Gjest AKPA Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Jeg er ruger, og har fått spekemat for over 500 kr av moren min, hun vet ikke noe om prøverørsforsøket vårt....:-) Kan jeg spise det? Er elgpølser og sånn "snabb"... Jeg eeeeelsker jo dette til vanlig så trenger svaaar :-)
Englebarn11og12 Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Jeg fikk beskjed om at det som er nei for gravide er nei for rugere. Men sjansen for listeria eller salmonella i spekemat i Norge er så uhyre liten at jeg tror uansett ikke at det er så grusomt farlig. De fleste jeg veit om har feks spist saltpølse gjennom hele graviditeten.
Gjest AKPA Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Jeg vil liksom ikke ta noen sjanse... Men er det pga samonella osv at man ikke kan spise det? Det er ikke farlig hvis ikke liksom?
monky Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 de sier nei til spekemat, men tror det viktigste er at det er ganske ferskt, at det ikke har ligget lenge i kjøleskap.... er jo ganske strenge regler for hva som er godkjent av bakterier i Norge. men kanskje du ikke burde spise så mye??
Gjest AKPA Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Jeg kommer ikke til å spise mye om jeg spiser, men bare en sånn "snabb" :b Er så dumt at jeg ikke fikk høre noe slikt på sykehuset.... Men om de sier nei, så tar jeg ikke sjansen, vil ikke tenke at om jeg ikke blir gravid så er det pga at jeg spiste den...
Englebarn11og12 Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Å spise spekemat har ingen ting med å bli eller ikke bli gravid å gjøre skulle du få smitte er det farlig for deg og selvfølgelig fosteret. Men det er så ekstremt sjelden at når det en sjelden gang skjer er det på tv nyhetene og står i avisa og stort sett er det små barn som blir syke. Sjansen er minimal men dog til stede. For å minske risikoen lønner det seg derfor kanskje å bare spise ferskt som ikke har ligget en evighet i kjøleskapet og å velge større renomerte produsenter og kanskje ikke spekeskinke som naboen selv har hengt i stabburet.
BareLykke*GravidLykke* Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Det dere skriver er ikke riktig. Det ER farlig, men du kan spise spekemat om det er stekt eller varmebehandlet til over 100 grader. Jeg har to venninner som har blitt syke av det, måtte ta fostervannsprøve og full pakke. Er det verdt det? Bruk det på pizza eller i annen stekt mat. Du skal heller ikke spise myke oster og enkelte typer fisk... Håper du fikk svar på det du lurte på
BareLykke*GravidLykke* Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Det handler ikke om hvor lenge det har ligget i kjøleskapet, men at det ikke er varmebehandlet.
Gjest AKPA Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Aha :-) tusen takk for det :-) er sååå mye jeg lurer på, og er så greit og spørre her, for her får jeg svar ;-) Da blir det egg og stekt pølse til frokost i morgen, for egg kan jeg spise? Ellerr?
TanteTroll Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Jeg forholder meg til kostholdsrådene for gravide på matportalen i rugeperioden. Der står det både om spekemat, myke oster og fisk og skalldyr. Anbefaler deg å ta en titt der
Lurifax og knøttene Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Det du kan gjøre, er å steke spekematen i stekeovnen eller i en panne. Så lenge spekematen er gjennomstekt, kan ikke bakteriene overleve. Smaksmessig blir det vel ikke helt det samme, men du får i alle fall nytt spekematen som mamman din har fixa til deg! Helt uten risiko! Hilsen helsearbeideren som er 100% sikker på dette.
Lurifax og knøttene Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 åja, heheh, du hadde jo fått dette tipset allerede, ser jeg nå først! knis, jeg ble bare så ivrig! Lykke til, i alle fall!
Gjest AKPA Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 åja, heheh, du hadde jo fått dette tipset allerede, ser jeg nå først! knis, jeg ble bare så ivrig! Lykke til, i alle fall! Tusen takk, betryggende og høre det fra noen som er helsearbeider :-D
monky Skrevet 4. mars 2012 #14 Skrevet 4. mars 2012 beklager hvis jeg gav feil info... da har tydeligvis noen sagt feil til meg også.......... men blir saltpølse regnet som spekemat? trodde det var varmebehandlet?
Gjest AKPA Skrevet 4. mars 2012 #15 Skrevet 4. mars 2012 Det lurer jeg også på.. Kan jeg spise salami eller er det fy?
BareLykke*GravidLykke* Skrevet 4. mars 2012 #16 Skrevet 4. mars 2012 Salami er også spekepølse, jeg jobber også i helsevesenet og synes det er bedre å droppe noe å være sikker enn å ta sjansen.... Lykke til og gratulerer med graviditeten.... Klem
Gjest AKPA Skrevet 4. mars 2012 #17 Skrevet 4. mars 2012 Ja, det jeg tenker selv også... Det er ikke verdt noen sjanser....:-) Tusen takk :-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå