Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er ikke mer enn 13 mnd, men har allerede fått 12 tenner, og nr. 13 og 14 er på vei, begge jeksler nede. Han har allerede fått en jeksel på hver side oppe uten noe særlige problemer, men nå med den første nede er han skikkelig plaget og har vært illrød på kinnet og hadde i dag nesten 40 i feber. Er det normalt med så høy feber når de får tenner?

Er de første jekslene de såkalte 2-årsjekslene forresten? Er han i så tilfelle veldig tidlig ute med disse tennene? Det er jo for all del greit å bli ferdig med det, men ikke kjekt med så høy feber og utilpass liten mann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig med så høy feber i forbindelse med tenner, så det er nok mest sannsynlig et virus av noe slag, evt halsbetennelse eller andre typiske vintersykdommer som barna gjerne får. De første jekslene kalles 1-årsjeksler, så der er han nok ganske greit i rute:) Det er de jekslene som kommer bak der igjen som kalles 2-årsjeksler, og de har jeg opplevd som de desidert verste tennene å få opp hos begge mine to små.

Vesla er nå 17 mnd gammel og har 18 tenner, to av toårsjekslene har allerede brutt frem, mens de to siste ligger på lur under tannkjøttet og venter. Så det har vært en del dårlig nattesøvn i det siste ja, og jeg gleeeder meg til de to siste er fremme også, og det ikke skal komme noe mer tenner før de begynner å nærme seg skolealder :D

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg spurte faktisk HS på ett-årskontrollen, men hun visste ikke om det var 2-årsjeksler eller ikke. Føler meg litt mer opplyst nå, samt at jeg jo da fremdeles har 5 tenner igjen og grue meg til her. Hehe.

Jeg endte med å ringe legevakten da feberen steg, men fikk bare beskjed om å gi paracet og ringe igjen om det ikke virket i løpet av en time. Etter ca. 15 min var han en helt ny gutt. Litt pjusk, men helt annet humør og plutselig nesten helt normal turbo. Så det virker faktisk som han fikk sæ høy feber av tanna. Jeg så ingen andre symptomer heller. Tenkte typisk hals/ører, men han spiste brød og virket ikke som ørene plaget ham heller. I dag er feberen borte, så får bare håpe at det ble med denne lille runden nå, og krysse fingrene for at han ikke får like høy feber ved neste jeksel. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...