Gå til innhold

Om folk som skriver dialekt tenker jeg.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer helt an på i hvilken sammenheng dialekt benyttes.

På FB og sms tenker jeg lite om det og ser at mange skriver på dialekt. FB, og andre sosiale medier, blir på en måte en muntlig dialog.

Skriver man leserinnlegg, arbeidsdokumenter ol. på dialekt så tenker jeg at den som har skrevet det er litt dum.

Annonse

Eg tænk at det e heilt fantastisk gått å skriv på dialækt. Men eg skjønn jo at det kainn va vanskeli førr fålk å førså ænkelte ord å uttrøkk.

Fålk kainn da både va smart å begava, å samtidi skriv på dialækt?

Eg tænk at det e heilt fantastisk gått å skriv på dialækt. Men eg skjønn jo at det kainn va vanskeli førr fålk å førså ænkelte ord å uttrøkk.

Det er der du tar feil for de smarte ønsker at fok skal forstå det de skriver

Hva med de som skriver feil da? fok? Skjønner ikke hva du mener liksom ;P

Annonse

Ja, jeg skjønner jo det da. Men de færreste skriver dialekt på annet enn facbook og sms. Så selv om man på facebook skriver: "idag va eg å gikk tur" Betyr det jo ikke at de er mindre smart.

Hva har det med saken å gjøre, sånn bortsett fra at du sidestiller dialekt med feil og da er vi jo enige. Dialekt er feil og smarte folk skriver ikke feil om de ønsker å gjøre seg forstått. Smarte folk evner også å finne frem til retteprogrammer dersom de har dysleksi.

Jeg tenker at det er forskjell på å "snakke" med venner på facebook og å poste innlegg på forum. På FB skriver jeg dialekt, her skriver jeg bokmål (skriver nynorsk til vanlig, men opplevde at målformen var mer interessant enn innholdet i innleggene mine. Ser heldigvis ut til å ha bedret seg, ser flere nynorskinnlegg nå uten at folk driter seg ut ved å kommentere målformen og ikke spørsmålet).

Dialektbruk kommer i veien for innhold, rett og slett fordi det tar lang tid å lese.

Jeei, da må æ skrive på dialekt æ åsså!! Syns åsså du fræmstår som lite intelligent.

Hær e generellt så mye skrivefeil ute å går, at om nån skriv på dialekt så spille ikke d nån rolle. Klare du ikke å læse d, jah, så la vær da!

æ skriv dialekt på meldinge å facebook å sånnt, men syns egentli d e vanskeli å skrive på dialekt hær, fordi æ tenke på bokmål når æ skal svare..

Men om du syns æ e lite smart av den grunn, ja ok, så får du syns d.. Håpe d gjør at du føle dæi litt bedre! :)

Ka e problemet med at følk skriv dialækt?

Ein trøng itj å vårrå nå rakættforsker ferr å ferstå dialækt.. Litte tussi å lesa, men itjnå vær enn det :)

Nei, beklager :P Jeg skriver dialekt på facebook og sms. Men kun det.. Litt slitsomt å lese dialekt, men det gjør meg ingenting.

Hva har det med saken å gjøre, sånn bortsett fra at du sidestiller dialekt med feil og da er vi jo enige. Dialekt er feil og smarte folk skriver ikke feil om de ønsker å gjøre seg forstått. Smarte folk evner også å finne frem til retteprogrammer dersom de har dysleksi.

Jeg skjønner hva folk skriver selv om vedkommende skriver på dialekt eller om en skriver feil. Skulle liksom bare gjøre meg litt vanskelig her, fordi jeg blir provosert av at enkelte hele tiden må mene noe om andre og måten andre gjør ting på. Du ser jo at jeg skriver veldig bra på bokmål, men om jeg plutselig begynner å skrive på trøndersk, så er jeg liksom ikke så begavet da?

Tja, hva tenker jeg om dem som skriver dialekt? Svært lite, egentlig, annet enn at jeg setter pris på utfordringen i å lese og forstå, og utfordringen i å plassere dialekten i landet.

Om dem som på død og liv må fremstille seg selv som bedrestilte og mer intelligente fordi de skriver på bokmål, derimot, om dem tenker jeg i grunnen en hel masse...

Jeg skjønner hva folk skriver selv om vedkommende skriver på dialekt eller om en skriver feil. Skulle liksom bare gjøre meg litt vanskelig her, fordi jeg blir provosert av at enkelte hele tiden må mene noe om andre og måten andre gjør ting på. Du ser jo at jeg skriver veldig bra på bokmål, men om jeg plutselig begynner å skrive på trøndersk, så er jeg liksom ikke så begavet da?

Ikke for å drite ut hun som skrev dette, det er bare et eksempel, men mener du at du ville tenkt at en som skrev "litte tussi å lesa, men itjnå vær enn det" er en begavet eller smart person?

Kanskje et dårlig eksempel ettersom du selv er trønder, men du ser kanskje poenget?

Måten man snakker på, skriver på og ordlegger seg på har mye å si for hvordan man fremstår og blir oppfattet av andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...