Bonanza Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Jeg har hatt to akutte snitt, et hastesnitt og ett krisesnitt. Begge barna er født til termin. Det jeg lurer på er ; blir et tredje KS tatt tidligere enn ti dager før termin feks? Er de reddere for at fødselen setter igang om man har to snitt fra før? Sikkert litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus, men jeg tilhører Tønsberg sykehus, altså SIV. Jeg får små barn, begge de to jeg har har ikke veid mer enn 3010 gram og 2980 gram til termin. Tenker derfor bare på at jeg vil ta et Evt snitt så sent som mulig, men selvfølgelig innen forsvarlighetens grenser. Er det feks veldig farlig om livmoren utsettes for noen veer etter to KS? Tidlige tanker, for er ikke gravid lenger, men skal begynne prøving i April. Tatt en liten pause ett SA i januar. Kanskje litt fjernt å spørre om dette siden jeg ikke engang er gravid, og ikke vet om jeg blir det heller, men dette er altså noe jeg grubler ofte på;-)) takk til de som har synspunkter/erfaringer;-))
Mammantil1ermannogdag9snup Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Har hørt en gang at har man to keisersnitt blir det det på 3. Og pga arvvev og elastitet og sånn.. Men jeg er ikke ekspert.. Hør med jordmor eller lege;)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 De fleste pl.KS blir tatt 7-10 dager før termin. Du kan sikkert spørre om å få KS så tett inntil termin som mulig. F.eks. 5 dager før termin eller kanskje 3 dager? Det er veldig veldig liten risiko å gå med rier i påvente av KS hvis fødselen skulle sette i gang før KS dato likevel, slik at det blir et "planlagt-hastesnitt". Snakk med legen når du blir gravid igjen og skal inn til KS samtale. Min ble tatt 10 dager før termin. Først ble KS satt 5 dager før termin (mandag etter en helg) og jeg ba om å få KS før helgen, slik at det ble torsdag istedenfor mandag. Jeg bor langt fra sykehus og har raske fødsler, så jeg var redd for å komme i aktiv fødsel og ikke rekke fram til sykehus (måtte ha KS pga morkaka). 5 dager før termin er helt uproblematisk og det kan som sagt hende at 3 dager går fint det også, sårlig siden du ikke har født tidlig før.
Maimamma`n Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Hei! Eg har ein gut som vart tatt med hastesnitt, og nr to som vart tatt med KS 5 dagar før termin. Ventar nr 3 no, og har fått beskjed at eg ikkje skal føde, men ta KS 7 dagar før termin. Dersom fødselen startar av seg sjølv før det skal eg ringe sjukehuset og kome med ein gong og ta KS. Veldig greitt å vite. Lykke til.
Bonanza Skrevet 23. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2012 Takk alle sammen som har svart på det jeg lurte på;-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå