Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 For en utrolig trist og nerdete aktivitet å drive med. Stygge uniformer, ofte er musikken sur. Jeg kommer ikke til å nekte barna mine mye,men korps...det skjer ikke.
Diddels Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Man MÅ ha korps pÅ 17 mai! Holmenkollenmarsjen, ftw!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Jeg synes det er trist at du ønsker å nekte barna en aktivitet bare fordi du synes det er trist og nerdete.
Stina <3 Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Jeg er en "korpsnerd" og elsker hobbyen min. Vi har fine uniformer (som forresten bare blir brukt på 17 mai, andre konserter er vi kledd i svarte finklær) og vi spiller fine sanger! Korps består ikke "bare av marsjer"...
Gjest Miryks Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Musikk liker jeg, men er enig i at korps er spesielt. Vet ikke om noen "kule" som gikk i korps når jeg var ung, var kun de skoleflinke og som aldri fant på sprell.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Kan være enig i at korps ikke er det kuleste, men det er en aktivitet som gir alle mulighet til å være med.(ingen reservebenk) Du lærer noe som kan være en fin interesse resten av livet, og dessuten så gjør barn som får musikkundervisning det bedre på skolen.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Skjønner at du elsker hobbyen din. Har hørt om hva som skjer på korpstur foråsiresånn!
Gjest Miryks Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Skjønner at du elsker hobbyen din. Har hørt om hva som skjer på korpstur foråsiresånn! One time at bandcamp?
Alexander's Mamma Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 syns korps er koslig på 17 mai, men kommer selv til å nekte ungene mine korps. det er bare noe jeg ikke liker.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 For en utrolig trist og nerdete aktivitet å drive med. Stygge uniformer, ofte er musikken sur. Jeg kommer ikke til å nekte barna mine mye,men korps...det skjer ikke. Jeg er korpsnerd og er stolt av det. Noen av mine beste minner fra barndommen er fra da vi reiste rundt på leire og seminar. Møtte likesinnede, opplevde mestring, tørre å reise bort uten foreldre, lære seg å pakke bag/holde orden på sakene sine osv osv. Det innebærer så mye, men det er så mye positivisme i det. Jeg skal prøve å påvirke mitt barn til å begynne i korps. Jeg har også spilt fotball i mine yngre dager. Da er det bare de beste som får være utpå. I korpset er alle like viktige. Når jeg tenker etter, så er det sjelden jeg ler så mye eller slapper av som når jeg er på øving. La nå i alle fall barna dine få avgjøre det selv om de vil spille og oppmuntre dem om de velger det.
MrsMilla Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Musikk liker jeg, men er enig i at korps er spesielt. Vet ikke om noen "kule" som gikk i korps når jeg var ung, var kun de skoleflinke og som aldri fant på sprell. Her er det motsatt. Men tror kanskje ikke det er mange slike korps som det som er her. Alle de populære ungene spiller i korpset her. Musikken er bare en del av det - de har skuespill, setter opp store forestillinger, reiser til london, newyork og andre spennende plasser om sommeren, danser og er duskepiker - drar på helgeturer på ski og greier. Det kreves mye av foreldrene, og mye dugnadsarbeide, som å sette opp scene, etc. min mann var lydmann ved det store luciashowet i fjor. Koster endel, så det er ikke akkurat gratis, men Reitan sponser faktisk korpset med mye midler i tillegg til alle andre inntektskilder det har. Ikke bare et korps med andre ord, men en samlingsplass for naboer og venner.
Gjest Heartbroken Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 syns korps er koslig på 17 mai, men kommer selv til å nekte ungene mine korps. det er bare noe jeg ikke liker. Og siden du ikke liker det, får ikke barna lov heller? Har du mange sånne regler i barneoppdragelsen?
Mrs. Zoidberg Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 UENIG! Spilte i skolekorps i 10 år, var kjempegøy og fikk mange av mine beste venner for livet der. Føler ikke nå eller da at dette var en trist og nerdete aktivitet. Det "befolkningen" ser av korps er 17.mai, og det er EN dag i året, men det er så mye mer enn det. Men samtidig korpsmusikk er en del av sjarmen med norsk nasjonalfeiring Til å være skolekorps var vi flinke. Musikanter som fikk utvikle seg og lære mye om musikk og bli dyktige. Vi var med på en god del konkurranser både i Norge og i utlandet, og vant en god del også. Kjempegøy, og spennende å reise rundt i Europa og oppleve og konkurrere. Vi reiste til Sverige, Danmark, Franrike, England og mye rundt i Norge også. Vi ble tom invitert til Monaco for å spille for den gang Prins Albert sammen med Arve Tellefsen, det var stas for 9-18-åringer! Vil ikke si korps en den verste aktiviteten barna dine kan være med på..
Nikamo Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Mine unger går i korps. (En driller, en spiller.) Jeg kommer nok aldri til å bli en skikkelig korps-forelder, og har nok hatt en del fordommer mot korps Men jeg stiller selvfølgelig opp på det som kreves av dugnader osv. Selv om jeg totalt mangler korps-mentaliteten, så kunne det ikke ramla meg inn å nekte ungene å drive med det! Det er veldig godt miljø i korpset, de store tar vare på de små og de har det veldig gøy sammen på turer og seminarer. Det sies at de som spiller i korps holder seg unna trøbbel i ungdomstida... Heller nerd enn narkoman, tenker jeg
Nyttårs barn Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 En annen positiv ting med korps er at det er et aldersblandet miljø. I mange andre sammenenger er unger kun sammen med de på cirka samme alder. I korpset er de store forbilder for de små og de små blir litt tatt vare på og strekker seg for å bli bedre. Mye turer og gøy er det også.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #16 Skrevet 4. mars 2012 På ungdomsskolen til mine er det de kuleste som spiller i korps. De nerdete er i sjakklubben og driver med cosplay. Den rareste, og litt triste, 17.mai jeg har vært på, var i ei lita bygd der korpset var lagt ned. Der kjørte en traktor forrest i toget med en kassettspiller med "gammel jegermarsj" på tilhengeren. Stusslige saker. Hva synes du er greie aktiviteter for barn da, HI?
Gjest MMJ Skrevet 4. mars 2012 #17 Skrevet 4. mars 2012 Jeg har spilt i korps. Syntes aldri det var så gøy med selve spillingen og musikken - MEN MILJøET, mi hadde det Såååå GøY!!!!! Gledet meg til alle pausene og turene, hehehe
MammantM Skrevet 4. mars 2012 #18 Skrevet 4. mars 2012 Musikk liker jeg, men er enig i at korps er spesielt. Vet ikke om noen "kule" som gikk i korps når jeg var ung, var kun de skoleflinke og som aldri fant på sprell. Her er det motsatt. Men tror kanskje ikke det er mange slike korps som det som er her. Alle de populære ungene spiller i korpset her. Musikken er bare en del av det - de har skuespill, setter opp store forestillinger, reiser til london, newyork og andre spennende plasser om sommeren, danser og er duskepiker - drar på helgeturer på ski og greier. Det kreves mye av foreldrene, og mye dugnadsarbeide, som å sette opp scene, etc. min mann var lydmann ved det store luciashowet i fjor. Koster endel, så det er ikke akkurat gratis, men Reitan sponser faktisk korpset med mye midler i tillegg til alle andre inntektskilder det har. Ikke bare et korps med andre ord, men en samlingsplass for naboer og venner. Småbispan?
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2012 #19 Skrevet 4. mars 2012 syns korps er koslig på 17 mai, men kommer selv til å nekte ungene mine korps. det er bare noe jeg ikke liker. Og siden du ikke liker det, får ikke barna lov heller? Har du mange sånne regler i barneoppdragelsen? Veldig logisk. Jeg selv, for eksempel, utstår ikke å jogge. Så når jeg ser ungene mine løpe brøler jeg: "kutt ut det der, og gå vanlig!" De skal selvsagt heller ikke få begynne med noen idrett som innebærer løping.
Gjest sug lut Skrevet 4. mars 2012 #20 Skrevet 4. mars 2012 Korps er kult. Steike nødvendig på 17. mai, men jaggu kult resten av året også. Synes du det er problematisk at Lille Lord Fauntleroy spiller surt på sin elitistisk høykulturelle cello i starten også, eller gjelder det kun på kornett?
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2012 #21 Skrevet 4. mars 2012 Strykeorkester er nok hakket surere hvis det dreier seg om barn, ja...
Bondejenta Skrevet 4. mars 2012 #22 Skrevet 4. mars 2012 Eg har spelt i korps og lærte utruleg mykje gratis! Notane kom godt med seinare i livet, og som har gjort det lettare for meg å lære andre instrument! Sur korpsmusikk høyrer liksom heime på 17.mai ;-)
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2012 #23 Skrevet 4. mars 2012 Enig, 17.mai uten ville jo være en vits. Eller tenk på Flåklypa og Kardemommeby uten korps? Det er noe koselig med korps.
Gjest sug lut Skrevet 4. mars 2012 #24 Skrevet 4. mars 2012 Dessuten er det i de korpsene jeg har vært borti veldig godt miljø, mye både sosial læring og musikalsk læring, mange ildsjeler som står på og er gode eksempler, fine turer, og en masse andre positive ting.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #25 Skrevet 4. mars 2012 Har du prøvd, HI ? Siden du er så utrolig fordommsfull mener jeg. (og da teller ikke to ukers aspirantkorps, før du fikk foten i ræva) Jeg har spilt i korps siden jeg gikk på barneskolen, og skolekorpset vårt var med i alle mulige konkurranser og NM. Flere ganger vant vi også, og det var en sinnsyk følelse for hele korpset når det gikk bra. Vi backet hverandre opp, for man er aldri bedre enn det svakeste leddet - og lærte mye om samhold og det og ta vare på hverandre. Nå spiller je gi voksenkorps (brass) på ganske høyt nivå - og har fortsatt stor glede av det, Musikk er en fantastisk uttrykksform, og jeg føler nesten at jeg kan et ekstra språk fordi jeg kan lese noter. Selv synes jeg f eks fotball er en skikkelig lavintelligenssport, men om ungene har lyst å drive med det så støtter jeg selvfølgelig opp. Jeg håper de velger fritidsaktiviteter utifra hva DE liker, ikke hva jeg har fordommer mot. 17 mai uten korpsmusikk er vel heller ikke helt det samme ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå