Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Sniker meg inn her for å stille dere et spørsmål: (samme som skravlesiden) Lurer på hva dere her inne tenker om dette.. Jeg er trebarnsmor, 36 år, og minstemann er 8 mnd. Jeg går og lurer på om jeg skal ha en baby til, eller om jeg er ferdig.. Føler meg ikke helt ferdig, men innser at om jeg skal ha flere barn kan jeg ikke vente for lenge.. Hvis jeg blir gravid om et halvtårs tid, vil jeg få barn nummer 4 mens jeg fortsatt er 37. Er dette galskap? Klarer man å ta vare på og følge opp fire barn? Har man råd til det? Og eg jeg for gammel??? hva tenker dere??? Jeg er sånn i tvil, men er redd for å bli 40 og tenke at toget har gått.. Setter stor pris på respons, selv om jeg jo skjønner at det ikke er noe fasitsvar til dette... :-)
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Venter selv mitt 2 barn, så kan ikke gi erfaringer selv Men har et søskenbarn som har 8(!) barn, og der har de fint klart å følge opp og gi alle barna sine egen tid.. Det handler nok om man er forberedt på så mange barn, og hva man ønsker seg mest. Hva dere har penger nok til vet dere jo best selv, se over økonomien, regn ut hvor mye dere bruker i månden nå, og hva dere da sitter igjen med, om det dere har til overs tilsier at dere kan få et barn til, så har dere jo da økonomi til det Dette med alderen er noe helt annet, enda man er 37 år, så kan man jo føle seg som en 20 åring med tanke på helse og fysikken, om man føler det skal bli lett nok å løpe etter sprelske unger når man er 37 år, så er man ikke for gammel for et barn til mener da jeg
Kaisa75 Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Takker for svar. Føler meg overhodet ikke for gammel i så måte, ingen problemer med å løpe etter små barn :-) Og sove gjennom nettene har jeg ikke gjort de siste fem årene ;-) Men vil ikke at barna skal føle de har en gammel mor.. Gruble gruble... Skal gi meg ett halvt år til å tenke på dette. men jeg vil ikke være eldre enn 37 om jeg skulle få et barn til.. Så det blir da eller aldri. Uansett takknemlig for å ha tre herlige barn :-)
Tordensky Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Det synes jeg ikke du er. Min mor har 6 unger (nå mellom 11 og 30 år). Med samme mann! ;-) Det var fantastisk å vokse opp i en stor søskenflokk! Det at du er 36 nå har ikke så mye å si som du tror. Mamma er nå 53 (men det skulle ingen tro), dvs at hun var 42 da hun fikk sistemann og 39 da hun fikk nestsistemann. Det skal sies at akkurat på sistemann var hun ganske bekymret, men ble stadig vekk beroliget av leger og helsepersonell at da hun så og si hadde "vært gravid" sammenhengende de siste 20 årene, så var risikoen for at ting skulle gå galt så og si ikke der (i forhold til alderen vel å merke). Det med at ungene skal tenke at de har en gammel mor er ikke mye faktor om du vil ha siste når du er 37. For barn er mamma mamma uavhengig av hvor gammel hun er. Det vil alltid være noen i en skoleklasse som er den førstefødte (og som dersom har en mamma på kanskje 20år), mens andre igjen er sistemann eller tilogmed attpåklatter (og har mammaer som er nærmere 40). Så lenge hjemmet deres er stabilt (både økonomisk og på kjærlighet) ser jeg ikke noe problem med at du skal få flere barn! Lykke til! =D
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Kanskje ikke galskap, men det er jo et stort steg fra 3 til føler jeg for da holder det ikke med en vanlig bil.... Jeg skal ha maks 2, men det er meg og min mening
Kaisa75 Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Det synes jeg ikke du er. Min mor har 6 unger (nå mellom 11 og 30 år). Med samme mann! ;-) Det var fantastisk å vokse opp i en stor søskenflokk! Det at du er 36 nå har ikke så mye å si som du tror. Mamma er nå 53 (men det skulle ingen tro), dvs at hun var 42 da hun fikk sistemann og 39 da hun fikk nestsistemann. Det skal sies at akkurat på sistemann var hun ganske bekymret, men ble stadig vekk beroliget av leger og helsepersonell at da hun så og si hadde "vært gravid" sammenhengende de siste 20 årene, så var risikoen for at ting skulle gå galt så og si ikke der (i forhold til alderen vel å merke). Det med at ungene skal tenke at de har en gammel mor er ikke mye faktor om du vil ha siste når du er 37. For barn er mamma mamma uavhengig av hvor gammel hun er. Det vil alltid være noen i en skoleklasse som er den førstefødte (og som dersom har en mamma på kanskje 20år), mens andre igjen er sistemann eller tilogmed attpåklatter (og har mammaer som er nærmere 40). Så lenge hjemmet deres er stabilt (både økonomisk og på kjærlighet) ser jeg ikke noe problem med at du skal få flere barn! Lykke til! =D Takk for fint svar! Høres ut som en herlig familie :-)
Kaisa75 Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Kanskje ikke galskap, men det er jo et stort steg fra 3 til føler jeg for da holder det ikke med en vanlig bil.... Jeg skal ha maks 2, men det er meg og min mening Skjønner jo det godt også. Det rare er at jeg før jeg, ble gravid med nummer tre, grublet frem og tilbake om vi skulle ha tredje- mann. Nå tenker jeg det er vilt å tenke seg at vi skulle ha gitt oss med to barn, her jeg sitter med en nydelig liten krabat på fanget :-) Men slik vil det jo alltid være. Man angrer jo aldri på de barna man får ;-)
Kaisa75 Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Kanskje ikke galskap, men det er jo et stort steg fra 3 til føler jeg for da holder det ikke med en vanlig bil.... Jeg skal ha maks 2, men det er meg og min mening Skjønner jo det godt også. Det rare er at jeg før jeg, ble gravid med nummer tre, grublet frem og tilbake om vi skulle ha tredje- mann. Nå tenker jeg det er vilt å tenke seg at vi skulle ha gitt oss med to barn, her jeg sitter med en nydelig liten krabat på fanget :-) Men slik vil det jo alltid være. Man angrer jo aldri på de barna man får ;-) PS: Litt rare kommaer og litt skrivefeil pga fyren på fanget mitt :-) vi er flere som vil skrive på tastaturet :-)
Lykkelig_4♥♥♥♥ Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Tenk... akkurat det samme snakket jeg og min mann om da vi la oss i går kveld! : ) Jeg er litt eldre enn deg, 38 og minstemann er 4 måneder. Men, jeg klarer liksom ikke si at jeg ikke vil ha flere barn! Det å bli mamma er det største som har hendt meg! Jeg gjorde alt "som jeg skulle". Høyere utdannelse inkl mastergrad, jobbet og reist i inn og utland... Så møtte jeg mannen i mitt liv, og ble mamma... Føler jeg har bevist at jeg kan innen karriere, og jobbet kun deltid i mindre stillingsprosenter de siste årene. Nå er jeg mamma, og jeg elsker det!!!! Vet at det inkluderer en bil med flere seter om nummer fire skulle melde sin ankomst... Men er også rimelig sikker på at jeg kommer til å angre om jeg ikke prøver en gang til... Selv om barna våre er rimelig tette, har jeg energi, humør og omsorg, varme samt MASSE morskjærlighet! Plass til en til både i hjemmet og i hjertet mitt! Siste svangerskap og fødsel var det beste av tre! Men alle høyrisiko, og tre friske fine så langt... Er det dumt å utfordre skjebnen tro? Må tenke litt til... : ) Håper du kommer frem til en løsning du ønsker deg!
Giss Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Sniker meg inn her for å stille dere et spørsmål: (samme som skravlesiden) Lurer på hva dere her inne tenker om dette.. Jeg er trebarnsmor, 36 år, og minstemann er 8 mnd. Jeg går og lurer på om jeg skal ha en baby til, eller om jeg er ferdig.. Føler meg ikke helt ferdig, men innser at om jeg skal ha flere barn kan jeg ikke vente for lenge.. Hvis jeg blir gravid om et halvtårs tid, vil jeg få barn nummer 4 mens jeg fortsatt er 37. Er dette galskap? Klarer man å ta vare på og følge opp fire barn? Har man råd til det? Og eg jeg for gammel??? hva tenker dere??? Jeg er sånn i tvil, men er redd for å bli 40 og tenke at toget har gått.. Setter stor pris på respons, selv om jeg jo skjønner at det ikke er noe fasitsvar til dette... :-) Den økonomiske biten er det bare dere som kan svare på. Dine andre spørsmål: Jeg fikk min nr to som 35-årig. Skulle gjerne ha hatt fler men innser at jeg ikke har overskudd til tre barn unner skolealder samtidig. Og om jeg skal vente til den eldste er i skolealder er det for det første ikke sikkert at jeg kan få fler og for det andre blir det en attpåklatt - og det er ikke noe jeg ønsker. Så hellere 4 barn. Jeg skulle selv ønske at jeg hadde startet å få barn før så jeg hadde hadd sjansen til å få f eks 4. Men det ble ikke slik. Så min umiddelbare reaksjon er at om dere har økonomi til det og barna ikke er for tett i alder (f eks 4 barn i løpet av 5 år - det ville være råtøfft for både barn og voksne....) så hadde jeg gjort det. Du er IKKE for gammel!
Kaisa75 Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Takker for fine svar! Herlige innlegg om mange bra tanker! Kjenner meg igjen i mye av det dere skriver! Spes det du skriver lykkelig_3. Jeg har også gjort alt det jeg ønsket før barn: reiser, utdannelse og bodd i utlandet. Nå er det tid for familie! Når det er sagt er jeg slettes ikke sikker i min sak.. må fordøye og gruble litt til.. Takk for at dere har hjulpet meg litt på vei :-)
*juble juble* Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Jeg er firebarnsmor og stortrives med det =) Ikke galskap, bare veldig veldig hyggelig!!!
Lykkelig_4♥♥♥♥ Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 Takker for fine svar! Herlige innlegg om mange bra tanker! Kjenner meg igjen i mye av det dere skriver! Spes det du skriver lykkelig_3. Jeg har også gjort alt det jeg ønsket før barn: reiser, utdannelse og bodd i utlandet. Nå er det tid for familie! Når det er sagt er jeg slettes ikke sikker i min sak.. må fordøye og gruble litt til.. Takk for at dere har hjulpet meg litt på vei :-) Har gått i tenkeboksen her også... : ) Men skremmende nok er også bruk av prevensjon i heimen fullstendig fraværende! Kanskje avgjørelsen på et eller annet ubevisst nivå allerede er tatt... Lykke til! : )
litamora Skrevet 6. mars 2012 #14 Skrevet 6. mars 2012 Hei, jeg er 35 år, og i skrivende stund 7 mnd gravid med nummer 4. Det var ikke en lang plan at han skulle komme, og svangerskapet var tøft i starten, med mange spørsmål; "greier vi dette?", "hvilke reaksjoner får vi fra omgivelsene?" osv. Vi beholdt det som en hemmelighet så lenge vi kunne, og jeg var litt bekymret for hvilke reaksjoner vi kom til å få. Men på et tidspunkt, så var det jo bare å hoppe i det. Mottagelsen har vært utelukkende positiv, klart noen sier at "dere er ikke helt kloke" og sånne ting i en spøkefull undertone, men det får man tåle. De 3 største, (størstemann er 10) gleder seg stort til at vi skal få en baby til, og de sier "natta" og "hadet" til magen hver eneste dag. Jeg er stolt og glad over valget som vi har tatt, og tenker at det på mange måter er et verdivalg. Vi sier nei takk til noen voksenstunder og festligheter en stund, men er helt sikker på at det vi får ikke har dårligere kvalitet. Såklart blir det støffe stunder i mellom, det er det med 3 barn også. Men sånn er det å være mamma. ønsker deg lykke til med valget ditt! klem
holaho Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Jeg vil ikke si det er galskap! Jeg misunner dere som har overskudd/tid til det, og skulle ofte ønske jeg hadde tartet tidligere med barn så jeg kunne fått flere. Jeg er gravid med nr 2, og er 36. Altså ikke for gammel for et (eller to?) til, men jeg tenker nå at dette blir det siste. Jeg har hatt et forferdelig svangerskap denne gangen, og føler det har gått veldig over storesøster på 2 1/2. Har ikke veldig sterk helse utenom svangerskap heller, og mange ting i livet som stresser. Så jeg lurer på om vi allerede har tatt det vanskelige valget å si oss fornøyd med disse to. Skal aldri si aldri, og vi får se hvordan det går med to før vi bestemmer oss helt. Jeg synes hvertfall det virker fantastisk med store søskenflokker! Men det er vel veldig individuelt hva man klarer og har anledning til, og hva som er best for din familie. Praktiske ting som ny bil ol bryr jeg meg fint lite om, men vi har ikke veldig god råd og vil bo i Oslo, jeg trenger mye egentid (litt hvertfall) på grunn av at jeg må trene mye for å holde helsen i sjakk, takler stress dårlig osv. Så jeg har nok innsett at to holder her. Føler nesten at det blir for mye det også, på noen måter. Men lykke til alle sammen med deres valg! Heldige er vi alle uansett :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå