Gå til innhold

Jeg tror jammen vi må bytte til sete nr.2 allerede!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er 5 mnd, og er så lang at føttene hennes tar i setet i bilen... Er det andre som har skiftet til sete nr.2? Vi har kjøpt det, så er bare å bytte altså, men hadde syntes at det hadde vært så godt å vente til det ble litt mer vårlig ute. I og med at sete nr. 2 ikke kan tas inn og ut :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, hvor lang er hun? Jenta mi har alltid vært lengre enn gjennomsnittet, men vi har ikke byttet enda:)

Skrevet

Det gjør ingenting om beina hennes treffer setet i bilen. Det man skal se på er om hodet går over kanten på setet. Om beina blir litt bøyd gjør ingenting.

Skrevet

Jenta mi er også mye lenger enn gjennomsnittet, og hun er 10 mnd, men vi har ikke byttet enda. Skal bytte nå da hodet hennes begynner å komme over kanten på setet.

Skrevet

jeg har byttet sete da han var ca 6 mnd, men til besafe x3 og det er godkjent fra 0-18 kg...han sitter så mye bedre i dette sete så kjempeglad jeg byttet :)

Skrevet

Jøss, hvor lang er hun? Jenta mi har alltid vært lengre enn gjennomsnittet, men vi har ikke byttet enda:)

Hun er 67 cm... ganske normalt tror jeg... Men vi har beltebase, og der er det en sånn slags "plate" som hun sitter med føttene inntil.... Tror ikke det er det på isofixbaser. Det utgjør nok noen cm..

Skrevet

At beina kommer borti bilsetet vil være en "problemstiling" i flere år framover, så det er ikke grunn nok til å bytte sete. De kan fint sitte med bøyde ben også så lenge det er anbefalt at de sitter bakovervendt.

Når hodet kommer over kanten eller selene starter nedenfor skuldrene er det tid for å skifte sete.

Skrevet

Hei! Hvilken bilstol nr2 har du liggende? :) vi byttet til bilstol nr 2 da gutten var 6mnd. Rundt 8 kg var han da. Vi hadde acta graco trilogic, og det var veeeeldig smalt over skuldrene, slik at han tydelig satt ubehagelig. Vi kjøpte acta graco cosmic comfort s, kombi stol fra 0-25kg, og gutten sitter som en konge i den! Veldig glad vi byttet! :) bare husk at babyer skal sitte bakovervendt til de har passert 9kg! :)

Skrevet

jeg har byttet sete da han var ca 6 mnd, men til besafe x3 og det er godkjent fra 0-18 kg...han sitter så mye bedre i dette sete så kjempeglad jeg byttet :)

Hei! vi har samme sete stående klart til gutten vår, hvor stor var deres når dere byttet? babysetet begynner å bli lite, kan omtrent ikke ha på klær før det blir trangt, men igjen så er det veldig praktisk å kunne ta setet ut og inn av bilen hvis han sovner. Hvordan har det gått for dere? Jeg synes også gutten sitter mye mer i x3 setet. Hvordan er det for dere? dettet hodet fremover når han sovner? masse spørsmål dette, men er så greit å høre med noen som har samme setet.

Skrevet

Hei! Hvilken bilstol nr2 har du liggende? :) vi byttet til bilstol nr 2 da gutten var 6mnd. Rundt 8 kg var han da. Vi hadde acta graco trilogic, og det var veeeeldig smalt over skuldrene, slik at han tydelig satt ubehagelig. Vi kjøpte acta graco cosmic comfort s, kombi stol fra 0-25kg, og gutten sitter som en konge i den! Veldig glad vi byttet! :) bare husk at babyer skal sitte bakovervendt til de har passert 9kg! :)

Skal de ikke sitte bakovervendt til ca 4 år? I alle fall mye lenger enn 9 kg!?!
Skrevet

Anbefalingene er at de sitter bakovervendt til de er 4 år. Det er kun opp til 9 kg det er påbudt med bakovervendt. Fra 9 kg er det fritt frem for hva man gjør. Men har man litt samvittighet setter man de selvsagt bakovervendt så lenge som mulig.

Skrevet

Hei! vi har samme sete stående klart til gutten vår, hvor stor var deres når dere byttet? babysetet begynner å bli lite, kan omtrent ikke ha på klær før det blir trangt, men igjen så er det veldig praktisk å kunne ta setet ut og inn av bilen hvis han sovner. Hvordan har det gått for dere? Jeg synes også gutten sitter mye mer i x3 setet. Hvordan er det for dere? dettet hodet fremover når han sovner? masse spørsmål dette, men er så greit å høre med noen som har samme setet.

han var 8,6 kg ca og 70 cm da jeg byttet. Syns ikke han fikk ordentlig plass i maxi cosi. Han sovner ikke så fort i bilen nå for han er høyere opp så han ser mer, men hodet detter ikke framover. Før da han satt i den andre sete så kunne han grine litt da han ble satt i bilen, nå koser han seg kjempemye og har ikke grene en eneste gang siden vi byttet. Det er absolutt å anbefale :)

Skrevet

Byttet sete da hun var 6 mnd vi.

Skrevet

han var 8,6 kg ca og 70 cm da jeg byttet. Syns ikke han fikk ordentlig plass i maxi cosi. Han sovner ikke så fort i bilen nå for han er høyere opp så han ser mer, men hodet detter ikke framover. Før da han satt i den andre sete så kunne han grine litt da han ble satt i bilen, nå koser han seg kjempemye og har ikke grene en eneste gang siden vi byttet. Det er absolutt å anbefale :)

Vår var på akkurat samme størrelse da vi byttet=)

Skrevet

Vi byttet sete da minsten var 4,5mnd, pga at selene i maxi cosi var for lave. Byttet til acta graco duologic 2 (0-18kg) og er veldig fornøyde. Dette sete har 3 innstillinger og mini sitter veldig godt.

Skrevet

hei :-)

vi bytta sete fra maxi cosi når jenta vår var seks mnd. vi kjøpte besafe fra 0-18 kg, og ho storkoser seg :-)

Skrevet

vi har maxi cosi, jenta er 80 cm og 11 kg, og 1 år.

Vi fikk vite at det med selene hadde ikke noe å si så lenge hodet ikke går over kanten på setet

Skrevet

Jøss... Vi har en lang gutt og byttet først da han nærmet seg året...

Men er det ikke viktig at babyene kan sette seg opp selv og sitte stødig på egenhånd før man bytter fra baby til barnesete? Det kan vel de færreste som er undre seks måneder?

For de blir vel sittende mer en liggende i de større setene, eller?

Skrevet

Vi monterte sete nr 2 (BeSafe izi X3) da jenta var ca 7 1/2 - 8 mnd, etter å ha prøvesittet et tilsvarende og sett hvor fint hun satt og hvor fornøyd hun ble! :) MEN, har faktisk gått tilbake til Maxi Cosi´n fordi hodet hennes ble hengende fremover når hun sovnet - selv i "sovestillingen" på X3! :( Vi kjøpte dette setet nettopp fordi det kunne justeres i ulike posisjoner, og jeg trodde hun skulle ligge/sitte ganske tilbakelent.. Stillingen blir nok mye bedre når setet vendes fremover, men det er jo leeenge til..! Ganske misfornøyd med dette egentlig. Jenta mi er 9 mnd.

Så nå kjører jeg med 2 seter baki - og bruker X3 bare når jeg vet hun kommer til å være våken under kjøring (som jo er ganske sjelden.) Hun er veldig fornøyd i Maxi Cosin så trenger egentlig bare det, men når X3 først er montert er det jo som boltet fast, så har ikke orket ta det ut, hehe ;)

Skrevet

Vi har byttet nå, gutten er 7 mndr. Han har lenge sittet og sparket i seteryggen, men det gjør jo ingenting at de har litt liten beinplass. Grunnen til at vi byttet er at han snart har toppen av hodet over kanten på maxi-cosien.

Vi byttet til at Britax Multi-tech som kan brukes bakover til 25 kg. I følge selger kan det monteres litt på skrå i setet, slik at han får fin tilbakelent sittestilling. Måtte være over 9 kg og 6 mndr for å bruke dette setet.

Han har kun sittet i det på korte turer foreløpig, men virker som han sitter godt, ser ikke ut til at han kan få hodet fremover heller. Men det får vi vel ikke testet skikkelig før neste litt lenger bilkjøring.

Når han blir større vil vi kunne montere det brattere, slik han at sitter rettere og vi kan ta passasjersetet litt lenger bak og få bedre beinplass selv:)

Skrevet

Anbefalingene er at de sitter bakovervendt til de er 4 år. Det er kun opp til 9 kg det er påbudt med bakovervendt. Fra 9 kg er det fritt frem for hva man gjør. Men har man litt samvittighet setter man de selvsagt bakovervendt så lenge som mulig.

Ja, var det jeg mente, at det er påbudt og ha babyer bakovervendt til de har passert 9 kg. Beklager at jeg formulerte meg dårlig! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...