Gå til innhold

spørsmål ang. gåing og bekken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen grunn til ikke å skulle gå etter fødselen. Gå tur når du selv føler du er klar for det. For noen er det med en gang de kommer hjem fra sykehuset, for andre kan det ta lengre tid. Ved spesielle komplikasjoner er det selvsagt noe helt annet. Den første tiden skal man derimot være forsiktig med hard trening (løping og hard styrke). Dette er bl.a. fordi man bør få kontakt med og kontroll på bekkenbunnsmuskulatur og stabiliserende bukmuskulatur først. Start derfor med knipeøvelser så raskt som mulig etter fødselen!

For å bruke meg selv som eksempel, så klarte jeg først å gå turer på over 20 minutter i rolig tempo etter 6-7 uker, grunnet store smerter etter tilnærmet styrtfødsel og mye rifter. Men jeg forsøkte å komme meg ut på en liten tur nesten hver dag ganske raskt etter fødsel, da jeg syntes det var godt å få litt frisk luft og godt å få beveget meg litt.

Om du får mye smerter i bekkenbunnsmuskulaturen eller i stingene eller nedpressfølelse kan du prøve å finne ut hvor din grense går. Om du har bekkenløsning etter fødsel ville jeg kontaktet fysioterapeut/manuellterapeut.

Håper det var godt nok svar.

Hilsen fysioterapeut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...