Gjest <308+11<3 Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Min jente er nå snart 7 måneder og hun har i snart en måned fått grøt på kvelden. Fikk nå beskjed på helsestasjon at jeg måtte begynne med et måltid med enten grøt eller middag til, og det er ikke noe problem. Men problemet er hva gjør jeg med all melka? jeg har ganske mye melk føler jeg og etter hun begynte med grøt om kvelden har jeg pumpet meg hver kveld for ca 200 ml, hvis ikke så våkner jeg i 4 tiden med sinnsykt melkespreng! Men hva gjør jeg på dagen? Må jeg pumpe da også, eller vil produksjonen bare avta? Jeg tenker at hvis jeg pumper da også vil jeg jo fortsette å produsere masse hun ikke trenger. Noen som har noen råd eller erfaringer?
lillenims Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Jeg ville ammet før maten i starten. Da vil det nok ta noe lengre tid å komme opp i "full" porsjon, men det gjør ingenting. De fleste barn vil etterhvert finne ut at de vil ha noe mer enn morsmelk og helt av seg selv die mindre og ville ha mer fast føde. Du kan jo forsøke med "babystyrt tilvenning", dvs sette en tallerk med diverse mat foran henne og la henne plukke selv. Dette kan du forsøke å gjøre flere ganger om dagen, feks. når du selv spiser. Ammehjelpen har en artikkel om introduksjon av fast føde: http://ammehjelpen.no/artikkel/75/Fast-fode - og et blogginnlegg om "babystyrt tilvenning": http://amme.typepad.com/fullemugger/2012/02/baby-led-weaning-babystyrt-mattilvenning.html Fordelen med å amme før maten er at du er sikrere på å få ammet. Det blir jo en del styr å innføre nok en pumping, så jeg ville prøvd å unngå det, og heller innført det nye måltidet litt mer gradvis. Ellers avtar produksjonen når du ikke ammer eller pumper. Selv om kroppen regulerer produksjonen etter når barnet vil ha mat, så risikerer du at produksjonen går for mye ned om du kutter ut for mange amminger/pumpinger, slik at barnet ikke lenger er fornøyd med det som finnes i brystet. Men det virker som du har rikelig med melk, så jeg ville nok prøvd å kutte litt ned på pumpingen om kvelden og sett om det går bra. "Kutte ned" betyr da å pumpe litt kortere/mindre, og følg godt med på om du får kuler eller smerter i brystet etterpå. Vær gjerne forsiktig med å ligge på magen, det kan klemme for melkeganger og gi ekstra spreng. Alternativt kan du prøve å ikke pumpe før du legger deg, og heller stå opp og pumpe elelr håndmelke LITT når du våkner med spreng. Kanskje er det ikke behov for å tømme så mye, men også her må du følge med slik at du ikke får tilstoppinger/kuler eller smerter i brystet.
Gjest <308+11<3 Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Takk for svar Det skal jeg prøve, å gi melk før middag. Greit å slippe det pumpe greine to ganger om dagen:) På kvelden får hun først grøt så steller vi og til slutt får hun melk. så det syntes jeg funker bra. Jeg har prøvd dette med å ikke pumpe så mye eller lenge på kvelden, men fikk kuler i særlig det ene brystet med en gang. og siden jeg har hatt brystbetennelse tidligere vil jeg gjerne unngå dette igjen. Hun legger seg ca 19.00 og våkner ikke før mellom 7.30 og 8.30, så det blir lenge uten å tømme brystene.
lillenims Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Når du tidligere har hatt problemer med kuler/tilstoppinger så er det nok lurt å fortsette som du gjør nå en liten stund til. Men du kan sannsynligvis gjøre et nytt forsøk på en liten nedtrapping når du har prøvd å gi flere måltider med fast føde (kanskje etter et par uker). Med "liten" mener jeg da å forsøke å pumpe litt mindre, feks stoppe etter 180 ml i stedet for de vanlige 200, og så gradvis minske mengden på den måten. Prøv deg frem med hvor lite du kan minske om gangen. Det er også lurt å sove på ryggen, siden det å ligge på magen kan stenge for melkegangene (på samme måte som det å bruke spile-bh som ikke passer 100% eller trange topper/sports-bh).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå