Gå til innhold

Flere med barn som sluker luft under amming?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Har en gutt på snart 3 uker som sliter sånn med inntaket av luft under amming. Han suger bra, men ikke på en god måte. Jeg har forsøkt flere forskjellige ammestillinger (fått hjelp både på barsel og fra ammehjelpen), i tillegg prøver jeg å rape han flere ganger pr måltid.

Ingen av disse tingene hjelper noe, og han vrir seg i smerte både under ammingen og etterpå. Spesielt ille er det på natten, og han kan ligge våken i flere timer og vri på seg. Og da gjerne fra kl 0230 til 0700 HVER natt :)

Kjenner at dette er litt slitsomt, ettersom jeg får veldig lite søvn for tiden. Vurderer nå å pumpe meg for å deretter gi det på flaske. Kjøpte Dr. Brown flasker i dag, har hørt at disse er kjempe gode. Fikk pumpet en flaske i stad, og det virket faktisk som om han var mye roligere etter måltidet.

Men så er det dette med ammingen da. Først og fremst er jeg redd for å miste melken hvis jeg bare pumper, i tillegg er det utrolig tungvint med flaske. Forrige barnet tok ikke flaske, så der var det pupp hele veien. Så jeg har ikke noe greie på dette med flaske.

Noen som har barn som sliter med samme problemet, eller som eventuelt har noen innspill på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha pumpet i 8 måneder med forrige ville jeg anbefale deg å prøve litt til med ammingen! Det er et slit, og har du først begynt har du ingen garanti for at brystet er godt nok om du vil amme igjen:) (et slit var mildt sagt, mer hælvete)

Her sliter lillebror med det samme, han virkelig SVELGER luft!

Det som har hjulpet her er:

Tid. De vokser seg til også i munnen, og taket blir bedre

Liggeamme slik at det kommer litt roligere( sterk utdrivningsefleks)

Om jeg sitter: ha baby mer sittende enn liggende

Infacol (Minifom, men uten parabener)

Gi mat på minste pip (fri amning) slik at baby ikke blir supersulten og glupsk- og svelger mer luft (magen har absolutt ikke behov for å hvile, dette er gammel svada)

Rape ofte ( men det gjør du jo)

Alfa omega her er nok taket: Tar hen feil tak, begynn på nytt. Her er jeg nøye med å vente ut hele søkeprossessen som tilslutt ender i et stort gap FØR jeg bringer baby til brystet.

Skrevet

Hadde same problemet som deg når min var like gammel. Dette kan du prøve:

- Prøv å tilpass ammingen til når han "halv-sover" eller er veldig trøtt. Altså med EN GANG han våkner og rett før han skal sove. Mulig at han spiser mye roligere da.

- Sjekk at det ikke er snørr i nesen, slik at han må puste gjennom munnen i tillegg.

- "Tøm" han for luft FøR ammingen. Litt vanskelig når han akkurat har våknet, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve dette før natten,da det kan forbedre nattesøvnen også. Babyene blir veldig anspent i kroppen om de har luft liggende i magen, og de blir stresset under ammingen fordi de ikke får ut luften (prompe), og da åpner de munnen fordi de da må spise og prompe samtidig. Jeg opplevde at min ble så proppe-full av luft at hun bare kavet på brystet og svelgte enda mer luft fordi hun ikke fikk til å prompe.

Altså før amming: Bøy knærne opp mot magen og press litt, gjenta flere ganger. Trykk og masser på magen, trykk ganske hardt, han sier ifra om det er for hardt. La han ligge på mage å jobbe litt.

- Amme liggende

- Bruk pekefinger og langefinger til å legge "trykk" på kinnet, altså klemme kinnene hans sammen rundt brystet slik at han ikke suger inn så mye luft. Bare et lite trykk er nok for at han ikke skal svelge så mye luft.

- DU må slappe av under ammingen, da slapper babyen også av, og spiser roligere.

Lykke til:)

Skrevet

Hei hei :-) Har ingen store tips, men her slukes det også en del luft i starten av ammingen. Leste en del om sprutgulp og luft da han sprutgulpet noen ganger her (hadde ikke gulpeunge forrige gang og vil gjerne ikke ha det nå heller). Ikke helt det samme, men alle monner drar? Her ser jeg at han sliter med å svelge unna dersom brystete er litt for fullt og utdrivningen blir for kraftig. Han rekker ikke å svelge unna og det kommer inn luft samtidig. Det har blitt mye bedre når jeg ammer flere ganger (minst to) på samme bryst. Da får han i seg mer av den tjukke melka som kommer etterpå (mindre tynn formelk) og da blir magen (og barnet) mye roligere. Det kan jo også hende at det kan hjelpe å pumpe litt før amming slik at noe av formelken tas vekk.

Vet ikke om det har noen sammenheng, men håper det ordner seg, for det er brutalt å gå uten søvn!

Skrevet

Signerer underveis!

Jeg har/har hatt akkurat samme problem som deg. Jeg har tatt kurs i babymassasje og holder på med det hver dag (anbefales virkelig!) i tillegg håndmelker jeg meg slik at melken ikke kveler han,hehe ;) Nei,men seriøst..Noen ganger får han nesten ikke til å puste fordi melka strømmer slik på,og det hjelper å håndmelke litt på forhånd.

Det vil gå over til slutt. Man må bare holde ut :) Innen ungen er 2-3 mnd så er min erfaring at de har sluttet å svelge så mye luft og sover bedre om natta. Og plages mindre.

Ville også vært forsiktig med å gi flaske så tidlig, om du ønsker å fortsette med amming. Dette bare fordi han er så liten og kan begynne å foretrekke flasken foran puppen.

Nå har jeg ingen erfaring med å bruke flaske før ungene har begynt med fast føde,men trodde flaskebarn ofte kunne svelge mere luft, eller har det kommet nye flasker som har gjort dette bedre? De sa iaf det på føden..

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...