Gå til innhold

Å bestille klær fra danmark - MVA avgift og toll

Anbefalte innlegg

I slutten av januar bestilte jeg klær fra Danmark. Alt totalt med frakt, osv, kom på 1818 kr.

Det var UPS som hadde ansvar for frakten. Nå i etterkant har jeg fått en regning av de på 932 kr, hvor dette er for følgende:

- Utleggsprovisjon 155 kr

-Fortollinger over 5 varelinjer 75 kr

- Utlegg toll 185 kr

- Utlegg MVA 517 kr

Da jeg bestilte klærne ble alt gjort om til norsk kurs, og det var inkl mva og alt.. Stemmer dette, er det noe jeg har gått glipp av i bestillingen min, eller har UPS gjort en feil? Jeg synes det er veldig godt gjort å kreve nesten 1000 kr for en bestilling på nesten 2000 kr, dette kan da overhode ikke være riktig??

Håper noen har gode råd/erfaring med dette!

Fortsetter under...

I slutten av januar bestilte jeg klær fra Danmark. Alt totalt med frakt, osv, kom på 1818 kr.

Det var UPS som hadde ansvar for frakten. Nå i etterkant har jeg fått en regning av de på 932 kr, hvor dette er for følgende:

- Utlegg toll 185 kr

- Utlegg MVA 517 kr

Da jeg bestilte klærne ble alt gjort om til norsk kurs, og det var inkl mva og alt.. Stemmer dette, er det noe jeg har gått glipp av i bestillingen min, eller har UPS gjort en feil? Jeg synes det er veldig godt gjort å kreve nesten 1000 kr for en bestilling på nesten 2000 kr, dette kan da overhode ikke være riktig??

Tipper du har betalt mva i det landet du bestilte fra, og mangler derfor norsk mva.

Skal strengt tatt få tilbakebetalt mva for annet land, men må betale norsk mva.

Desverre kan nok dette være veldig riktig....

- Utlegg toll 185 kr

- Utlegg MVA 517 kr

Tipper du har betalt mva i det landet du bestilte fra, og mangler derfor norsk mva.

Skal strengt tatt få tilbakebetalt mva for annet land, men må betale norsk mva.

Desverre kan nok dette være veldig riktig....

Men hvis jeg da har rett på tilbakebetaling av MVA fra Danmark, er det da firmaet jeg handlet av jeg tar dette med, eller UPS?

Ganske så sikker på den ikke ble trukket av..

Men, kan det virkelig stemme at når jeg har handlet varer for ca 2000 kr så må jeg betale nesten 1000 kr i avgifter?? Forstår ikke hvordan dette kan være riktig, da har jeg jo betalt mye mer for varen i Danmark, enn hva jeg kunne betalt for de her i Norge.. :-/

Annonse

Ganske så sikker på den ikke ble trukket av..

Men, kan det virkelig stemme at når jeg har handlet varer for ca 2000 kr så må jeg betale nesten 1000 kr i avgifter?? Forstår ikke hvordan dette kan være riktig, da har jeg jo betalt mye mer for varen i Danmark, enn hva jeg kunne betalt for de her i Norge.. :-/

Du sakl jo betale 25 % moms + avgiftene så ja det er nok rett.

Huff, ja, disse tollreglene er ikke alltid så enkle å vite om på forhånd..

Bestiller du for under 200 kr er det tollfritt.

Får du pakken tilsendt merket som "gave", fra privatperson kan du få en pakke med verdi opptil 1000 kr over grensa uten å fortolle.

Er pakken av verdi mellom 200-1000, men ikke merket med gave, og ikke fra privat avsender, tor jeg man kan slippe med forenklet fortolling + mva.

Er nok dessverre redd du har handlet for et for høyt beløp til at dine varer kommer inn under dette, og skulle ikke forundre meg om at beløpene du har fått oppgitt stemmer.

Et alternativ du kan sjekke er å la sendingen gå i retur. Hva vil dette evt koste deg? Kanskje det er mer lønnsomt enn å hente ut pakken )dersom du ikke allerede har gjort dette da?)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...