Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Vår datter å 7 mnd har vært tett i brystet, snørrete og hes i målet helt siden hun ble født. Det er verst på kveldene og natten. Da surkler det i brystet og det kommer sånn pipe lyd derfra. Snørret renner nesten konstant. Og det virker som om hun har mye slim i halsen. Hun har tidvis også veldig stygg hoste. Mest om natten. Vi byttet fastlege siden vi følte vi ikke ble tatt seriøst hos den forige. Og etter vi har vært hos den nye fastlegen fikk vi bricanyl som skal gies to ganger for dag. Har merket bedring, er ikke like mye tett i brystet lengre. Han mistenker astma, så skal tilbake om to uker for da hun tatt medisin i tre uker. Storesøster er også under utredning for astma for hun er også veldig tett i halsen, hoster 300 dager i året og er tett i brystet. Forverrer seg med anstrengelser. Hun tar ventoline og en til astma medisin i sine verste perioder. Hva kan vi gjøre her hjemme for å bedre miljøet? Vi har hund som skal bo hos noen andre en lang stund for å se om babyen blir bedre. Legen sa vi måtte forberede oss på at kanskje vi måtte omplassere hunden. Hvordan blir vidre tester? Noen som vil dele råd og erfaringer med meg?
Oppnedx2 Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Hei! Vi fikk nettopp bekreftet astma hos vår 16 mnd gamle datter i dag. Hun har gått 3 mnd med de nøyaktige samme sympomene som dere. Vært hos fastlege to ganger uten å bli tatt seriøst, i natt ble det så heftig at vi dro på legevakten i dag og fikk beskjed om at dette var uten noe tvil astma. Det aller mest typiske tegn på astma er at hosten/tettheten kommer om natten. Nå skal vi igang med utprøving av medisiner, og skal bestille time for kontroll hos fastlege på mandag, i nærmeste fremdtid. Legen sa at hun måtte til jevlige kontroller. Mer enn dette har jeg desverre ikke erfaring med enda, litt ferskt enda:)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Hei! Vi fikk nettopp bekreftet astma hos vår 16 mnd gamle datter i dag. Hun har gått 3 mnd med de nøyaktige samme sympomene som dere. Vært hos fastlege to ganger uten å bli tatt seriøst, i natt ble det så heftig at vi dro på legevakten i dag og fikk beskjed om at dette var uten noe tvil astma. Det aller mest typiske tegn på astma er at hosten/tettheten kommer om natten. Nå skal vi igang med utprøving av medisiner, og skal bestille time for kontroll hos fastlege på mandag, i nærmeste fremdtid. Legen sa at hun måtte til jevlige kontroller. Mer enn dette har jeg desverre ikke erfaring med enda, litt ferskt enda:) Tusen takk for svar. Er så forferdelig å høre at barnet sitt er så tett, når jeg ammer surkler det skikkelig i brystet hennes. Og snørret frøses ut hele tiden, må vaske puppene etter amming for snørr Og for ikke snakke om alle klærne våre som blir dekt av snørr i løpet av dagen da hun elsker å gni hode sitt på kroppen vår når hun sitter i fanget eller vi bærer på henne. Jeg er konstant bekymret siden hun er ''syk'' hele tiden, vurderer hele tiden lenge om vi skal gå ut eller ikke. Hva skal jeg ha på? Er det for kaldt ute? Blir hun mer syk av å være ute? Har hun nok klær på? Gjør hunden det værre for henne? Er det støvete inne? Hele tiden stiller jeg meg slike spørsmål. Må være forferdelig å være konstant forkjølet og ha problemer med å puste. Men på tross av dette er hun verdens snilleste lille jente. Blid dagen lang. Storesøsteren har jo også slike plager, men mest hoste og hun kremter mye siden hun føler seg ekkel i halsen. Hun var vel rundt 3 år da vi begynte å mase på den gamle legen vår om hjelp. Nå har det gått fire år og hun har enda ingen diagnose, men vi gikk til privat lege og fikk utskrevet medisiner. Ser jo at lillesøster er mye verre enn storesøster så hvordan vil det påvirke henne når hun blir større? Beklager, har så mange spørsmål og tanker på en gang. Men det virker som vår nye fastlege tar oss på alvor og er veldig ivrig på å hjelpe jentene våre. Han har allerede lagt fram en plan om oppfølging. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Har også tenkt tanken om at det kanskje er noe i leiligheten vår som gjør det, fukt eller sopp? Kan man få sjekket det ut på noen måte? Og hav koster det? Verken jeg eller far røyker. Er astma på min side av familien, min bestefar hadde astma, og veldig alvorlig astma. Han døde ganske ung pga det. Men han røyket og var alkoholiker i tillegg så lungene hannes var veldig ødelagte. HI
Oppnedx2 Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Forstår veldig godt hvordan du har det. Snuppa har også vært mye syk, men det kommer oftere og oftere nå. Når hun først blir forkjøla slipper det aldri taket skikkelig. Snørret vedvarer og tettheten. Vi har det ikke i like sterk grad som du forklarer her. Akkurat nå om dagen ja, men ikke "vanligvis". Jeg er veldig ukjent med astma , og har prøvd å lese meg opp litt i kveld. Hjelper det med oftere vasking for å holde støvet mer unna? Vil si vi har ett rent hjem men med en ettåring er det jo ikke skinnende rent til en hver tid akkurat...
Oppnedx2 Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Har også tenkt tanken om at det kanskje er noe i leiligheten vår som gjør det, fukt eller sopp? Kan man få sjekket det ut på noen måte? Og hav koster det? Verken jeg eller far røyker. Er astma på min side av familien, min bestefar hadde astma, og veldig alvorlig astma. Han døde ganske ung pga det. Men han røyket og var alkoholiker i tillegg så lungene hannes var veldig ødelagte. HI Dette har jeg også tenkt! Jeg har sjekket madrassen /sengen hennes veldig godt etter tegn på sopp eller mugg uten å finne noe heldigvis... Skulle likt å visst så om du finner utav hvordan man får det sjekket så gi beskjed!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Har også tenkt tanken om at det kanskje er noe i leiligheten vår som gjør det, fukt eller sopp? Kan man få sjekket det ut på noen måte? Og hav koster det? Verken jeg eller far røyker. Er astma på min side av familien, min bestefar hadde astma, og veldig alvorlig astma. Han døde ganske ung pga det. Men han røyket og var alkoholiker i tillegg så lungene hannes var veldig ødelagte. HI Dette har jeg også tenkt! Jeg har sjekket madrassen /sengen hennes veldig godt etter tegn på sopp eller mugg uten å finne noe heldigvis... Skulle likt å visst så om du finner utav hvordan man får det sjekket så gi beskjed! Jeg har blitt helt tullerusk, jeg går også rundt å leter etter sopp, mugg og diverse. Lufter ofte madrassen, skifter ofte på sengene. Støvsuger og tørker støv hele dagen pga hunden, men alikavel ser jeg hundehår og støv i lufta konstant. Lillejenta vår har faktisk aldri vært frisk. Men på dagen er hun ikke tett i brystet, så de gangene vi har vært hos legen og de har lyttet på henne har de selvfølgelig ikke hørt noe, typisk. HI
Oppnedx2 Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Ja, det er jo typisk.. Men han legen jeg var hos i dag som tok oss alvorlig sa at man hørte ofte ikke noe med astma, for det tetnet seg til utover kvelden etter en dag med aktivitet. Fastlegen har aldri hørt noe på henne heller så veldig glad jeg ble tatt alvorlig i dag :-) Jeg er ikke flink å lufte madrassen men må bli det. Synes faktisk snuppa ble betraktelig verre etter vi hadde langhelg besøk av svigerinne med familie og hunden dems for tre uker siden. Finner enda hunde hår overalt - disse sitter jo i en evighet. Kanskje det ligger noe i kjeledyr og astmaen som forverrer seg? Aner virkelig ikke... Vesla fikk noen tabeletter hun skulle ta i dag og i morgen (8stk hver dag) til apoteket åpner mandag. Må faktisk innrømme jeg ikke har hørt ett eneste host enda! *bank i bordet*. Er i denne tiden det pleier å starte , og være helt forferdelig i 2 tiden med skriking og brekninger..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Ja, det er jo typisk.. Men han legen jeg var hos i dag som tok oss alvorlig sa at man hørte ofte ikke noe med astma, for det tetnet seg til utover kvelden etter en dag med aktivitet. Fastlegen har aldri hørt noe på henne heller så veldig glad jeg ble tatt alvorlig i dag :-) Jeg er ikke flink å lufte madrassen men må bli det. Synes faktisk snuppa ble betraktelig verre etter vi hadde langhelg besøk av svigerinne med familie og hunden dems for tre uker siden. Finner enda hunde hår overalt - disse sitter jo i en evighet. Kanskje det ligger noe i kjeledyr og astmaen som forverrer seg? Aner virkelig ikke... Vesla fikk noen tabeletter hun skulle ta i dag og i morgen (8stk hver dag) til apoteket åpner mandag. Må faktisk innrømme jeg ikke har hørt ett eneste host enda! *bank i bordet*. Er i denne tiden det pleier å starte , og være helt forferdelig i 2 tiden med skriking og brekninger.. Huff, ja. Må vel bare innse at vi mest sannsynlig må omplassere hunden vår. Jeg er faktisk på utkikk etter en slik banker, så jeg kan banke sofaputene og madrassene skikkelig. Hvor får man kjøpt det mon tro? Ser ofte gamle damer på film har en slik teppebanker. Tenker det hadde vært praktisk. Går datteren deres i barnehage? Hvordan er hun nå i vintermånendene? Mye hjemme? Gruer meg til barnehage start, hun skal ikke begynne før hun er to da. Men ser for meg mye forkjølelse og snørr
Liaes Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Jeg har en gutt på 7,5 mnd med det legene kaller overømfindtlige lunger. Diagnosen astma ikke før etter ett års alder sa legen. Vi hadde hund og katt og allerede da gutten var 9 dager gammel ble han lagt inn på neontalavdelingen på grunn av tetthet og surkling. Etter en helg der det ikke skjedde no, ble vi hjemsendt med konklusjonen fet morsmelk. Så gikk det en stund med tetthet og slurkling litt på og av. Da han var 3 mnd var vi hos fastlegen med han, og han var brennsikker på at han hadde astma og la oss inn på barneavdelingen. Der mente de det ikke var noen astma tendenser på gutten og sendte oss hjem etter ett døgn med saltvannsinhalasjoner. Når gutten bli fire mnd var han pottetett og vi ringte turnuslegen her vi bor og fikk komme inn med en gang. Han mente astma og ville legge han inn på barneavd. Kommunelegen kom og bekreftet det samme. Ringte barneavd og gav beskjed om at vi kom oppover (2timer kjøring en vei). Fikk da rakjemisk adrenalin til gutten før vi reiste siden han var så tett, med beskjed om at vi ikke måtte gi oss før vi hadde fått medisiner til gutten. Etter nesten ei uke på barneavd og rakjemisk adrenalin inhalasjoner hver 3.-4. Time døgnet rundt fikk vi reise hjem, med flutide og ventoline i lomma! Dyra flyttet mens jeg og lillegutt var på sykehuset og gutten er helt fin, og per dags dato uten medisiner! Tar kun ventoline ved behov! Har flutide i tilfellet han får tetthet som varer og ved forkjølelser! Så det har tatt tid og var en kamp for og få medisiner og bli trodd, men stå på! vi er relativt unge førstegangs foreldre og ble sett på som hysteriske av barneavd.. Kan legge til at vi har vært inn og ut av legekontor og legebåt innimellom sykehus besøkene..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Jeg har en gutt på 7,5 mnd med det legene kaller overømfindtlige lunger. Diagnosen astma ikke før etter ett års alder sa legen. Vi hadde hund og katt og allerede da gutten var 9 dager gammel ble han lagt inn på neontalavdelingen på grunn av tetthet og surkling. Etter en helg der det ikke skjedde no, ble vi hjemsendt med konklusjonen fet morsmelk. Så gikk det en stund med tetthet og slurkling litt på og av. Da han var 3 mnd var vi hos fastlegen med han, og han var brennsikker på at han hadde astma og la oss inn på barneavdelingen. Der mente de det ikke var noen astma tendenser på gutten og sendte oss hjem etter ett døgn med saltvannsinhalasjoner. Når gutten bli fire mnd var han pottetett og vi ringte turnuslegen her vi bor og fikk komme inn med en gang. Han mente astma og ville legge han inn på barneavd. Kommunelegen kom og bekreftet det samme. Ringte barneavd og gav beskjed om at vi kom oppover (2timer kjøring en vei). Fikk da rakjemisk adrenalin til gutten før vi reiste siden han var så tett, med beskjed om at vi ikke måtte gi oss før vi hadde fått medisiner til gutten. Etter nesten ei uke på barneavd og rakjemisk adrenalin inhalasjoner hver 3.-4. Time døgnet rundt fikk vi reise hjem, med flutide og ventoline i lomma! Dyra flyttet mens jeg og lillegutt var på sykehuset og gutten er helt fin, og per dags dato uten medisiner! Tar kun ventoline ved behov! Har flutide i tilfellet han får tetthet som varer og ved forkjølelser! Så det har tatt tid og var en kamp for og få medisiner og bli trodd, men stå på! vi er relativt unge førstegangs foreldre og ble sett på som hysteriske av barneavd.. Kan legge til at vi har vært inn og ut av legekontor og legebåt innimellom sykehus besøkene.. Tusen takk for svar. Kjenner jeg blir mer og mer sikker på at vi må begynne å lete etter nytt hjem til hunden. Ikke noe å utsette. Ja vår eldste datter har ventoline og flutide og hun må ta det daglig, og alikavel hoster hun masse. Men det er sånn hun puster inn. Hvordan får man gitt det til så små barn? Kan det fåes flytende? Jeg tror nok også at det har vært vanskelig for legene å forstå at vår datter er syk, for selv om hun er fullpakka av feber og helt potte tett så smiler hun og er blid og fornøyd. Hun er en så snill unge at det rett og slett er helt utrolig. Hun ligger i senga si å sover, tett i brystet og det surkler og piper, hun snorker som et lite mini sagbruk og snørre renner, men alikavel soer hun søtt. Hun har selvfølgelig netter der hun er ekstra tett og da viser hun litt missnøye ved å være urolig. Jeg er livredd for krybbedød siden hun er så tett, får nesten ikke sove, for jeg føler et behov for å våke over henne. Lille barnet mitt fortjener ikke å ha det slik, gjør vondt i hele meg. Jeg har ikke opplevd en eneste frisk dag med jentungen vår. Hun er kronisk snørrete og tett. HI
Oppnedx2 Skrevet 4. mars 2012 #14 Skrevet 4. mars 2012 Vi fikk ventoline utskrevet i to omganger, føst i innhalator, og så i mikstur. Fungerte ikke i det hele tatt. Merket ingen forskjell på hostingen. Fastlegen som ikke trodde på meg og skrev ut mikstur i andre omgang, mens han vi var hos i går som jeg nevnte skrev ut en helt annen medisin. Har ikke resepten liggende her med meg nå og husker ikke navnet. Han sa ventoline enten fungerte veldig bra, eller ikke i det hele tatt. Synes du ikke den fungerer bra bør du bytte medisin. :-)
Oppnedx2 Skrevet 4. mars 2012 #15 Skrevet 4. mars 2012 Ja, det er jo typisk.. Men han legen jeg var hos i dag som tok oss alvorlig sa at man hørte ofte ikke noe med astma, for det tetnet seg til utover kvelden etter en dag med aktivitet. Fastlegen har aldri hørt noe på henne heller så veldig glad jeg ble tatt alvorlig i dag :-) Jeg er ikke flink å lufte madrassen men må bli det. Synes faktisk snuppa ble betraktelig verre etter vi hadde langhelg besøk av svigerinne med familie og hunden dems for tre uker siden. Finner enda hunde hår overalt - disse sitter jo i en evighet. Kanskje det ligger noe i kjeledyr og astmaen som forverrer seg? Aner virkelig ikke... Vesla fikk noen tabeletter hun skulle ta i dag og i morgen (8stk hver dag) til apoteket åpner mandag. Må faktisk innrømme jeg ikke har hørt ett eneste host enda! *bank i bordet*. Er i denne tiden det pleier å starte , og være helt forferdelig i 2 tiden med skriking og brekninger.. Huff, ja. Må vel bare innse at vi mest sannsynlig må omplassere hunden vår. Jeg er faktisk på utkikk etter en slik banker, så jeg kan banke sofaputene og madrassene skikkelig. Hvor får man kjøpt det mon tro? Ser ofte gamle damer på film har en slik teppebanker. Tenker det hadde vært praktisk. Går datteren deres i barnehage? Hvordan er hun nå i vintermånendene? Mye hjemme? Gruer meg til barnehage start, hun skal ikke begynne før hun er to da. Men ser for meg mye forkjølelse og snørr Nei datteren min går ikke i bhg, gruer meg til hun starter i august med tanke på all sykdommen . Vet med meg selv at hun kommer til å bli mye syk.. Sånn "banke ting" lurer jeg på om jeg har sett på jysk ? Ikke 100% sikker men vet jeg har sett det ett sted!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #16 Skrevet 4. mars 2012 Vår datter å 7 mnd har vært tett i brystet, snørrete og hes i målet helt siden hun ble født. Det er verst på kveldene og natten. Da surkler det i brystet og det kommer sånn pipe lyd derfra. Snørret renner nesten konstant. Og det virker som om hun har mye slim i halsen. Hun har tidvis også veldig stygg hoste. Mest om natten. Vi byttet fastlege siden vi følte vi ikke ble tatt seriøst hos den forige. Og etter vi har vært hos den nye fastlegen fikk vi bricanyl som skal gies to ganger for dag. Har merket bedring, er ikke like mye tett i brystet lengre. Han mistenker astma, så skal tilbake om to uker for da hun tatt medisin i tre uker. Storesøster er også under utredning for astma for hun er også veldig tett i halsen, hoster 300 dager i året og er tett i brystet. Forverrer seg med anstrengelser. Hun tar ventoline og en til astma medisin i sine verste perioder. Hva kan vi gjøre her hjemme for å bedre miljøet? Vi har hund som skal bo hos noen andre en lang stund for å se om babyen blir bedre. Legen sa vi måtte forberede oss på at kanskje vi måtte omplassere hunden. Hvordan blir vidre tester? Noen som vil dele råd og erfaringer med meg? Mine tre yngste går /har gått på ventolin/flutide forebyggende i vinterhalvåret. Er bedre å gi medisin konstant istedenfor når hun blir tett. Tar en stund før medisinen virker skikkelig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #17 Skrevet 4. mars 2012 Vil anbefale å se på nettsiden http://naaf.no/fersking Har selv hatt astma i alle år, og det finnes mange ulike typer og behandlingsmetoder. Det som fubgerer på ett barn, trenger ikke å fungere for alle.
Liaes Skrevet 4. mars 2012 #18 Skrevet 4. mars 2012 Gutten vår har flutide og ventoline som han får/fikk via babyhaler. En slik en: http://sohacollections.com/2851.html Setter inn ventoline / flutide på enden, setter masken over nesen og munnen til gutten, trykker ned en gang på medisinen og han må puste inn 5-7 ganger. veldig enkelt og greit!
fått nr 2 <3 Skrevet 4. mars 2012 #19 Skrevet 4. mars 2012 Vi fikk prøvd ut medisin som bekreftet det vi misstenkte
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #20 Skrevet 5. mars 2012 Tusen takk for svar Jeg har ikke hatt anledning til å lese de siste svarene før nå. Jeg er veldig takknemlig for at dere deler erfaringer og råd med meg. Takk. Blir mye for oss å sette oss inn i nå, med to barn som mest sannsynlig har astma. Og i allefall hvis de har behov for ulik behandling. HI
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #21 Skrevet 5. mars 2012 Vår sønn fikk påvist astma bronkitt før han ble 1 år, og fikk flutide (forebyggende) med babyinhalator 2x2 ganger om dagen, og ventoline for "krisesituasjoner". Han var konstant forkjølet og tett i brystet. Vi har astma i min familie, og dermed hadde jeg en del info å starte med. Vi ble heldigvis tatt veldig seriøst av legen vår. Hva som fungerer best vil tiden vise, men vi syntes flutide var kjempebra. Han er nå snart 4 og vi har ikke brukt medisiner på 6 mnd, så vi har hatt flaks med at han har vokst seg fra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå