Gå til innhold

Er det normalt å få omgangssyke flere ganger i løpet av kort tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har nå kastet opp, hatt diaré og feber tre ganger, altså i tre omganger, de siste tre ukene. Jeg er nøye med å vaske, bruker antibac på hender og overflater. Synes jeg har vært nøye med vaskingen, og selv har jeg ikke blitt syk.

Den småhysteriske mamman i meg begynner å lure på om det er noe gærnt. Tenker kanskje han har vært syk hele tiden, men for meg har det virket som tre omganger. Når det er så kort tid imellom tenker jeg.. Han har jo vært i barnehagen og lekt og kost seg. Har ikke merket noe på allmenntilstanden iallefall i mellom disse omgangene. Men når jeg tenker tilbake har han kanskje vært litt uttafor noen dager, noe jeg har tillagt at vi har vært ute av rutiner da han var syk og han bare trengte litt tid på å komme inn i det igjen.. Han er så liten at han ikke kan gi beskjed om at han ikke er helt i form eller føler seg litt dårlig f.eks.

Går det an å være så uheldig å få dette så mange ganger på så kort tid?

Gjest AnneS
Skrevet

Ja, det kan barn få. Det som kan skje er at noen foreldre sender barna sine for tidlig i barnehagen etter omgangssyke, og dermed smitter andre barn slik at barnehagen/avdeligen ikke blir kvitt smitten og det går runde på runde. Desverre.

Skrevet

Det er det jeg også har tenkt. Jeg har ventet 48 t sånn som man liksom skal. Men så leste jeg et sted at man kan smitte i tre dager etter man er symptomfri.. Så det er jo ikke sikkert det er nok å vente 48 t. Æsj altså.. Det er jo irriterende da.

Skrevet

Jenta mi har det for tredje gang nå...siden desember.

Skrevet

Det er kjedelig. Men siden desember, da er det jo lang tid imellom. Her har det knapt gått en uke fra han var frisk, til han har blitt syk igjen. Går det an at han egentlig har vært syk hele tiden?

Skrevet

Han har nok blitt smittet av andres unger igjen. De som ikke overholder 48 timers regelen.

Skrevet

Ja, det kan man. Antibac er forresten ikke nok. Grundig vask av hendene er det som er annbefalt.

Skrevet

Leste også et sted at antibac på overflater ikke er nok. Det som gjør susen er klor. Prøv å rengjøre alt av overflater med klor, og også dørhåndtak osv, så minimerer du muligheten for å smittes igjen og igjen hjemme. Ellers er det ikke usannsynlig at han har blitt smittet i barnehagen gang på gang.

Skrevet

Kanskje jeg skal ta en skikkelig grundig vask med salmiakk eller klor da.

Og jeg vasker såklart hendene skikkelig FØR jeg bruker antibac, såpass har jeg fått med meg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...