Gå til innhold

Stor hund vs liten hund og merkelige eiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tidligere eier av både en liten hund og en veeeldig stor hund så er min erfaring at hundeiere flest mener at de har verdens snilleste hund og at de store hundene er farlig. Det var faktisk komisk når eiere av schäfere eller tilsvarende størrelse ble redde for min store hund, samtidig som de ikke tok hensyn til småhunder i tilsvarende hilsesituasjon.

Skrevet

Hmm jeg vet om minst 3 tilfeller hvor en mindre hund har blitt drept av større hund. Tilfelle nr 1: Amstaff drepte puddelhvalp, 2: Schæfer drepte papillon, 3: Akita drepte papillon. tillegg har min silky terrier blitt angrepet 8 ganger av den psyko briarden i gata som alltid går løs. I tillegg til at jeg har observert denne hunden uprovosert gå til angrep på utallige andre hunder. Såååååå fordommer mot større hunder er ikke alltid uten grunn. Hvis din hund bestemmer seg for å ta "leke hardt" med min hund, er den død i løpet av sekunder, da hjelper det ikke å spørre etterpå. Det nytter ikke om 9 av 10 store hunder er trygge og veloppdragne dersom en treffer på den ene usikre og ustabile.

hehe.. tydeligvis ikke mange store hunder som liker papillon:)

Skrevet

Jeg er glad jeg har en mellomstor hannhund på 34 kg. Ikke for stor og ikke for liten :P Vi har veldig lyst på en til her hjemme og da en større hund, men vi må nok vente til minsten i huset er blitt et par år :)

Jeg synes personlig at større hunder er kjekkest å møte på og enklest å ha med og gjøre fordi dem har et tydligere kroppsspråk (kommer vel an på hva man er vandt til og trygg på).

Og etter min erfaring, så har ofte, men langt i fra alltid, personer med store hunder et litt mer avslappet forhold til å la hunden leke og hilse på andre hunder. Hundene blir dermed automatisk mer avslappet.

Men som andre skrev tidligere, så er det jo kanskje litt forståelig at dem med de minste hundene blir litt stresset når det kommer en stor hund på X antall kilo. :) Har selv opplevd at min hannhund er skremmende for små-hund eiere og det må man jo bare respektere tenker jeg. Selv har min hund lekt litt for røft med naboens boerboel hann og endte opp med et bristet ribbein. Dette var vennlig lek og ingen aggresjon i bildet, men når det blir så stor størrelses forskjell, så kan uhell skje. Nabohunden er fortsatt favorittkompisen til min hannhund :)

Det er godt vi alle er forskjellige og at vi liker forskjellige hunder :) Tenk hvor kjipt det hadde vært dersom alle hunder var like i fasong og størrelse....

Skrevet

Det er vel fordihunden din har potensialet til å jafse i seg de små hundene om den vil.

Jeg er ikke alltid trygg på store hunder da jeg for lengst har erfart at mange hundeeiere er alt for subjektiv i synet på hunden sin.

Som forsvarer hundene sine når barn er blitt bitt ned unnskyldningen om at hunden deres ikke liker barn. Det blir bare for dumt.

Så noen store eller sterke hunder er i mine øyne potensielt farlige for andre hunder og barn.

Men jeg vet også at det er mange greie folk som er flinke med hundene innenfor menigheten av svære bikkjer.

Skrevet

Sånn har jeg det også når jeg er ute med schäferen min. De gammle "tantene" får jo hjertestans om hunden min ser på den lille "pussekluten" dems. OG bedre blir det jo ikke når min blir lei av å få "kjeft" av "pussekluten" og ber den "holde kjeft" og ikke yppe med noen som er 3-4 ganger så stor som seg selv (eller hva vi skal nå tro den sier når den bjeffer tilbake).

De gammle "tantene" er som regel redde for større hunder og dette overfører dem jo til "pusseklutene" sine som veldig ofte ikke er oppdratt og som da går bananas.

Har litt for mange av disse rundt der jeg bor.

Skrevet

Det er jo ikke rart det er sånn når folk med store hunder er akkurat likens. Sofapute, gneldrebikkje, pipebikkje? Har sett f.eks husky, malamute og Schafere i fleng som går under akkurat samme kategori. Det er teit å løfte en liten hund forbi en større hund, men kan forstå at folk gjør det (gamle damer). De har ikke så mye sjangs til å forsvare seg selv og hunden mot en annen hund, og fornuften hos mennesket sier at det er bedre å kontrollere situasjonen så det ikke skjer noe. Hadde ikke jeg løftet min den gang valp så hadde hu blitt skambitt av løs Schafer (som hu forøvrig ble senere i livet). Istedet var det armen min som fikk gjennomgå og jeg var 11 år! Hu var forøvrig en tibbe som aldri gjorde en flue fortred. Like etter så jeg en med Schafer som pisket hunden med kjetting fordi den bjeffet. Fy faen det er så mye stygt å se med hundehold!

Man kan aldri vite hvordan hunden kommer til å reagere så å gå rundt å være 100 % trygg på egen hund er den aller største feilen en hundeeier kan gjøre. En stor hund gjør større skade enn en liten så bedre føre var og tenke konsekvent med adverging dersom man ikke har forutsetninger for å kontrollere en evt. situasjon. Det er riktig at hunden tror det er farlig hvis de blir løftet. Jeg har overtatt en bråkjekk Chi hann, som hverken sitter i veska mi eller brukes som sofapute, han får heller ikke plass i støvsugeren. De er kjent for å ha null selvinnsikt så han kjefter på majoriteten av møtende hunder, men ofte er det de større som starter, gneldrebikkjer er de uansett størrelse.

Skrevet

De som hater store eller små hunder og dermed krangler og kaster dritt om det motsatte av hva de har er i mine øyne ikke hundefolk.

Skrevet

Jeg lar meg alltid overraske over hvor mye dritt det går an å lire av seg angående folk som velger andre raser enn seg selv. Det er fordomsfullt og unødvendig.

Over til tema: Jeg har to små hunder. Riktignok noen blodtørstige jegere, så størrelsen bedrar i dette tilfellet. De er noen jaktmaskiner og fungerer helt utmerket til det bruket (dachs). I tillegg er de gode familiehunder og veloppdragne innendørs og med andre hunder på samme størrelse. MEN, så er det større hunder. Den ene går rett og slett bananas om hun møter en større hund, og de begge er i bånd. Derfor ønsker jeg ikke at hun skal hilse på andre bikkjer når hun er i bånd, det blir bare bråk. Og det gidder jeg ikke.

Ja, det er min egen feil. Jeg har ikke sosialisert nok. Den ene var perfekt inntil vi fikk den andre, og da gikk det galt mht sosialisering med andre hunder. Hun ble storesøster, og tar oppgaven sin altfor alvorlig.

Syns folk bør spørre før de lar bikkjer hilse, det er folkeskikk og hundeskikk. Jeg plager ikke folk med min hund, jeg vet hun er en irriterende liten kjøter i blandt, og det er min feil. Derfor prøver jeg å minimere bryet, og lar henne ikke hoppe i strupen på en 50 kilos hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...