♥ Min engel ♥ Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Jah, nå har jeg altså en stooor høyre pupp og en liten venstrepupp! Ser ganske så "lekkert" ut. Hun nekter å spise fra venstre pupp, hun kan kun kosespise fra denne etter å ha spist seg mett fra den høyre. Men er så irriterende for den venstre lekker ofte når hun spiser fra den høyre. Den klarer jo ikke å stabilisere seg, noen dager kan det gå ett halvt døgn før hun gidd å i spise litt av denne. Så lurer på om jeg bare skal slutte helt å amme fra venstre siden, ser ut til at høyre klarer å dekke behovet hennes. Flere med samme problemstilling, eller som kun ammer fra en side?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Hvor gammel er hun? Begge mine unger har hatt favorittpupp Men de har spist fra begge når de har vært sultne nok. Det jeg har gjort har vært å lagt dem til den "dårlige" puppen først når de er veldig sultne (for å øke melkemengden). Går også an å pumpe seg 1-2 ganger i løpe av natta på den "dårlige" puppen for å få melkeproduksjonen opp.. Helsesøster sier at det ofte er slik at den ene puppen har flere melkekjertler enn den andre, og det er derfor ungene får en favorittpupp. Hvor stor forskjell det er på puppene kan variere..Dette kunne til en viss grad stimuleres ved å øke melkemengden på den "dårlige" puppen for å få ungen til å ta begge. Så man må være helt bevisst hvor ofte man legger ungen til hver av puppene og om det er nattamming på gang kanskje legge ungen til bare den ene puppen.
ozbaby Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 Her er venstre pupp den store favoritten. Nekter ofte høyre, da det ikke er så stort "trykk" i den. Men legger jeg henne i tvillingstilling under høyrepuppen blir hun lurt trill rundt. Kan også begynne å amme på favorittpuppen og snu henne fort over på andre puppen. Det funker også. Om natten er dette aldri ett problem. Høyre puppen lekker sjelden, mens jeg alltid går med ammeinnlegg på favorittpuppen.
miepia30 Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Har det akkurat som deg 'min engel'. Stor høyre og liten venstre. Jeg prøvde lenge å tilby den lille først slik at den skulle bli stimulert. Pumpet også den lille når hun ikke tok den. Ga opp til slutt. Nå tar hun kun lillepuppen hvis hun er veldig sulten og ferdig med den store. På natta tar hun den lille så den blir i allefall litt stimulert.
RødRev Skrevet 4. mars 2012 #5 Skrevet 4. mars 2012 Jepp, slik er det her også! Jeg har for første gang i mitt liv kjøpt bh-innlegg, for det ser rett og slett teit ut med så assymetriske pupper. Bruker dem bare når jeg skal ut og må være litt fin da. Småen har litt sånn periodevis streik på venstre pupp, så da må høyre kompensere. Det er for så vidt helt uproblematisk, totalt sett er det nok melk. Bare håper ikke puppene mine ender opp som assymetriske etter ammeperioden er ferdig
♥ Min engel ♥ Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2012 Hvor gammel er hun? Begge mine unger har hatt favorittpupp Men de har spist fra begge når de har vært sultne nok. Det jeg har gjort har vært å lagt dem til den "dårlige" puppen først når de er veldig sultne (for å øke melkemengden). Går også an å pumpe seg 1-2 ganger i løpe av natta på den "dårlige" puppen for å få melkeproduksjonen opp.. Helsesøster sier at det ofte er slik at den ene puppen har flere melkekjertler enn den andre, og det er derfor ungene får en favorittpupp. Hvor stor forskjell det er på puppene kan variere..Dette kunne til en viss grad stimuleres ved å øke melkemengden på den "dårlige" puppen for å få ungen til å ta begge. Så man må være helt bevisst hvor ofte man legger ungen til hver av puppene og om det er nattamming på gang kanskje legge ungen til bare den ene puppen. Hun er 5 mnd 15 mars. Hun nekter å spise fra den venstre når hun er veldig sulten. Da blir det hyling hvis hun ikke får favorittpuppen. Så pleier å legge henne til på den "dårlige" siden når hun har spist seg ferdig på den ene, men da er hun stort sett mett så blir ikke mye hun gidd å spise fra venstre Samme om natten, hun blir sint hvis hun ikke får favorittsiden sin.
♥ Min engel ♥ Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2012 Her er venstre pupp den store favoritten. Nekter ofte høyre, da det ikke er så stort "trykk" i den. Men legger jeg henne i tvillingstilling under høyrepuppen blir hun lurt trill rundt. Kan også begynne å amme på favorittpuppen og snu henne fort over på andre puppen. Det funker også. Om natten er dette aldri ett problem. Høyre puppen lekker sjelden, mens jeg alltid går med ammeinnlegg på favorittpuppen. Tror det er trykket som er problemet her også At hun må jobbe mer for melken på venstre pupp. Tvillingstillingstilling funker heller ikke, har prøvd alt for å få henne til å ta venstre siden, men nekter :-/ Sta liten jente jeg har
♥ Min engel ♥ Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2012 Jepp, slik er det her også! Jeg har for første gang i mitt liv kjøpt bh-innlegg, for det ser rett og slett teit ut med så assymetriske pupper. Bruker dem bare når jeg skal ut og må være litt fin da. Småen har litt sånn periodevis streik på venstre pupp, så da må høyre kompensere. Det er for så vidt helt uproblematisk, totalt sett er det nok melk. Bare håper ikke puppene mine ender opp som assymetriske etter ammeperioden er ferdig Må nok kjøpe bh-innlegg jeg også Håper vi slipper å ende opp med assymetriske pupper etter ammeperioden ja. Ellers får jeg håpe nestemann tar venstrepuppen som favoritt hihi
Supersnusken Skrevet 4. mars 2012 #9 Skrevet 4. mars 2012 Samme her. Etter mye styr ammer jeg nå kun med venstre pupp, har ikke forsøkt høyre siden juletider.. Ser rimelig skjev ut ja, spent på hvordan det blir når ammingen er over!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #10 Skrevet 4. mars 2012 Huff..Har nok vært heldig jeg da siden jeg har klart å "lurt" dem til å ta puppen til slutt. Har du prøvd å kompensere med å pumpe deg litt ekstra på kveld/natt for å få opp produksjonen på den "dårlige" puppen? Er nok det eneste tipset jeg kan komme med. Prøvd å få tips fra helsestasjonen,kanskje de har noen lure tips? Går det ikke så kan du nok fint dekke behovet hennes for melk med bare den ene puppen, selv om brystkassen blir seende litt asymetrisk ut Det jeg har gjort denne gangen er at jeg har lagt til ungen mest på den "dårlige"puppen i håp om at jeg kompanserer for det med mindre melkekjertler fra begynnelsen av. Vet ikke om det kommer til å fungere,men tester det iaf ut med sistemann Lykke til!
lillenims Skrevet 4. mars 2012 #11 Skrevet 4. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Mange gode tips her om hvordan du kan "lure" inn den "kjipe" puppen. Har du forsøkt å få i gang utdrivingen der før du legger henne til, feks. ved å håndmelke? Ellers kan jeg berolige de som lurer med at bryster som er ulike pga "skeivamming" stort sett går tilbake til ganske lik størrelse etter ammeperioden. Litt "sig" må man regne med, men det er pga svangerskapet, ikke pga ammingen.
cent Skrevet 4. mars 2012 #12 Skrevet 4. mars 2012 Høres ikke ut som om det er tilfelle her, men i tilfelle noen andre også leser Småen her har hele tida hatt en svak favorisering av høyre pupp, men like før jul begynte han å jamre, klynke og gråte når jeg la ham til på venstre side. Etter noen dager hvor jeg fort ga opp og la ham til høyre prøvde jeg å amme ham i tvillingstilling og det gikk fint (bortsett fra at det ikke var noen god stilling for meg...). Var på kontroll på helsestasjonen like over jul og vi fikk henvisning til fysioterapeut og det viste seg at småen hadde trøbbel med nakken og bekkenet og jeg fikk bekreftet mine mistanker om at det var rett og slett noe som plaget ham. Så i noen tilfeller kan favorisering av en side være verdt å sjekke opp, jeg ville uansett nevnt det på neste kontroll så vil helsesøster se litt ekstra etter slike ting og eventuelt henvise videre dersom det kan se ut til at det er noe annet enn rett og slett favorisering av melketilførselen.
♥ Min engel ♥ Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Mange gode tips her om hvordan du kan "lure" inn den "kjipe" puppen. Har du forsøkt å få i gang utdrivingen der før du legger henne til, feks. ved å håndmelke? Ellers kan jeg berolige de som lurer med at bryster som er ulike pga "skeivamming" stort sett går tilbake til ganske lik størrelse etter ammeperioden. Litt "sig" må man regne med, men det er pga svangerskapet, ikke pga ammingen. Jeg har faktisk ikke forsøkt å håndmelke før jeg har lagt henne til. Det skal prøves Takk for at du beroliget meg/oss med at brystene blir lik hverandre igjen etter ammeperioden
♥ Min engel ♥ Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2012 Høres ikke ut som om det er tilfelle her, men i tilfelle noen andre også leser Småen her har hele tida hatt en svak favorisering av høyre pupp, men like før jul begynte han å jamre, klynke og gråte når jeg la ham til på venstre side. Etter noen dager hvor jeg fort ga opp og la ham til høyre prøvde jeg å amme ham i tvillingstilling og det gikk fint (bortsett fra at det ikke var noen god stilling for meg...). Var på kontroll på helsestasjonen like over jul og vi fikk henvisning til fysioterapeut og det viste seg at småen hadde trøbbel med nakken og bekkenet og jeg fikk bekreftet mine mistanker om at det var rett og slett noe som plaget ham. Så i noen tilfeller kan favorisering av en side være verdt å sjekke opp, jeg ville uansett nevnt det på neste kontroll så vil helsesøster se litt ekstra etter slike ting og eventuelt henvise videre dersom det kan se ut til at det er noe annet enn rett og slett favorisering av melketilførselen. Når snuppa var ca 4 uker nektet hun helt å spise fra venstre pupp. Dette gikk over med en gang men kom igjen ved ca 8 uker. Mye kav og hylgrining. Da skjønte jeg at noe måtte være galt. Fikk sjekket hos manuellterapaut og hun hadde en nakkelåsning, pluss stiv rygg pga dette. Dette har nok gjort at hvis det var "vanskeligere" for henne å spise fra venstre pupp, så var det sikkert vondere også. Men heldigvis etter to behandlinger ble hun som en ny baby. Og kaver ikke ved venstrepuppen, vil bare ikke spise av den, da det virker mer slitsomt å få ut melken. Rett og slett kravstor Men er enig med deg, er nok mange som ikke vet dette. Jeg mått finne ut av det selv. Ingen som sa til meg verken på sykehuset eller helsestasjonen at babyer tatt med vakum kan få nakklåsning og at dette videre kan gå ut over ammingen.
lillenims Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 Det kan absolutt være lurt å få sjekket ut låsinger hos manuellterapeut, spesielt dersom det er andre symptomer enn "favorittpupp" - mye skriking/"kolikk", hodet ligger til en side, vil helst ligge på en spesiell måten i fanget osv. Dersom man må si "ja, og så må du holde henne sånn, ellers skriker hun" når ellers babyvant bestemor/tante/venninne vil holde så KAN det være et tegn på at en spesialist kanskje bør ta en titt. Ofte vil barn med låsinger (eller andre smerter, feks øreverk) die når de legges til med "samme side opp" på begge bryst, dvs i tvillingstilling, eller dersom man generelt prøver med litt andre stillinger (det er ikke alltid det skal mye til). Men det er ikke sånn at dette alltid betyr låsninger, og det er heller ikke sånn at låsninger alltid fører til dienekt osv. Her er en artikkel om en del typer låsninger (dette er nok av alvorligere grad enn det de fleste har): http://ammehjelpen.no/artikkel/94/KISSKIDDs-syndrom Generelt så øker risikoen for låsinger når fødselen er "traumatisk", dvs bruk av tang/vakum, keisersnitt eller veldig langvarig eller veldig rask fødsel. Det er synd det ikke er mer oppmerksomhet rundt dette i helsevesenet. Av og til har jeg lyst til å sette meg ned og "skjematisere" ammeproblemer litt (slik jeg lager flytdiagram i jobben min ;-)) - for det er dessverre ofte sånn at det er "noe" som ligger bak mange av ammeproblemene de første månedene.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Min byttet av en eller annen grunn favorittpupp da hun var noen dager gammel. Nektet plent høyre pupp på sykehuset, men nå er den favoritten. Har melk i venstre også, men ikke nok til et måltid (det har jeg i høyre), så det er litt vanskelig å balansere det der sånn at det blir nok stimulering av venstre samtidig som hun får nok mat. Men det er vel ingen krise om det er forskjell... Hun hadde forresten låsninger selv om fødselen var normal og helt uproblematisk, så det er kanskje noe man bør være oppmerksom på uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå