Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Dette er helt sikkert kjempedumme spm, men jeg klør meg litt i hodet over dette greiene.... Bær over med meg, og sarkasme er helt ok :-) Man skal jo introdusere en og en matvare av gangen. Starte med en teskje, så 2-3 skjeer osv, før man da etter x antall dager er oppe i full porsjon. MEN, her er dilemmaet: Si at jeg velger gulrot - tar meg en drøy uke å komme opp i full porsjon. Så har da minsten spist gulrot i et par uker, og både henne og jeg er klare for noe nytt. La oss si blomkål. Kutter da ut gulroten (eller?) og gir en teskje blomkål, så 2 skjeer osv, før vi om nok en drøy uke er oppe i full porsjon. Altså, er det bare jeg som gjør dette vanskeligere enn det det er eller? Føler jo at jeg da "fjerner" et måltid og starter på nytt igjen hele tiden, hvis dere skjønner? Hvordan gjør dere andre dette? Og når kan man begynne å mikse litt forskjellige grønnsaker sammen? På forhånd takk for svar
Lille- MO Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 det hørtes veldig tungvint ut.. hehe.. og innen du får byttet til matvare nr 3 har sikkert den lille nesten glemt nr 1 også er det på'n igjen.. så sikkert lurt å legge til flere og flere med den du allerede har. her startet jeg med pære i fruktnett, fruktpure og grøt. enkelt å forholde seg til
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Poenget med å innføre en og en matvare er at hvis babyen ikke tåler matvaren, så kan man lett vite hva den ikke tåler. Hvis du er oppe i et fullt måltid, så tilsetter du bare nye ting i det måltidet etterhvert.
cent Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Poenget med å innføre en og en matvare er at hvis babyen ikke tåler matvaren, så kan man lett vite hva den ikke tåler. Hvis du er oppe i et fullt måltid, så tilsetter du bare nye ting i det måltidet etterhvert. Det er også for å la de små få smake rene smaker, dvs. kjenne hvordan smaker gulrot, hvordan smaker blomkål osv. Jeg har gjort det litt som HI, men jeg begynte med gulrot og så fikk han de i tre dager. Så fikk han kålrot og fikk det i to dager selv om han ikke likte kålrot. Den tredje dagen blandet jeg kålrot oppi gulrota. Da likte han kålrot. Videre ga jeg ham blomkål i to dager før jeg blandet det med kålrot. Og så blanda jeg alle tre. På den måten har jeg jobbet mer med å få inn smaker enn å jobbe med porsjonsstørrelsen, men den øker også sakte, men sikkert. På den måten vet jeg også at hvis jeg vil at han skal like en ny smak han ikke ville spise alene er det lurt å blande med gulrot eller blomkål, men kanskje ikke kålrot siden jeg vet at det er den han ikke liker så godt. Før han ble seks måneder lot jeg ham spise så mye han ville av det jeg hadde tatt opp og varmet opp (selv om det var en ny smak og det var mer enn ei teskje, hvorfor skulle jeg holde tilbake gulrota når gutten satt og gapte??), men gadd heller ikke å vame mer om han spiste det opp siden jeg tenkte at det var mest for smakens skyld. Nå som han har blitt seks måneder tar jeg alltid opp mer enn nok slik at han kan spise akkurat så mye som han vil.
zassy☆ Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Må du ha det inn med teskje haha Nei har lurt på det samme selv og har valgt som hun over å fokusere mer på å introdusere rene smaker og tenker ikke så mye på mengden, øker litt og litt men tar det gradvis.tenker at hun skal vendes på smak og mat og ikke nødvendigvis at hun skal ha et fullt måltid enda, jeg ammer i tillegg.
Mor til lillegull Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Jeg begynte med gulrot og pastinakk. Den første dagen fikk han to skjeer, andre dagen fikk han et eggeglass, så gikk jeg over til et halvt glass (da ville han ikke spise mer). Gjorde dette med nye matretter frem til han var 6mnd. På denne måten trengte han bare introduksjon i 3-4dgr før vi kunne finne noe nytt. Jeg ammet også som en del av hvert måltid.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Takk for mange gode svar! Føler jeg ble litt klokere nå - og ja, jeg må ha det inn med teskje :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå