre ikke ble gjort. Alt som ikke burde bli gjort, ble gjort. Jeg ble presset fysisk hardt og bekkenet fikk skikkelig juling.. Jeg hadde vært i fødsel i altfor mange timer og kolapset flere ganger av utmattelse. Det var desverre lett å bli overkjørt av helsepersonalet når jeg var så sliten. Jeg endte opp med store skader i både underliv og bekken. Hadde jeg fått en ny sjangse hadde mannen min fått streng beskjed om hva jeg vil og kan og absolutt ikke vil og ikke kan under en fødsel (så lenge det ikke er noe kritisk som skje da..). Det er helt vanlig at det tar ca 3 mnd etter fødselen til en er bra igjen. En liten del må vente ca 6-12 mnd. Har du fortsatt problem etter 1 år, er det desverre mest sansynlig at du aldri blir helt bra igjen. Det er heldigvis ikke en stor andel det gjelder. For min del blir jeg aldri bra igjen. 1 år etter fødselen klarte jeg å gå korte turer så lenge det var flatt. Etter 2 år klarte jeg å gå en liten bakke, og korte trapper. Etter 3 år klarte jeg å gå ca 10 min i flatt men ujevnt terreng.. Følte meg ganske bra for smertene kom som regle bare ved for mye anstrengelser. Det daglige gikk som regel fint. Kunne forresten ikke løfte noe tungt. Nå er jeg gravid igjen og fikk problem med bekkenet mitt i uke 4.. Siden jeg aldri var helt bra igjen så fikk jeg problem tidligere. I ditt tilfelle så har du uten tvil "bekkenløsning med gangvansker" og har da rett til gratis fysio. Men jeg anbefaler også kiropraktor, dette er desverre ikke gratis Du har også rett til 6 mnd. med gratis fysio.behandling etter fødselen. Det er 6 mnd. fra behandlingen starter, ikke 6 mnd. etter at barnet er fødd. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 takk for svar. jeg håper virkelig at jeg blir bra igjen, men jeg tror virkelig ikke at jeg klarer et svangerskap til. har alltid ønsket meg tre barn, men jeg vil heller kunne ta meg av de 2 jeg snart har enn å få en tredje. spurte jordmor ang fødsel, men hun sa det var ingen problem el spesielle hensyn som måtte tas. tar hun feil da? er livredd for at bekkenet kan bli værre og at jeg aldri blir normal igjen... å, ja, det er totalt undervurdert. det er rett og slett et smertehelvete! og ja, jeg gikk til kiropraktor, men det var lite han kunne gjøre. det sa han rett ut, at her var det ikke mye å gjøre. han sa han kunne heller gjøre det værre. og fysio kunne heller ikke gjøre noe, siden jeg har problemer med å ligge, for da låser alt seg og jeg kommer meg ikke opp, hun sa det eneste jeg kunne gjøre var å tøye og strekke litt selv. og ja, jeg SKAL ta behandling etter fødsel. det er punkt nr en på lista! men faen, da..tre mnd, kanskje lenger? jeg vil jo kunne trille tur etterpå...huff
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Har du prøvd "sklilaken"? Har ikke prøvd det selv men regner med du også har problem med å snu deg i senga Fannt ut at det kostet rundt 600 kr så jeg skal heller prøve plastlaken, slik som de har på sykehus. Må vente til mannen kommer hjem neste veke da jeg ikke klarer å skifte på senga selv.. Gud så hjelpeløs det går an å bli, er jo "bare" gravid!! Skal også prøve basseng"trening", det vil si gå i basseng og prøve litt forsiktig utstrekking i bassenget. Prøvde det sist og det hjalp så lenge jeg ikke ble for ivrig Jeg (#3) har vært innom en del leger de siste åra og de fleste sier at noen vil påstå at fødestillinger ikke har noe å si under en fødsel og andre det motsatte. For min del har de innrømmet at jeg mest sansynlig fikk en skade i bekkenet under fødselen. Det var jo veldig skralt fra før så det skulle jo ikke så mye til.. De fleste vil påstå at å ligge på rygg er det verste for bekkenet, og ligge i fotbøyle..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 nei har ikke prøvd sklilaken, og nå er jeg 38+4 så orker ikke kjøpe det heller. jeg ligger jo bare alt fra /21-2 t i strekk om natta, så er det jo opp å tisse. i det siste har det begynt å "knekke" i bekkenet/halebeinet når jeg setter meg opp i senga om natta. bør jeg nevne det om bekkenet, hvor plaga jeg er, når fødselen starter? ja, hjelpeløs ja. jeg må inrømme jeg tidligere har vært snar å kommentere andre gravide at "herregud, hun er jo ikke syk liksom, bare gravid.." når gravide har klaget over bekkenløsning. jeg ANTE rett og slett ikke at det kunne være så j**** smertefult! huff, jeg føler meg helt mørbanka, og føler meg overhode ikke opplagt for fødsel..
Alexia snart 2 barn`s mor Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Hei... Når eg var på innskrivig på sjukehuset nevnte eg at eg hadde bekkenløsning. Da meinte ho damen som skreiv meg inn at fødsel i sideleie var best... Og prøve å slappe av og ikkje gå sjukehuset rundt for fortgang... Ta tiden til hjelp... Eg sover alltid i silke/sateng natt pusj om nettene, lettere og snu seg og gli ut av sengen...
lille-my-april Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 For meg hjalp i alle fall kiropraktoren. Jeg var der igjen i dag. Han sa jeg hadde blitt mye mykere i ryggen, og at musklene ikke var like anspente lenger. Der i mot sa han også at det er mange tilfeller der løpet er kjørt... Jeg har blandt annet vondt på innsiden av "låra" om en kan kalle det det. Da er det visstnok symfysen som gjerne er problemet, og da var det muligens ikke så mye å gjøre med akkurat det. Nei, bekkenløsning er noe herk! Får håpe det ordner seg for deg. Du har i det minste ikke så lenge igjen
mai2012! Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Forferdelig å ha slik vondt i bekkenet. Jeg går til fysioteraput, og det hjelper på en del av plagene (men ikke symfysen osv.), synes og at varmtvannsbasseng er kjempebra. Ikke press kroppen din for mye, du vil bare plages med det i ettertid. Foklar barnet ditt at du har vondt, og derfor må dere leke i sofaen e.l. Det sies at grunnen til at flergangsfødende er hyppigere plaget med bekkenløsning er delvis fysiologisk og delvis at hverdagen er mye mer belastende.
babylykke2 Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Hei. Jeg har også bekkenløsning og har ganske like smerter som du beskriver. Gikk til kiropraktor og hadde ca 5 behandlinger på 3 uker, var veldig smertefullt samme kveld etter behandlingene. Men det ble bedre etter hvert. Viste seg at jeg hadde låsning i bekkene, bak i korsryggen/halebeinet. Etter de behandlingene klarte jeg å sitte og stå opp og ned og smertene ble mye lavere.(Hu knakk opp og masserte meg, gjorde ikke vondt når hu knakk leddene) Jeg anbefaler deg en sykemelding om du er i jobb og prøv å ikke løfte på sønnen din. Har selv en på snart 3 år og de dagene jeg har han hjemme tar på kroppen, desverre. Har blitt værre nå igjen så må ta noen behandlinger igjen(ca 4uker siden sist). Prøvde pysio, men ble værre av dette. Så er ikke alt av behandlinger som passer for alle. ønsker deg lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå