Gå til innhold

Når gi storebror- gaven??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, lurer rett og slett på når det er vanlig for storesøsken å få gaven sin? Det mest praktiske er vel kanskje å gi den når man kommer hjem slik at fokuset ikke blir tatt bort fra babyen!? Hvordan gjorde dere det, og funket det bra for dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilu87
Skrevet

Jeg husker jeg fikk gave av pappa da han kom for å hente oss mens mamma var på sykehuset. Da hadde jeg og broren min noe som holdt oss opptatte i bilen på vei til sykehuset, og forstyrret mamma og lillesøster minst mulig.

Skrevet

Vi ga gaven første gang storebror kom på sykehuset. Den skulle være fra lillesøster så da var det mest naturlig for oss

Skrevet

Håpar eg klarar å formulerer spørsmåla mine, på ein måte som ikkje provoserar nokon, for det er ikkje DET eg vil:)

Kvifor får storesøsken gåver? Har ikkje heilt skjønt greia med det.. Er gåva frå babyen, eller foreldra?

Og blir det ikkje litt som å seie "no får du ei gåve, så no må du versågodt oppføre deg fint og akseptere det nye familiemedlemmet"?

Eller kva er eigentleg tanken bak gåve til storesøsken?

Og kva type gåve er det snakk om? (kle? leiker? osv..)

Som sagt: grunnen til spørsmåla er IKKJE for å provosere, eg berre lurer på grunnen og tankane rundt pakkane:)

Blir veldig glad for svar:)

Skrevet

Jeg har tenkt litt på evt gave til den blivende lille storesøster(2 1/2 år), men jeg trur hun får klare seg uten :) Blir ikke aktuelt til storesøster på 11 år uansett, hun fikk ikke når hun på 2,5 år kom til verden.

Trur helldre at vi satser på at hun skal få være sammen med oss, ikke være opptatt av en ny leke eller noe slik. Jeg er ikke så sikker på at en evt gave blir like intressant som lillesøster uansett....

Vi skal heldre la hun på 2,5 år og hun på 11 år bli med pappaen sin og ordne en velkommen gave til lille babyen

Skrevet

Storebror på 4 år får gaven når han kommer på sykehuset for å se lillebror.

Gaven vil ligge i senga til lillebror å vente på han.

Det er en ting som han har ønsket seg lenge, to av bilene fra cars2 filmen. Disse var vanskelig å få tak på så far måtte på ebay for å skaffe de. Så her i huset er jeg veldig spent på reaksjonen til storebror <3

Skrevet

tenker også å gi gaven til storebror når han kommer på sykehuset for å se babyen. vi har kjøpt en leke han har ønsket seg leenge. hadde vi hatt ei jente, ville jeg kjøpt et "storesøster"-smykke eller et annet fint smykke, men siden vi har en gutt, er det ikke like stas for han å få smykker. vi gjør det ikke for å ta fokuset bort fra babyen eller for at han skal akseptere babyen, men rett og slett fordi jeg vet at mange vil komme med gave til babyen etter fødselen, og den lille vil kanskje være litt i "rampelyset", men for meg er det viktig at storebror også blir "sett" og får litt oppmerksomhet, han er jo tross alt blitt storebror. vil ikke at han skal sitte å se at babyen får mange gaver og han ikke får noen. det ville blitt feil for meg. så her i heimen gjør vi litt ekstra stas på storebror også! :) jeg har også bedt alle som vil ta med noe til babyen ta med noe til han også, omså en klubbe, en pakke tyggis e.l.

men det er nå slik vi gjør det da!

Skrevet

Håpar eg klarar å formulerer spørsmåla mine, på ein måte som ikkje provoserar nokon, for det er ikkje DET eg vil:)

Kvifor får storesøsken gåver? Har ikkje heilt skjønt greia med det.. Er gåva frå babyen, eller foreldra?

Og blir det ikkje litt som å seie "no får du ei gåve, så no må du versågodt oppføre deg fint og akseptere det nye familiemedlemmet"?

Eller kva er eigentleg tanken bak gåve til storesøsken?

Og kva type gåve er det snakk om? (kle? leiker? osv..)

Som sagt: grunnen til spørsmåla er IKKJE for å provosere, eg berre lurer på grunnen og tankane rundt pakkane:)

Blir veldig glad for svar:)

Vi ga storebror en gave fordi vi var redd for at lillesøster skulle få så mye oppmerksomhet at han skulle føle at han ble glemt.

Vi sa at gaven kom fra lillesøster som takk for at hun fikk lov til å komme inn i vår familie.

"Baktanken" er ikke å si til ungen at "Nå får du vær så god akseptere at du ikke lenger er alene" , men mer en liten oppmerksomhet på at "Du er ikke glemt"

Denne gang er ungene så store at det blir ingen gave fra babyen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...