mer enn bare mor Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 2 kjappe spm her Har hørt at om man går opp mer enn 2 kg på en uke så skal man være obs på svangerskapsforgiftning.. Stemmer dette? Har svangerskapsforgiftning sammenheng med kynnere? Har en fra før hvor jeg ble satt i gang pga vekstavvik (hørte ingenting om svangerskapsforgiftning den gang så tror ikke det var derfor), og denne gangen har jeg strevd med å legge på meg i 3 trimester.. Helt til nå plutselig. Nå har jeg gått opp 2 kg på 1 uke. Er nok sikkert ingenting, men lurer på om noen har eller har hatt svangerskapsforgiftning og som kan fortelle litt? Jeg er veldig sliten for tiden, men der har vært mye sykdom med 2 åringen de siste ukene så det er ikke så rart. Er selv sykmeldt pga bekkenet. Har ikke merket noe til hodepine, men har mye kynnere og våkner flere ganger om natten pga vonde kynnere. Tror ikke jeg har spesielt med vann i kroppen så er rimelig sikker på at det ikke er svangerskapsforgiftning men lurer på om det er normalt med sånn plutselig vektøkning?
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Verken har eller har hatt svangerskapsforgiftning, men jordmor trodde jeg hadde det sist svangerskap. Gikk brått opp 5(!) kg på under 2 uker, til tross for at blodtrykket mitt var norma og ingen tegn til hodepine eller smerter, ble jeg sendt inn til føden for en grundig sjekk, tilfelle det var begynelsen på svangerskapsforgiftning. Heldigvis var det ikke det, var bare kroppen min som var slik (Gikk ikke opp mer enn 3 kg frem til siste månden i svangerskapet, også raste jeg opp 5 kg da, så gikk alt i alt opp 8 kg) Jordmor sa at så fort den gravide gikk opp mer enn 2 kg på en uke så sent i svangerskapet, så passet de ekstra på, så alt skulle bli bra for mor og barn. Kynnerne skal vist ikke ha noen innvirkning i forhold til svangerskapsforgiftning fikk jeg beskjed om, alle opplever kynnere forskjellig, og kroppen kan reagere forskjellig på kynnere for hvert svangerskap (og det tror jeg på, så vidt jeg merket kynnerne sist, denne gangen har de vært merkbare og vonde siden jeg var 17 uker på vei, og nå på slutten river de like greit tak i ryggen også, til tider føles det værre enn åpningsriene med gutten vår)
mer enn bare mor Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2012 Takk for svar Godt å høre at det ikke trenger å være noe selv om man plutselig øker i vekt!
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Kan jo rett og slett være kroppen din sin måte å ta svangerskapet på, men det kan jo være kjekt å ringe jordmor/lege og forhøre seg om de vil ta en ekstra kontroll, eller hva de mener om saken.. Bedre å mase for mye på de enn for lite.. Stol på meg..
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #5 Skrevet 4. mars 2012 Det skyldes nok helt sikkert at du ikke har gått opp så mye tidligere. Da kan man få en plutselig stor vektøkning, noe som sikkert både er normalt og sunt i ditt tilfelle!
Drømmeprinsen<3 Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 jeg gikk opp 2 kg i forrige uke, (4 dager til termin i dag), og da ble først legen litt obs, men etter å ha funnet at urinen var fin og at blodtrykket var for lavt, var det i alle fall ikke svangerskapsforgiftning, men han har sagt at hvis jeg får sterk hodepine og føler meg uvell skal jeg ta kontakt med en gang...
BBaby Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har gått opp 3 kilo på en uke...fant det ut i dag og fikk sjokk da jeg har vært veldig aktiv denne uken og spist altfor lite... Jeg ringte til jordmoren og spurte om dette var normalt. Hun ville at jeg skulle komme til legekontoret med en urinprøve og sjekke blodtrykk...fordi det er noe de må følge opp. Skal der nå kl 14. Mitt råd dersom du har gått opp mye på en uke er å hørre med jordmor, hun sa ihvertfall til meg at det var bra jeg ringte! krysser fingrene for at alt er bra =)
mer enn bare mor Skrevet 5. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2012 Har time på onsdag så hadde tenkt å vente til dess.. Alt kjennes veldig "normalt" ut ellers.. Hvordan gikk det med deg? Hva sa jordmor? Håper alt stod bra til!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har gått opp 3 kilo på en uke...fant det ut i dag og fikk sjokk da jeg har vært veldig aktiv denne uken og spist altfor lite... Jeg ringte til jordmoren og spurte om dette var normalt. Hun ville at jeg skulle komme til legekontoret med en urinprøve og sjekke blodtrykk...fordi det er noe de må følge opp. Skal der nå kl 14. Mitt råd dersom du har gått opp mye på en uke er å hørre med jordmor, hun sa ihvertfall til meg at det var bra jeg ringte! krysser fingrene for at alt er bra =) Hvordan gikk det i dag?
BBaby Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har gått opp 3 kilo på en uke...fant det ut i dag og fikk sjokk da jeg har vært veldig aktiv denne uken og spist altfor lite... Jeg ringte til jordmoren og spurte om dette var normalt. Hun ville at jeg skulle komme til legekontoret med en urinprøve og sjekke blodtrykk...fordi det er noe de må følge opp. Skal der nå kl 14. Mitt råd dersom du har gått opp mye på en uke er å hørre med jordmor, hun sa ihvertfall til meg at det var bra jeg ringte! krysser fingrene for at alt er bra =) Hvordan gikk det i dag? Hei! Det gikk bra! Blodtrykket og urin så bra ut så da har jeg nok bare hatt et lite hopp i vekten Men vekten var gått ned i dag...Jeg har vært ute å reist og har har hatt mye vann i kroppen, tenker kanskje det er grunnen til den store vektoppgangen som nå er på vei ned...vet ikke? Men alt virket bra på prøvene jaffal! Bedre å vite en å gå å bekymre seg =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå