Sjøbanan82 Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har en stor hund. En italiensk mastiff. Han er 1 år/55kg og veldig nysgjerrig på alt og alle. Ofte når vi er på tur og møter eiere med små hunder blir de redd og løfter opp hundene sine og spør om min hund er farlig!??! Og enkelte ser stygt på meg. Spesielt gamle damer med pudler. Hehe.. Tror de virkelig at jeg går rundt med en farlig hund? Han ser Ikke farlig ut, men sikler en god del. Mulig det er det som plager folk. Helt ærlig, synes det er diskriminnerende. Hvorfor løfter eiere opp hundene sine og ikke lar de små veskehundene få lov til å møte større hunder?Flere som har opplevd dette?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Gamle damer med små hunder er ofte redde og engstelige for mye rart. Hadde ikke brydd meg nevneverdig om det
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Sikkert fordi små hunder er generelt udresserte gneldrebikkjer som kan erte på seg en hver stor hund. Større hunder er generelt bedre dressert enn sofaputer (nettopp fordi eierene av store hunder Må ha kontroll pga størrelse og vekt) og det er klart at det trengs bare et javs til fra den store hunden før den lille kan være alvorlig skadet.. Dessuten så hørest et bjeff fra en stor hund mye farligere ut, enn et lite støt fra ei sofapute... Har tidligere hatt store hunder, og opplevd dette mye, men den ene hunden min var sær, iallefall på sine eldre dager så jeg kunne ikke la ham møte andre hunder så lenge de var i bånd... Det gikk garantert galt...
Frøken Lakenskrekk Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Neste gang du går tur med hunden din så trekk den unna de små hundene, for så å spørre om de er farlige..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 En annen ting som er ekstrent dumt med at de løfter opp de små hundene er at det gir et signal til hunden om at her er noe som er farlig og som eieren min må beskytte meg mot. Så er den ikke engstelig i utgangspunktet så blir den det. Et annet fenomen er at ofte når den lille hunden sitter trygt i fanget til eieren sin blir dem litt aggressive. De knurrer og bjeffer mot den "potensielle" faren, og kan faktis på den måte fremprovosere at den større hunden faktisk opplever småhunden som en trussel og går til angrep. Ikke videre smart mao.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Har du ikke sett Hundeviskeren(C. Milan), så bør du jaggu gjøre det Hos hunder har det ikke med størrelse, men med dominans. Og siden de små veskerasene ofte er oppdratt til dominans(selv om eieren bare syns synd på de "stakkars små", og gjør alt feil), så tror de at de er sjef. Og når de da møter en stor og veloppdratt/underdanig stor hund, så er de fortsatt sjef(i den store underdanige hundens hode, og de små gneldrebikkjenes hode). Men det mistolker eieren av de små til redsel, og dermed bekrefter de dominansen til de små pipebikkjene. For meg er det han forteller og viser, bare ren logikk uansett tema. Enkelte skulle bare ikke hatt hund. Nå må jeg bare ta med at jeg har ikke hund, og aldri har eid en hund. Men jeg kan dyr generelt. Har mange typer selv, og alle har sitt språk, og jeg leser lett hunder også. Naboens hund tror jeg er en av flokken og en som bestemmer, for å si det sånn. Lydig hund, for meg hvertfall.... Og det er ikke eneste hunden jeg kan styre. Mange takler jeg faktisk bedre enn eieren selv, og det er sykt. For det er enkelt, egentlig. Jeg møtte for noen år siden en ung mann som gikk tur med det som så ut som en såkalt kamphund(det var en blanding, kraftig og med kraftig kjeve, vet ikke raseblandingen). Jeg stoppen for å hilse på hunden, for jeg så lynnet med en gang. Eieren sa da at det der var uvanlig, for de fleste rygget og gikk lange omveier bare de viste seg. Sau i ulveklær? Ofte, og så har du det omvendte. Kroppsspråk, det er cluet.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Er generelt mer skeptiske til små hunder fordi jeg ikke har møtt mange veloppdragne. Småhunder
Gjest Miryks Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Har du ikke sett Hundeviskeren(C. Milan), så bør du jaggu gjøre det Hos hunder har det ikke med størrelse, men med dominans. Og siden de små veskerasene ofte er oppdratt til dominans(selv om eieren bare syns synd på de "stakkars små", og gjør alt feil), så tror de at de er sjef. Og når de da møter en stor og veloppdratt/underdanig stor hund, så er de fortsatt sjef(i den store underdanige hundens hode, og de små gneldrebikkjenes hode). Men det mistolker eieren av de små til redsel, og dermed bekrefter de dominansen til de små pipebikkjene. . Det der virker som var skrevet rett ut fra et program fra Hundehviskeren... En veloppdratt hund vil ikke bry seg om en annen hund som tror den er sjef. Man skal vite at man er det. Dyr er ufattelig flinke til å fange opp usikkerhet, og om en kommer og sier "nå skal jeg prøve å være sjefen her..." så kan du banne på at dyret vil se dumt på deg, overse eller kanskje til og med sette deg på plass, altettersom hvilket dyr det er. Jeg kan forresten skjønne at du ikke har hatt hund. Om du hadde det, ville du skjønt at Milan er ikke bare fantastisk. Endret 2. mars 2012 av Miryks
Gjest Filifjonka Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Jeg glemmer aldri den gangen jeg møtte en dame med en chihuahua. Da hun så min middels store hund løftet hun umiddelbart opp chihuahuaen og utbrøt: Oisann, er det en hund her? Du skjønner lille XX er så redd hunder! Hehe...
Sjøbanan82 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 2. mars 2012 Hahaha. Flire:-D neste gang har jeg lyst å svare: "ja han er farlig og han har lyst til å ete deg" Hehe..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #12 Skrevet 2. mars 2012 Har du ikke sett Hundeviskeren(C. Milan), så bør du jaggu gjøre det Hos hunder har det ikke med størrelse, men med dominans. Og siden de små veskerasene ofte er oppdratt til dominans(selv om eieren bare syns synd på de "stakkars små", og gjør alt feil), så tror de at de er sjef. Og når de da møter en stor og veloppdratt/underdanig stor hund, så er de fortsatt sjef(i den store underdanige hundens hode, og de små gneldrebikkjenes hode). Men det mistolker eieren av de små til redsel, og dermed bekrefter de dominansen til de små pipebikkjene. . Det der virker som var skrevet rett ut fra et program fra Hundehviskeren... En veloppdratt hund vil ikke bry seg om en annen hund som tror den er sjef. Man skal vite at man er det. Dyr er ufattelig flinke til å fange opp usikkerhet, og om en kommer og sier "nå skal jeg prøve å være sjefen her..." så kan du banne på at dyret vil se dumt på deg, overse eller kanskje til og med sette deg på plass, altettersom hvilket dyr det er. Jeg kan forresten skjønne at du ikke har hatt hund. Om du hadde det, ville du skjønt at Milan er ikke bare fantastisk. Jeg har til og med kustus på min katt, så å komme og si at jeg ikke vet hva det vil si å være sjef, blir jo dumt Ja, man VET man er sjef, og det er ikke noe man ber sine kjæledyr om å bli valgt til å være. Man ER det. Og sånn er dyr. En veloppdragen hund, er en hund som vet eieren er sjefen(ergo underdanig hund). Og da ordner sjefen opp med den uoppdragne veskefillebikkja som glefser og gneldrer. Så da trenger ikke den veloppdragne hunden bry seg med det. See? Mens den med veskehundeieren tenker bare "stakkars lille", og bare bekrefter overfor sin lille dott at den lille fillebikkja må være sjef for å beskytte sin eier og sin flokk. Nå er det eieren som er idioten, og ikke hunden. Selv om mitt valg av "navn" på de småhundene ikke er så positive. Man kan få samme hund ut av hvilken som helst rase, men det er som regel vårt syn på rase og størrelse som muliggjør eller hindrer dette. Hva du tenker om saken, har da ikke noe med dette å gjøre. Du vet ikke alt, selv om du tolker det jeg skrev slik du tydeligvis gjør. Hvem som har peiling, gidder jeg ikke å bry meg med. Jeg vet bare at dyr er ikke mennesker, med samme type følelser og samvittighet som vi har. Sånn er det bare. Fatter ikke at dette er så vanskelig. VI er mennesker, dyr er dyr. Og vi må behandles utfra det språket vi kjenner. Vi mennesker kan lære flere språk, og vi klarer å forstå at andre mennesker med annet språk har andre sosiale regler. VI forstår til og med at dyr avhengig av rase og type, har sine språk, som de trenger seg imellom for å kommunisere. Og vi etterstreber å lære dette. Hva er det da som gjør at vi tror vi kan lære dyr vårt språk? VI må forstå deres, og jobbe utfra det. Vi er tross alt smartest, eller? Er det ikke derfor mennesket har klart seg og har temmet så mange dyr til bruksdyr? Vi er faktisk de med mest intelligens her på jorden, er vi ikke? Hestehviskere. Har du hørt om dem? Samme sak. Lese dyrs faktisk psyke, natur og virkelighet, og få dem til å gjøre som du vil utfra deres natur. Det er ikke vanskelig, om du bare forstår dette. Men gjør du det ikke, så blir det jo vanskelig.
Light of my life Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Har tidligere hatt en rottveiler, og har nå en liten "sofapute". Må innrømme at jeg ikke er innmari hypp på å la min lille hårball hilse på alle mulige svære kjøtere. Jeg vet av erfaring hva som kan skje selv om den store hunden er "verdens snilleste" og eieren tror h*n har full kontroll.
Mamma´n til lillemor Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 Huff, det er mange småhund-eiere som ikke burde hatt hunder, og som behandler dem som mennesker. Det går jo aldri bra. Jeg har vokst opp med liten hund, og har en åtte år gammel dvergpinscher nå. Innimellom merker jeg at vi blir sett littned på av eiere av store hunder fordi vi har miniatyrhund. Som om vi ikke kan oppdra den på lik linje med en stor hund og at han bare ertil pynt. Vi har en liten kjekkas, som er vant til å være sammen med store hunder. Mange har fordommer og tror små hunder har lite personlighet og alltid bjeffer og er uoppdragne. Det er i utgangspunktet like stor forskjell på små hunder som store, noen er uoppdragne og andre veloppdragne. Noen eiere med store hunder har ikke kontroll på dem, og det samme med små hunder. Dette var vel kanskje litt på siden, men måtte bare kommentere det.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #15 Skrevet 2. mars 2012 Ser det er flere her som har liten peiling på hvordan de ulike rasene fungerer. Flere mindre raser er typiske vakthunder og vil derfor gi beskjed når de møter andre hunder. Har selv hatt både stor og nå liten hund. å dressere er den lille mye lettere å jobbe med, utenom når det kommer til den naturlige delen, altså varsling. Er som nevnt over her, ikke veldig giret på å møte store hunder som jeg ikke vet gemyttet på. Ikke for å "såre" hundeeierne, men fordi et lite vennlig eller uvennlig rist i nakken kan bli katastrofalt. Hunden min leker mye med større hunder, men da vet jeg hvordan de er i lek.
Gjest Miryks Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har til og med kustus på min katt, så å komme og si at jeg ikke vet hva det vil si å være sjef, blir jo dumt Ja, man VET man er sjef, og det er ikke noe man ber sine kjæledyr om å bli valgt til å være. Man ER det. Og sånn er dyr. En veloppdragen hund, er en hund som vet eieren er sjefen(ergo underdanig hund). Og da ordner sjefen opp med den uoppdragne veskefillebikkja som glefser og gneldrer. Så da trenger ikke den veloppdragne hunden bry seg med det. See? Mens den med veskehundeieren tenker bare "stakkars lille", og bare bekrefter overfor sin lille dott at den lille fillebikkja må være sjef for å beskytte sin eier og sin flokk. Nå er det eieren som er idioten, og ikke hunden. Selv om mitt valg av "navn" på de småhundene ikke er så positive. Man kan få samme hund ut av hvilken som helst rase, men det er som regel vårt syn på rase og størrelse som muliggjør eller hindrer dette. Hva du tenker om saken, har da ikke noe med dette å gjøre. Du vet ikke alt, selv om du tolker det jeg skrev slik du tydeligvis gjør. Hvem som har peiling, gidder jeg ikke å bry meg med. Jeg vet bare at dyr er ikke mennesker, med samme type følelser og samvittighet som vi har. Sånn er det bare. Fatter ikke at dette er så vanskelig. VI er mennesker, dyr er dyr. Og vi må behandles utfra det språket vi kjenner. Vi mennesker kan lære flere språk, og vi klarer å forstå at andre mennesker med annet språk har andre sosiale regler. VI forstår til og med at dyr avhengig av rase og type, har sine språk, som de trenger seg imellom for å kommunisere. Og vi etterstreber å lære dette. Hva er det da som gjør at vi tror vi kan lære dyr vårt språk? VI må forstå deres, og jobbe utfra det. Vi er tross alt smartest, eller? Er det ikke derfor mennesket har klart seg og har temmet så mange dyr til bruksdyr? Vi er faktisk de med mest intelligens her på jorden, er vi ikke? Hestehviskere. Har du hørt om dem? Samme sak. Lese dyrs faktisk psyke, natur og virkelighet, og få dem til å gjøre som du vil utfra deres natur. Det er ikke vanskelig, om du bare forstår dette. Men gjør du det ikke, så blir det jo vanskelig. Vi har forskjellig definisjon på veloppdragen hund. Veloppdragen hund, da tenker jeg en som kan grunnleggende lydighet osv, som "spør" (venter) på evt kommando. Ikke som godtar alle og enhver som sjef, selv om det såklart også har mye å si. Oioioi, du har kustus på katten din. Gratulerer. Jeg vet veldig godt at dyr er dyr. Jeg vet også litt om såkalt hestehvisking, og det er, samme som hundehvisker, et idiotisk uttrykk. Det er ren og skjær hestevett/hundevett. Hest og hund har vært en del av min hverdag siden jeg var 5 år, så jo, jeg forstår faktisk dette, bedre enn de fleste her inne vil jeg tro. Jeg sier ikke at jeg kan alt, men en som følger blindt etter en ekspert, som mange dessverre gjør med Milan, misser mye annet viktig. Ja, fyren er genial. Men som jeg gjør med hest, jeg plukker litt herfra og derfra fra de forskjellige ekspertene, og jeg, hunden og hesten finner en vei som passer oss. Jeg er HELT enig i at rasen har mye å si for hvordan mennesket/eieren behandler bikkja. Ja, vi er blant de mest intelligente. Jeg vil ikke påstå at det er det største plusset bestandig.
lille sprelle Skrevet 2. mars 2012 #17 Skrevet 2. mars 2012 Har vokst opp med liten hund og har selv hatt stor hund. Helt håpløst med store hundeeiere som slipper bikkja helt innpå/trenger den lille hunden opp i et hjørne for den store bikkja er "så snill så". Hvordan hadde du likt at en person 10 ganger din størrelse gikk helt opp i trynet på deg og du selv var bundet? Jeg sier ikke at du gjør det slik, men det er erfaringen mange med små hunder har. Jeg er overhode ikke redd hunder, men har opplevd å bli bitt 3 ganger - helt uprovosert av store hunder. (f.eks. syklet forbi, løp til toget) En stor bikkje kan fort knekke nakken på en liten hund. MEN når det er sagt - enkelte hundeeiere er idioter, og det gjelder både eiere av små og store hunder!
Papegøyeblomst Skrevet 2. mars 2012 #18 Skrevet 2. mars 2012 Har hatt både stor og liten hund. Mops er jo ikke av de aller minste, og temmelig robust. Men uansett, jeg var veldig bevisst på at den skulle hilse på og leke med hunder av alle størrelser. Etterhvert var jeg helt trygg på henne når hun løp løs i parken, for hun tok sats og hoppa på de store hundene for å si fra hvis de ble for voldsomme. Opplevde aldri noe form for angrep fra store hunder...
Gjest Miryks Skrevet 2. mars 2012 #19 Skrevet 2. mars 2012 Jeg er overhode ikke redd hunder, men har opplevd å bli bitt 3 ganger - helt uprovosert av store hunder. (f.eks. syklet forbi, løp til toget) En stor bikkje kan fort knekke nakken på en liten hund. Nå mener ikke jeg å forsvare hundenes handlinger, men dette var naturlige reaksjoner. Du syklet eller løp. Hunder er rovdyr, og instinkt vil være å "ta det" som rører på seg. Dette er IKKE hundens skyld, men eiers som ikke har sosialisert bikkja skikkelig.
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 Søstra mi sa en gang ang disse små "hundene": alt som kan taes med støvsuger er ikke hunder :-D Og dette sa hun til en miniatyrhundeeier... :-P Selv har hun en hund på ca 40-45 kilo, mens jeg har en på 30 kilo. Hunden min bryr seg faktisk mindre om de småe hundene enn de større.
Mamma´n til lillemor Skrevet 2. mars 2012 #21 Skrevet 2. mars 2012 #20 det er nettopp sånne irriterende ting andre hundeeiere kan lire av seg fordi deres hunderase liksom er bedre enn andres.... Ganske dømmende om små hunder. Min hund leker godt med de store hundene han kjenner, men fremmmede fuglehunder f.eks leker han ikke med. Det er ikke pga størrelsen, men fordi de har helt forskjellige interesser og leker på ulik måte. Han forstår ikke at noen synes det er gøy å bare løpe ved siden av hverandre når han helst vil jage eller bli jaget f.eks. Hunder bryr seg ikke om størrelsen på helt samme måte som oss.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #22 Skrevet 2. mars 2012 Hmm jeg vet om minst 3 tilfeller hvor en mindre hund har blitt drept av større hund. Tilfelle nr 1: Amstaff drepte puddelhvalp, 2: Schæfer drepte papillon, 3: Akita drepte papillon. tillegg har min silky terrier blitt angrepet 8 ganger av den psyko briarden i gata som alltid går løs. I tillegg til at jeg har observert denne hunden uprovosert gå til angrep på utallige andre hunder. Såååååå fordommer mot større hunder er ikke alltid uten grunn. Hvis din hund bestemmer seg for å ta "leke hardt" med min hund, er den død i løpet av sekunder, da hjelper det ikke å spørre etterpå. Det nytter ikke om 9 av 10 store hunder er trygge og veloppdragne dersom en treffer på den ene usikre og ustabile.
Gjest Husfrua Skrevet 2. mars 2012 #23 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har ei pomeranian tispe,og har aldri vært redd for å la henne hilse på større hunder. Dessuten mener jeg at det er normal høflighet å spørre andre hundeeiere om det er greit at hundene hilser på hverandre. Det værste jeg veit er folk som bare lar bikkjene dems spurte bort til mine i et flexibånd, og regner med at det er greit. Jeg har hele tiden prøvd å venne pommen min til hunder i alle størrelser,og går på sosialisering og trening en gang i uken. Men denne uken fikk jeg virkelig erfare at store hunder ikke alltid er trygge rundt de minste hundene. Under frilek var det en av de nye hundene i "flokken" som jaktet på bikkja mi,og den smarte eieren sto med henda i lomma å gjorde ikke dritt. Så hurra for uansvarlig hundeeiere. Jeg løp rundt som en idiot for å få tak i den vettskremt valpen. Skal ikke store bittet eller tråkket før de minste hundene tar skade. Men sjelden jeg bærer på pommen min og overbeskytter,men jeg må jo passe på.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #24 Skrevet 2. mars 2012 Uansett størrelse og raser på hundene. Problemene er alltid de samme: EIERENE!!! Folk velger rase etter hva de syns er fint, tøft eller søtt. Ikke etter hva de kan håndtere, hvilke erfaringer de har fra før og hva som passer inn i ens livsstil. Har brutt kontakten med ene søskenet mitt p.g.a. akkurat et sånn problem. Bikkja småbiter i ungene, jeg setter ned foten og blir anklaget for å hate hunden, for jeg kan jo ikke hundeoppdragelse! Jeg kan bare ikke fordra mangel på disiplin og oppdragelse fra hundeEIERE!!! Elsker hunder. Har planer om å skaffe meg en liten flokk når vi får hus i et område med nok plass Så, mitt poeng. Det spiller ingen rolle hva hundene gjør, store eller små, hvem som angriper hvem, hvem som provoserer hvem, det er eierene som gjør en mangelfull jobb når alt kommer til alt. Altfor mange burde aldri fått seg hund, og spesielt ikke en rase de ikke kan håndtere.
ellen-propellen Skrevet 3. mars 2012 #25 Skrevet 3. mars 2012 Uansett størrelse og raser på hundene. Problemene er alltid de samme: EIERENE!!! Folk velger rase etter hva de syns er fint, tøft eller søtt. Ikke etter hva de kan håndtere, hvilke erfaringer de har fra før og hva som passer inn i ens livsstil. Har brutt kontakten med ene søskenet mitt p.g.a. akkurat et sånn problem. Bikkja småbiter i ungene, jeg setter ned foten og blir anklaget for å hate hunden, for jeg kan jo ikke hundeoppdragelse! Jeg kan bare ikke fordra mangel på disiplin og oppdragelse fra hundeEIERE!!! Elsker hunder. Har planer om å skaffe meg en liten flokk når vi får hus i et område med nok plass Så, mitt poeng. Det spiller ingen rolle hva hundene gjør, store eller små, hvem som angriper hvem, hvem som provoserer hvem, det er eierene som gjør en mangelfull jobb når alt kommer til alt. Altfor mange burde aldri fått seg hund, og spesielt ikke en rase de ikke kan håndtere. Ja til påbudt hundekurs og " lappen" på hund. La oss innføre hundeskatt som kan dekke utgiftene via staten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå