Gå til innhold

Ny gjerrig-tråd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor satt og så på mens jeg lagde middag.

Skrelte potetene før koking og hun klarte ikke å dy seg:

"Skreller du virkelig potetene i lunkent vann"?

Ja svarer jeg og argumenterer med at man blir så kald på hendene hvis man skal skrelle mange poteter i kaldt vann.

Da svarer hun lurt at det er myyyye bedre å skrelle potetene i iskaldt vann....Da trekker poteten seg sammen og det blir tynnere skrell = mer potet igjen enn om man skreller i lunkent vann.

Når hun lager middag til bare henne og mannen koker hun 2 poteter. 1.5 til svigerfar og 1/2 til seg selv.

Jeg sa at det går jo endel strøm med å koke potetene så hvorfor ikke koke 4 stk så har hun til middag neste dag.

Nei det gikk ikke for det var ikke sikkert de ville ha poteter til middag neste dag og da hadde hun kokt 2 for mye.

Grunnen til at hun kun spiser 1/2 potet er dog ikke for å spare penger men fordi hun slanker seg og hvis hun spiser lite middag kan hun spise ekstra mye dessert uten å legge på seg :-)

Skrevet

Lang historie kort.. Ei "venninne" som likte å bli spandert på, men ikke å spandere. Så en gang vi skulle på byen hintet hun at jeg måtte spandere for hun hadde ikke penger til å drikke ute. Jeg tok ut penger til henne (lettere å be om å få en konkret sum tilbake).

En måned senere igjen møtte jeg henne i byen og vi skulle spise på et sted der man bestiller maten ved kassen. Hun sa hun hadde tatt ut penger til meg, derfor sa jeg at hun kunne bestille for meg med de pengene hun skyldte meg og gi meg resten mens jeg kunne passe på bordet. Hun kom tilbake med det som var igjen av pengene etter hun hadde bestilt mat til meg OG henne. Jeg fikk rett og slett ikke frem et ord om det.... De fleste tilbyr seg jo å betale selv for å forsikre seg om at man har forstått det rett at noen spanderer, men hun tar det som en selvfølge så lenge hun slipper å betale noe. Har ikke sett henne siden den gangen.

Skrevet

Ei x-venninne spurte en gang om jeg ville være med til Sverige på harryhandel. Det tar 1.5 time å kjøre en vei. Hun skulle dit for å kjøpe den billigste kartongrøyken (såklart), og ville ha meg med som selskap samt hun kunne få min kvote på røyk. Jeg hadde ikke andre planer og sa derfor ja til å bli med, slik at hun kunne handle en kvote til.

Når hun kommer for å hente meg ser jeg på bensinmåleren at lampa lyser, ergo snart tom for drivstoff. Hun sier så at hun må fylle bensin først, så vi kjører til den billigste bensinstasjonen selv om ikke den var nærmest, slik at hun kan fylle med fordelskort og spare opp noen øre.. Når bilen er stanset ved pumpa blir hun sittende og snur seg mot meg og forlanger bensinpenger(!). (Som hun ærlig talt ikke fikk)

Noen år etter hadde jeg og begynt å røyke, og en kveld vi var sammen var jeg tom. Spurte derfor om jeg kunne få bomme noen røyk siden hun ikke tilbød meg. Før hun svarte tok hun opp mobilen og begynte å regne ut hvor mange kr hun skulle ha for hver røyk. Tror det var 2-3 kr jeg betalte per sigg, mest på gøy bare for å bevitne hvor tragisk hun var som faktisk tok imot pengene. Hun la dem sikkert i sparekasse for neste tur Sverige.

Skrevet

hahaha er mange fantastisk gjerrige mennesker XD

Skrevet

Hadde en rik venninne i ungdomstiden som var ganske spesiell. På den ene siden sløste hun enormt og shoppet ukentlig for tusenvis av kroner, mens hun omtrent mobbet venner som ikke var like bemidlet for å se sjuskete ut og være for sparsommelige. Samtidig var hun enormt gjerrig på den godteriskåla hun hadde i stua si når venner var på besøk. Det kunne være filmkveld og om noen ba om å få litt sa hun alltid at det kunne de ikke fordi hun sparte. Selv spiste hun av den under filmen. Brus hentet hun kun til seg selv og ga kun vekk vann. Tok man med noe satt hun aldri frem noe selv og forsynte seg grådig av det man hadde med uten å spørre. Greit nok, om hun ikke var så redd for å dele selv. En gang skiftet jeg hos henne før en fest, og la tøyet igjen på badet. Skulle ta det med meg neste dag, eller dagen etter, var avtalen vi hadde. Da opplevde jeg å bli kalt gnien og merkelig fordi jeg i det hele tatt brydde meg om å komme for å hente det igjen to dager senere. Det hadde hun jo kastet. Jeg kunne ikke forvente at hun skulle lagre på mine gamle filler i to dager. Må si jeg ble paff da. Det var jo et skjerf, en helt ny topp og ny og dyr genser. En annen gang var visst jeg gnien fordi jeg ville ha igjen en bortlånt skjorte som hun igjen hadde gitt sin søster som hadde valgt å kaste den etter en bruk. Det var vanlig for dem. Å betale for det nektet hun, siden den jo var brukt. Det var flere slike ting som gjorde at jeg endte det vennskapet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun hadde garantert tatt klærne selv...

Skrevet

Nei jeg er ikke i tvil om at det var kastet. Den familien er slik. Hun sa en gang at klær hun ikke ville ha mer ble kastet, siden hun ikke ville se andre gå i det. Hun kunne ikke levere ting til fretex fordi hun tar redd noen skulle se henne og tro hun hadde vært der inne for å handle. Foreldrene er helt like. De skifter møbler ofte og kaster det gamle.

Gjest Antarctica
Skrevet

Herregud.

Jeg veit ikke om min gamle studievenninne kan kalles "gjerrig", men når folk i lengden oppfører seg snyltete, føler jeg det som gjerrighet. Hun dukket opp der jeg sto i HVER eneste pause (jeg røyka den gangen) og spurte "Du har vel ikke TILFELDIGVIS en røyk på deg?"

Det hadde jeg jo alltid, ingen ting er tilfeldig for an vanerøyker i så måte, men jeg ble faktisk så lei av det etter et års tid at jeg begynte å si nei. Smålig, men sant.

Skrevet

Lånte en gang litt sminke av en venninne (for å ettersminke meg opp litt etter vorspiel før vi skulle på byen) og dagen etter fikk jeg en sms av henne om at jeg kunne overføre 20,- til hennes konto for hun hadde regnet på hvor mye sminke jeg hadde brukt av totalprisen av hva den kostet og da ble det 20,- kroner.

Jeg holdt på å dø :D

Hæ?? Er det mulig.....:-P

Skrevet

Dette så vi da vi spiste på a la carte restauranten på Kiel-båten, (tror det var Magic vi reiste med) i fjor sommer.

Et godt voksent ektepar satt å spiste middag og hadde bestilt en flaske rødvin.

Vi legger merke til at damen først spiser nesten hele tallerkenen av middagen sin, før hun sier til kelner at nei denne maten var ikke spiselig, og forlange en ny ANNEN rett... Hun fikk det etter å ha klaget lenge og vel til hovmester.

Den rødvinsflasken de hadde bestilt drakk de jevnt av hele tiden, og når den var nesten tom, så var det jammen meg meg noe galt med vinen også! De forlange en ny flaske med en gang, og jeg tror personalet ga etter for å bli kvitt dem.

Vi satt rett over dem og kunne ikke unngå å få det med oss..

Er glad jeg ikke var der da de skulle gjøre opp for seg...

Ellers av gjerrig-ting: Min bestefar sparte voldsomt på kaffe og teen. Han tørket kaffegruten og teposene og brukte dem om igjen..

Skrevet

Elsker gjerrig-trådene:)

Jeg hadde jentefest forrige helg. Hadde både nære venninner og mer perifere. Vi var 20 stk til sammen.

Jeg hadde laget 20 liter velkomstdrink av det eksklusive slaget og serverte også mat. De fleste hadde med seg en flaske vin eller noe snacks i tillegg til det de selv skulle drikke.

Hun ene (heldigvis av de mer perifere) hadde kun med seg drikke til seg selv (8 bokser øl) og en pakke druer (??).

Det ble til at hun drakk av velkomstdrinken hele kvelden og etterlot derfor 5 bokser øl. Druene lå også uåpnet igjen på kjøkkenbenken.

Dagen derpå mens jeg holdt på å rydde ringte hun for å spørre om det passet at hun kom for å hente ølboksene og druene.

Hehe, si at alt forsvant i løpet av festen - sånn bare for å se hva som skjer....

Skrevet

Jeg hadde en venninne som jeg ikke visste at var gjerrig før det hadde gått en stund.. Men, da viste det seg at hun husket hva hver enkelt i vennegjengen osv hadde spist når vi var hjemme hos henne (feks, jeg spiste 2 pizzabiter engang, og 3 en annen gang, så nå skylte jeg henne plutselig 50 kr, selvom vi spiste på rundgang hos hverandre i vennegjengen uten at noen trengte å betale for det.. går jo opp i opp). Så, når hun krevde disse 50 kr, så GIKK jeg i en time til henne for å slenge de opp i ansiktet hennes, fordi det var søndag, og dette var før jeg hadde bil, og det ikke gikk noen buss, men neida, hun måtte ha pengene akkurat DA!

Og, hun var stein rik...

En x-venninne nå, for å si det sånn.. Orker ikke at hver eneste lille ting man gjør med vennene sine skal telles på og deles på osv osv.

Skrevet

Da jeg jobbet i bar i studietida for sikkert åtte år siden så jeg veldig forskjell på menn og kvinner når de var ute.

Menn tok stort sett hver sin "runde" på bordet, og om de bestilte vin, så betalte de vanligvis med samme beløp og rundet oppover (tips resten).

Damer derimot - var helt annerledes. De kranglet om hvor mange glass vin hver hadde hatt og skulle regne ut hva det kostet og voldsomme greier - sleit noen ganger med å få de til å bli enige slik at regning ble dekt - og da gikk gjerne noe av "tipsen"de la igjen med også....... Noen ganger kunne de mer normale damene legge igjen litt tips og slengte i litt for å dekke det de hadde hatt - og så kom venninna rett etterpå og sa at siden hun første hadde lagt i litt ekstra, kunne de slippe unna med litt mindre, for regninga ble betalt ( altså stjal tipsen som var lagt på av hun første - gjerne uten at hun som la igjen så det....).

Sier seg selv at jeg ikke gadd å gi disse gjerrige damene fryktelig mye mer service enn de faktisk hadde krav på (de har krav på kjapp og riktig behandling - smil er ekstraservice....) - og holdt meg til å oppføre meg veeeldig korrekt.

Skrevet

Min gjerrige venninne..

Vi satt oppe hos meg i min nye leilighet, da hun spurte meg ordrett " jeg har ett Elvis bilde i bilen jeg ikke skal ha lengre, vil du ha det?" "Ja takk" sa jeg mens jeg fulgte henne i bilen der bildet lå. Hun spurte meg om jeg likte bilde, ja sa jeg- det var jo fint:) "500kr beordret hun mens hun strakk frem hånden...

En annen gang var den samme venninnen på besøk. jeg hadde kjøpt inn middag til oss, samt brus og godteri. Min venninne tok med seg en flaske pepsi max.. Da hun reiste sto denne flasken igjen. Det var kanskje igjen nok brus til å fylle ett lite glass- så jeg drakk opp denne brusen. Dagen etter fikk jeg en tekst melding "hei. jeg kommer innom å henter pepsi max`en min etterpå". Jeg skrev tilbake at "oi, sorry, jeg har drukket opp det siste som var igjen". Noen timer senere ringte det på døra, å min venninne var ikke blid! Hun så seg rundt i rommet, åpnet kjøleskapet mitt trolig for å se om jeg løy eller ikke. Så sa hun at "javell, få flasken da". Herlighet, jeg trodde ikke mine egne øyne, hun skulle ha panten for flasken!!!!!!!!!!!!!!!

Da snakker vi G.J.E.R.R.I.G

Skrevet

he he he mange bra her :-)

Skrevet

Jeg var 19 og hadde fått ny sommerjobb, og på den tiden pleide jeg å ta en røyk i lunsjen. Så en av de første dagene gikk jeg ut sammen med en gjeng av mine nye kolleger for å ta en røyk i sola. Vel ute, så snur en dame seg mot meg og spør om hun kan bomme en, for hun var tom. Bak ryggen hennes står de andre og rister på hodet og signaliserer at jeg skal si nei. Jeg synes i grunnen at det var for sært å si nei til å gi bort en sigarett, så jeg sa ja og holdt fram pakka. Stum så jeg på at hun grep tak i en 6-7 sigaretter og dro dem ut, smilte, og sa " jeg tok så jeg har til resten av dagen, jeg!"

På vei inn fikk jeg høre at det gjorde hun alltid, enten det gjaldt røyk, drikke på en fest, pastiller eller hva det måtte være, så de hadde sluttet å by fram ti henne, men ga henne heller bare en pastill eller røyk.

Skrevet

Lånte en gang litt sminke av en venninne (for å ettersminke meg opp litt etter vorspiel før vi skulle på byen) og dagen etter fikk jeg en sms av henne om at jeg kunne overføre 20,- til hennes konto for hun hadde regnet på hvor mye sminke jeg hadde brukt av totalprisen av hva den kostet og da ble det 20,- kroner.

Jeg holdt på å dø :D

Neste gang hun var på besøk til deg burde du ha sendt sms om at hun burde overføre 15 kr til deg. Kr 4,- for slitasje på sofa, kr 2,- for bruk av varmvann i krana, kr 1,- for bruk av toalettpapir og kr 8,- for div snacks hun spiste.

Skrevet

Alle på jobben skulle ut på lønningspils og han ene som var med ville absolutt spandere en flaske vin på jentene. Dagen etter fikk vi en mail med beløp og kontonr for tilbakebetaling av vinen :P

Skrevet

Haha, hvordan kan så gjerrige mennesker ha en omgangskrets i det hele tatt?

Her kommer to historier fra meg:

Jeg hadde lånt tre kroner av en venninne da vi stod for å betale på butikken, jeg hadde akkurat for lite penger. Dagen etter hadde jeg fått tre ubesvarte anrop og en melding hvor det stod; "minner deg på at du skylder meg tre kroner". Greit nok, hvis de tre kronene er veldig viktig må hun gjerne få de tilbake, men fælt så hastverk hun skulle ha med å få pengene tilbake. Ble helt satt ut.

En annen bekjent er også drøy. Hun utnytter alle hele tiden, og det fører selvsagt til at folk ikke er interessert i å være spesielt mye med henne. En som nettopp hadde møtt henne var ikke klar over dette, og falt derfor i gjerrigklørene. Hun er veldig frekk og tar alltid tonen; "betal for meg, så får du igjen etterpå", men ingen ser noe til de pengene... Vel, tilbake til historien. Hun fortalte at hun hadde en film som måtte leveres og siden den jenta jobbet i området hvor videobutikken lå lurte hun på om hun ikke bare kunne levere den for henne? Joda, det kunne hun. Vel, da hun kom dit fikk hun vite at hun måtte betale 100 kroner for forsentgebyr. Hun spurte om å få igjen pengene, men da var hun jaggu meg frekk nok til å si at det var hennes problem som leverte den så sent (samme dag).

Folk er snåle.

Skrevet

Er gøy å lese om hvor gjerrig folk er, men er sjeleglad for at jeg ikke kjenner noen som er så gjerrig.

Skrevet

Når hun kommer for å hente meg ser jeg på bensinmåleren at lampa lyser, ergo snart tom for drivstoff. Hun sier så at hun må fylle bensin først, så vi kjører til den billigste bensinstasjonen selv om ikke den var nærmest, slik at hun kan fylle med fordelskort og spare opp noen øre.. Når bilen er stanset ved pumpa blir hun sittende og snur seg mot meg og forlanger bensinpenger(!). (Som hun ærlig talt ikke fikk)

Synes faktisk ikke det er unaturlig at man spleiser på drivstoffkostnadene når man reiser et sted sammen, selv om det var hun som ville ha deg med på turen. Ja, frekt synes jeg det er, og jeg hadde ikke kommet til å bedt om det selv. Men ikke unaturlig, og jeg ville tilbudt meg automatisk å betale bensinpenger. Jeg har betalt i liknende situasjoner (da uoppfordret).

Skrevet

Skulle se film med 2 venninner en gang, vi hadde spleiset på en del snop. Etter en stund blir ene venninna dårlig, jeg sier at vi godt kan se resten av filmen i morgen eller en annen dag. (hun klager MYE over smerter i hodet + svimmelhet osv) da svarer hun litt surt at hun har jo betalt for mye snop, hun kan ikke gå før det er tomt! Mangler alltid 20-30kr når hun skal betale tilbake det hun skylder, er ganske sikker på at det er fordi hun vet jeg sier det går greit. Om hun betaler 200 når hun bare skylder 186 skal hun ha nøyaktig beløp igjen av meg!

Skrevet

Dytt, dette er kongeundholdning:-)

Skrevet

Var ei jente jeg var på halloen med da vi var yngre, rundt 17-18. Hun var alltid "blakk". Vi var en vennegjeng som pleide å gå sammen og ei av jentene kjente henne.

Når vi skulle på byen gikk hun og tigde inngangspenger av folk i køen. Det var noen som syns dette var morsomt og kastet småpenger på bakken og hun løøøp etter enkroningene for å plukke de opp.....

Hun bommet alltid røyk og måtte alltid ha et par ekstra fordi hun skulle ikke hjem før senere og penger hadde hun ikke.

En gang smugdrakk huk av spriten min på fest. La merke til at det ble mindre og mindre igjen av drikka mi og fikk vite dagen etter at hun hadde drukket av den når jeg ikke så på eller var i et annet rom.

Skulle vi spleise på mat enten ute eller hjemme hos noen hadde hun aldri penger, men skulle betale tilbake neste gang, noe som aldri skjedde.

Trenger vel ikke si at jeg ikke ville gå med henne særlig ofte.

Min tante er utrolig gnien. Meg og mamma var bedt på middag en dag. Tanta og onkelen min hadde da tre unger. De hadde vel en potet per person, et par brokkolibiter og en ihjelstekt kjøttklump på kanskje en halv kilo. Vi ble ikke særlig mette.

Ei venninne av meg hadde just fått lappen. Ei annen venninne skulle sitte på med henne hele tiden og nektet å betale ei krone i bensinpenger. Forlangte å bli henta på jobb og bli kjørt over alt osv.. Men da den gniene venninna fikk lappen ba hun om bensinpenger før de begynte turen :P haha.. Ingen ville sitte på med henne til slutt.. :P

Skrevet

Ei venninne hadde kjøpt inn ingredienser til et felles måltid vi skulle lage og spise sammen hos henne. Da jeg kom fikk jeg presentert kvitteringen fra butikken. Helt greit å betale halvparten av utgiftene (selv om jeg ikke hadde bedt henne om det samme). Men på kvitteringen hadde hun ført opp noen kroner for hvetemel, krydder og et par egg som hun allerede hadde og derfor ikke hadde kjøpt på butikken. Dette måtte jeg også betale for.

Kommer ikke til å spise hos henne flere ganger, ei heller invitere henne på middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...