Gå til innhold

Ny gjerrig-tråd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei vennine skulle kjøpe rundtykker som vi skulle spise hos henne til lunsj, et rundstykke på rema kostet da 2kr. Hun tok 2 rundtykker og la 1 i en pose til meg, og en i en pose til henne!!!! Da holdt jeg på å dæve....

Dette er vel ca 3 år siden..hun er blitt mye bedre. Men glemmer aldri den............

hahaha.. Fantastisk!

Skrevet

Når hun kommer for å hente meg ser jeg på bensinmåleren at lampa lyser, ergo snart tom for drivstoff. Hun sier så at hun må fylle bensin først, så vi kjører til den billigste bensinstasjonen selv om ikke den var nærmest, slik at hun kan fylle med fordelskort og spare opp noen øre.. Når bilen er stanset ved pumpa blir hun sittende og snur seg mot meg og forlanger bensinpenger(!). (Som hun ærlig talt ikke fikk)

Synes faktisk ikke det er unaturlig at man spleiser på drivstoffkostnadene når man reiser et sted sammen, selv om det var hun som ville ha deg med på turen. Ja, frekt synes jeg det er, og jeg hadde ikke kommet til å bedt om det selv. Men ikke unaturlig, og jeg ville tilbudt meg automatisk å betale bensinpenger. Jeg har betalt i liknende situasjoner (da uoppfordret).

Er enig med deg i at det ikke nødvendigvis er unaturlig at man spleiser på bensin om man reiser sammen et sted, MEN i dette tilfellet var det venninnen som ville ha med seg henne som selskap OG for å få røyk-kvoten hennes. Slik jeg tolket denne posten var det altså dama med bilen som først og fremst tok med henne for å dra nytte av det. Da synes jeg faktisk ikke det er rettferdig at hun i tillegg skal betale bensinutgifter for henne. Det blir bare for dumt.

Hadde det derimot vært slik at de begge hadde et ønske om å dra til Sverige for å handle i utgangspunktet, og de planla denne turen sammen, hadde saken stilt seg helt annerledes.

Vet ikke helt om jeg klarer å forklare forskjellen i de to tilfellene jeg skisserer her, men håper det.

Skrevet

Jeg sponser ærlig talt ikke røykturen hennes med 300 kr når hun maser om at jeg skal bli med for at HUN skal bruke min kvote og må ha selskap. Hadde jeg handla der selv så hadde jeg selvsagt tatt min del av bensinregninga, men det er søkt å forlange betaling når noen er med kun for selskap hun har tryglet om, og for å være hyggelig med kvote igjennom tollen. Ingen andre med skamvett hadde forlangt bensinpenger når de spør om folk vil bli med på den måten. Det finnes grenser hva man skal sponse folk med, særlig når jeg aldri har fått en dritt av henne og til og med må betale for en sigg. Skal spørre deg neste gang om du dekker bensin når kun JEG skal til Sverige og handle flesk og vil ha deg med som koselig selskap. Regner meg jeg får full tank.

Skrevet

En venn av oss skulle flytte tilbake til hjembygda med familien sin. Pga at han skulle begynne i sin nye jobb før de hadde fått seg sted å bo, skulle han bo 2-3 uker hos sine foreldre til huset de skulle leige blei ledig og resten av familien kom etter.

Da han kom ble han presentert en oversikt over hvor mye det kom til å koste foreldrene å ha han i hus (bruk av strøm og mat) og spørsmål om han ville betale med det samme, eller om de skulle ta det når han flyttet ut og de visste nøyaktig hvor mye ekstra de hadde brukt i husholdningen mens han var der.

En søster av denne mannen måtte alltid handle inn mat til sin familie når de var på besøk hos besteforeldrene. De gamle handlet kun det de pleide til vanlig, og gjestene måtte altså handle alt fra brød og pålegg til middag.

Kos å være på besøk ;)

Skrevet

Min søster har hytte på fjellet, og siden de har godt med plass så har de stadig med seg vennepar/ familier i helgene. Som regel så blir de enige om at alle har med brød og pålegg til det de skal spise selv, og middag til alle for en dag, slik at søsteren min og mannen lager middag på fredag og vennene på lørdag, eller omvendt.

Et par har de sluttet å si ja til (de vil stadig være med), for de bare snylter. En helg de var med oppover ( en familie på fem), så hadde de med seg 1 brød, 1 liter melk, 1 glass syltetøy og middag til lørdagen, ikke noe godterier, ikke noen andre drikkevarer, ikke noe frukt. Søsteren min, de er også fem, hadde heldigvis godt med mat med seg, og en del på hytta, for gjestene forsynte seg særdeles godt av alt som var av brus, vin, godterier og mat. Middagen søsteren min lagde spiste de også godt av. Da lørdagen kom så gikk venneparet på kjøkkenet og lagde middag. Det de serverte var gryterett av 1 pose Toro og litt ris. Til deling på 4 voksne og 6 barn! Heldigvis så hadde de noen pølser i fryseboksen som de kunne spe på med.

Etter å ha spist og kost seg "gratis" en hel helg, så var de, på toppen av det hele, veldig nøye på å få med seg restene av syltetøyglasset hjem!

De ble invitert med en helg til, for de regnet med at det hadde vært en misforståelse med maten, men de hadde med seg like lite da...så da var det slutt!

Skrevet

Min søster har hytte på fjellet, og siden de har godt med plass så har de stadig med seg vennepar/ familier i helgene. Som regel så blir de enige om at alle har med brød og pålegg til det de skal spise selv, og middag til alle for en dag, slik at søsteren min og mannen lager middag på fredag og vennene på lørdag, eller omvendt.

Et par har de sluttet å si ja til (de vil stadig være med), for de bare snylter. En helg de var med oppover ( en familie på fem), så hadde de med seg 1 brød, 1 liter melk, 1 glass syltetøy og middag til lørdagen, ikke noe godterier, ikke noen andre drikkevarer, ikke noe frukt. Søsteren min, de er også fem, hadde heldigvis godt med mat med seg, og en del på hytta, for gjestene forsynte seg særdeles godt av alt som var av brus, vin, godterier og mat. Middagen søsteren min lagde spiste de også godt av. Da lørdagen kom så gikk venneparet på kjøkkenet og lagde middag. Det de serverte var gryterett av 1 pose Toro og litt ris. Til deling på 4 voksne og 6 barn! Heldigvis så hadde de noen pølser i fryseboksen som de kunne spe på med.

Etter å ha spist og kost seg "gratis" en hel helg, så var de, på toppen av det hele, veldig nøye på å få med seg restene av syltetøyglasset hjem!

De ble invitert med en helg til, for de regnet med at det hadde vært en misforståelse med maten, men de hadde med seg like lite da...så da var det slutt!

Går det an??
Skrevet

Jeg bodde med ei vennine ei stund og jeg kjøpte hver uke hvitost, som vi begge spiste av. En uke spurte jeg om hun kunne kjøpe hvitosten denne uka. Hun svarte at hun spiste jo ikke hvitost....... Jeg bare lot det gå og kjøpte den som alltid, og hun spiste den som alltid...

Hihi

Eller fetteren min som plukket sneiper fra askebegeret for og røyke, fordi folk begynte å si nei til at han røyka opp deres røyk.....

Eller venninna mi og typen som spurte om vi skulle gå og kjøpe litt smågodt. Vi kom dit og jeg tok det som en selvfølge at når hun plukka i en pose så var det til alle, men neida typen hennes begynte å plukke i sin egen ..venninna mi og typen bor sammen, men begge bet for hver sin pose. Da vi kom hjem til dem satt de seg til å spise av hver sin pose, mens jeg satt uten noe godteri og lo for meg selv:-)

Skrevet

Var det egentlig liltt greit at noen hjalp til med å bli kvitt de 20 L med velkomstdrink da så du slapp å helle ut 15 L? Snakk om å feilberegne... 1 L per pers???

Skrevet

Da jeg jobbet i en restaurant så hadde jeg ett stort jentebord. Da jeg gikk rundt for å ta betaling hadde en jente der hørt hva alle betalte så hun sa bare da at jeg skal betale resten...som da var 10 kr for de hadde gitt litt tips. De hadde også lagt noen kronestykker på bordet og etter alle hadde gått kom hun tilbake og tok de 15 kronene som de hadde lagt igjen....

Skrevet

Eller venninna mi og typen som spurte om vi skulle gå og kjøpe litt smågodt. Vi kom dit og jeg tok det som en selvfølge at når hun plukka i en pose så var det til alle, men neida typen hennes begynte å plukke i sin egen ..venninna mi og typen bor sammen, men begge bet for hver sin pose. Da vi kom hjem til dem satt de seg til å spise av hver sin pose, mens jeg satt uten noe godteri og lo for meg selv:-)

Hehe, her synes jeg faktisk det er du som gjorde det som var mest unormalt ;) Når jeg og venner drar for å handler godis, så handler vi ofte hvert vårt faktisk... fordi vi vil ha ulike ting og fordi planen er å fordele det økonomiske litt... er vel ikke noe unormalt det? Men hadde begynt å stusse på om jeg hadde vært med noen som skulle kjøpe godteri som ikke plukket noe til seg selv, og heller ikke tilbudte å betale for det hun "trodde" var felles ;)

Skrevet

Jeg sponser ærlig talt ikke røykturen hennes med 300 kr når hun maser om at jeg skal bli med for at HUN skal bruke min kvote og må ha selskap. Hadde jeg handla der selv så hadde jeg selvsagt tatt min del av bensinregninga, men det er søkt å forlange betaling når noen er med kun for selskap hun har tryglet om, og for å være hyggelig med kvote igjennom tollen. Ingen andre med skamvett hadde forlangt bensinpenger når de spør om folk vil bli med på den måten. Det finnes grenser hva man skal sponse folk med, særlig når jeg aldri har fått en dritt av henne og til og med må betale for en sigg. Skal spørre deg neste gang om du dekker bensin når kun JEG skal til Sverige og handle flesk og vil ha deg med som koselig selskap. Regner meg jeg får full tank.

Ta det ikke så alvorlig da ;) Jeg som du sikkert sikter til her uten at jeg har lest om flere har kommentert... altså, det at venninnen din ikke gir noe "tilbake" visste jo ikke jeg noe om, heller ikke at hun skulle bruke din kvote av ting i tollen... og at ikke du skulle kjøpe noe som helst, KUN være selskap... da kan jeg jo forstå deg!

Det jeg mente var bare at jeg har også vært med på liknende turer, fordi folk har spurt for å være hyggelig (og for å få selskap). Og jeg har sagt ja delvis for å være hyggelig og delvis for egen fortjeneste. Da har jeg selvsagt vært med å betale drivstoff, er det jeg mener. Men jeg har selvsagt ikke betalt for alt, kun for ca halvparten.

Men jeg har sluttet å si ja til å være med på ting jeg egentlig ikke har lyst til eller nytte av, for jeg vet at folk forventer at man er med å betaler. Derfor gidder jeg ikke bruke penger på slikt, og sier heller nei takk når jeg blir spurt.

Skrevet

Stefaren til en ungdomskjæreste var så gjerrig at jeg har glemt mye av "galskapen" jeg opplevde når jeg var på besøk der. Men, han var så gjerrig at han feks bare kunne bruke halvparten av melken det står man skal bruke bak på supper o.l., sånn at all maten ble veldig utvannet. Og var man på middagsbesøk, var det sånn at hvert ert man spiste omtrent ble telt.

Greit nok å spare penger, men å være Så gjerrig og opphengt i hver eneste krone hadde jeg aldri orket!

Skrevet

Min tidligere svigermor er gjerrig. Da eksmannen min hadde migreneanfall slik at han spydde i 2 dager, og jeg da enda ikke hadde førerkort (8 km til nærmeste butikk, så å gå var uaktuelt), spurte jeg ekssvigers om å få låne en loff til 6 kroner hun hadde i fryseren for at eksmannen min kunne få i seg litt mat etter anfallet sitt. Det fikk jeg. Og samme dagen kom hun ikke mindre enn FIRE ganger opp til oss og etterspurte de 6 kronene. Da hun visste at jeg ikke hadde førerkort, eksmannen ikke kunne kjøre i hans tilstand, og vi hadde kun kort i lommeboka, ikke kontanter. Hun klarte ikke helt å vente til dagen etterpå :P

Skrevet

Jeg bodde med ei vennine ei stund og jeg kjøpte hver uke hvitost, som vi begge spiste av. En uke spurte jeg om hun kunne kjøpe hvitosten denne uka. Hun svarte at hun spiste jo ikke hvitost....... Jeg bare lot det gå og kjøpte den som alltid, og hun spiste den som alltid...

Hihi

Eller fetteren min som plukket sneiper fra askebegeret for og røyke, fordi folk begynte å si nei til at han røyka opp deres røyk.....

Jeg er enig i at de to øverste tilfellene er gjerrighet, men ikke nødvendigvis eksempelet med smågodt... I min omgangskrets er det vanlig at man plukker sitt eget smågodt i sin egen pose hvis vi feks skal se film sammen eller noe... Når man går å kjøper godteri sammen vel og merke. Jeg og min mann, feks, har svært forskjellig smak når det gjelder smågodt, og plukker alltid i hver vår pose. Det betyr ikke at jeg ikke vil spandere på folk, det gjør jeg mer enn gjerne, men synes det er rart at du ikke kjøpte noe godteri du også...

Skrevet

Hihi

Jeg er enig i at de to øverste tilfellene er gjerrighet, men ikke nødvendigvis eksempelet med smågodt... I min omgangskrets er det vanlig at man plukker sitt eget smågodt i sin egen pose hvis vi feks skal se film sammen eller noe... Når man går å kjøper godteri sammen vel og merke. Jeg og min mann, feks, har svært forskjellig smak når det gjelder smågodt, og plukker alltid i hver vår pose. Det betyr ikke at jeg ikke vil spandere på folk, det gjør jeg mer enn gjerne, men synes det er rart at du ikke kjøpte noe godteri du også...

Meg som har skrevet den her: jeg trodde vi plukket til oss alle, og trodde også vi skulle dele på summen. Spurte henne også hvor mye hun skulle ha. I min omgangskrets har det alltid vært vanlig å plukke noe alle likte og ha det i en skål sammen.

Skrevet

Ta det ikke så alvorlig da ;) Jeg som du sikkert sikter til her uten at jeg har lest om flere har kommentert... altså, det at venninnen din ikke gir noe "tilbake" visste jo ikke jeg noe om, heller ikke at hun skulle bruke din kvote av ting i tollen... og at ikke du skulle kjøpe noe som helst, KUN være selskap... da kan jeg jo forstå deg!

Det jeg mente var bare at jeg har også vært med på liknende turer, fordi folk har spurt for å være hyggelig (og for å få selskap). Og jeg har sagt ja delvis for å være hyggelig og delvis for egen fortjeneste. Da har jeg selvsagt vært med å betale drivstoff, er det jeg mener. Men jeg har selvsagt ikke betalt for alt, kun for ca halvparten.

Men jeg har sluttet å si ja til å være med på ting jeg egentlig ikke har lyst til eller nytte av, for jeg vet at folk forventer at man er med å betaler. Derfor gidder jeg ikke bruke penger på slikt, og sier heller nei takk når jeg blir spurt.

Men... Da synes jeg kanskje at du skal lese hele innlegget til folk før du uttaler deg faktisk. Hun hadde faktisk fortalt hva som var "motivet" til venninnen med å ha henne med, og at hun ikke skulle ha noe selv i innlegget du kommenterte, du bare tok det ikke med i ditt multisitat faktisk...

Skrevet

Det med smågodtet synes jeg er rart at ikke ble tatt opp på butikken. Rart at du som skrev her gikk derfra med ingenting. For meg ville det være naturlig å spørre "hva gjør vi? Spleise eller hver for seg?" Ikke naturlig å bare la det gå og sitte å plage meg selv med det etterpå. Jeg synes ikke det er noe rart i om et par har så forskjellig smak i godter at de vil ha hver sin pose. Men en anelse rart er det absolutt at de ikke spør hvorfor du ikke likevel skulle ha noe og om du trengte å låne noen kroner, eller om du ville smake. Ca like rart som at du ikke sa noe du heller.

Skrevet

Men... Da synes jeg kanskje at du skal lese hele innlegget til folk før du uttaler deg faktisk. Hun hadde faktisk fortalt hva som var "motivet" til venninnen med å ha henne med, og at hun ikke skulle ha noe selv i innlegget du kommenterte, du bare tok det ikke med i ditt multisitat faktisk...

Sorry! Jeg som var litt for kjapp med å lese, og mistolket nok litt. Så legger vi den død, skal ikke kuppe tråden med dette iallfall ;)

Gjest overlord
Skrevet

Var det egentlig liltt greit at noen hjalp til med å bli kvitt de 20 L med velkomstdrink da så du slapp å helle ut 15 L? Snakk om å feilberegne... 1 L per pers???

Selvsagt var det meningen at alle skulle drikke så mye de maktet av velkomstdrinken, og det var det mange som gjorde. Forskjellen var at de andre som gjorde det ikke kom for å hente det de evnt. hadde satt igjen som følge av at de drakk gratis hos meg.

1 l per person tilsvarer 4 drinker på hver. Ikke uoverkommelig å få i seg mener nå jeg...

Skrevet

Hadde en bekjent for mange år siden som ofte var med når vi hadde fest eller vorspiel. Oppdaget fort at hun var en skikkelig snylter. Hun hadde stort sett aldri med egen drikke, for hun "skulle ikke drikke i kveld". Hun begynte kvelden med å bomme drikke av andre gjester på omgang (eller hang seg på et lettlurt offer), før hun, når festen var godt i gang, gikk over til å bare forsyne seg av flaskene på bordet. Neste dag lurte hun alltid på hvordan hun hadde klart å bli så full, hun "hadde jo ikke hatt med noe å drikke!"... eeeehhhh...

Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har lagt ut for pizza og røyk til. Jeg etterspurte pengene noen ganger, men fikk de aldri. Så var vi til Danmark sammen og på vei ut på byen så sa jeg at hun fikk spandere en runde på meg for pengene hun skyldte. Ja hun skulle spandere som bare det hun! Når vi kommer ut spanderer jeg første runde med fisher shot. Jeg spanderer flere runder med shot. Litt senere kjøper jeg 4 rusbrus. Gir 1 til hver av mine venninner og 2 til meg. Jeg drikker litt av den ene min og går på do. Når jeg kommer tilbake kan samboeren min fortelle at venninnen min har drukket opp mine rusbrus. Han visste ikke at det var mine. Enda lenger ut på kvelden var jeg blakk, tenkte hun kunne spandere en runde, nei da stakk de en annen plass..

Jeg hadde da brukt 1000kr oss der inne.

Skrevet

Det gjør jeg ikke, men det sto i første innlegget jeg skrev :)

Skrevet

dytter denne istedenfor å starte en ny tråd.

• 1 år senere...
Gjest Antarctica
Skrevet

Herlig tråd! Noen flere med f eks en svigerfar som tisser i hagen for å spare vann i sisterna, eller en svigermor som tar opp fuglelyder på kassett for å gi i julegave...?

Skrevet

Svigermor satt og så på mens jeg lagde middag.

Skrelte potetene før koking og hun klarte ikke å dy seg:

"Skreller du virkelig potetene i lunkent vann"?

Ja svarer jeg og argumenterer med at man blir så kald på hendene hvis man skal skrelle mange poteter i kaldt vann.

Da svarer hun lurt at det er myyyye bedre å skrelle potetene i iskaldt vann....Da trekker poteten seg sammen og det blir tynnere skrell = mer potet igjen enn om man skreller i lunkent vann.

Når hun lager middag til bare henne og mannen koker hun 2 poteter. 1.5 til svigerfar og 1/2 til seg selv.

Jeg sa at det går jo endel strøm med å koke potetene så hvorfor ikke koke 4 stk så har hun til middag neste dag.

Nei det gikk ikke for det var ikke sikkert de ville ha poteter til middag neste dag og da hadde hun kokt 2 for mye.

Grunnen til at hun kun spiser 1/2 potet er dog ikke for å spare penger men fordi hun slanker seg og hvis hun spiser lite middag kan hun spise ekstra mye dessert uten å legge på seg :-)

Hvorfor skreller du potetene i vann? Jeg skreller dem og skyller dem til slutt, jeg.

Anonym poster: 400accb9023c043476bc7e241d42f722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...