Gå til innhold

Trass, søskensjalusi eller....?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vår lille skjønne er straks 2,5 år gammel, og fikk en lillebror for snart tre uker siden.

Hun har hele tiden vært en snill jente, som stort sett hører på oss (selv om hun selvsagt har sin egen vilje!). Men fra den dagen lillebror kom hjem fra sykehuset så har hun forandret seg totalt.

Vi regnet selvsagt med at det skulle komme en reaksjon, men dette her er ganske så slitsomt. Det er spesielt av-og påkledning, legging og måltider som er stress. Da er det hyl, gråt og skrik. Favorittordet for tiden er nei og favorittsetningen er nei, jeg vil ikke.

Så det jeg lurer litt på er om dette er søskensjalusi, eller om det kanskje er den såkalte 2- eller 3-års trassen som har blitt "utløst" av det å få et søsken.

Er deres små også slik for tiden?

Kjenner at det er litt slitsomt, fordi mamma har heller ikke verdens største lunte. Lite søvn på natten gir lite tålmodighet, hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er en lett miks. Oppførselen hennes er helt normal for en 2,5 åring, men jeg tror nok også at det er en viss sjalusi inne i bildet. Hun har gått fra å være deres midtpunkt, til å måtte dele oppmerksomheten, og klart at det er tøft for en liten sjel. Tenk selv om mannen din plutselig kom hjem med en ekstra dame som skulle bo hos dere og som han var like glad i som deg, det krever gjerne en reaksjon.

Jeg har all mulig forståelse for at lunten din ikke er den lengste og at du er sliten, men du må forsøke å være tålmodig likevel. Tilby ekstra mye kos nå, og ros all positiv atferd slik at hun føler seg sett mest mulig på en positiv måte. Unngå å spørre henne om ting der du egentlig forventer at hun skal gjøre de tingene du vil, forbered henne på endringer, og la henne delta så mye som du orker på ting. Det er f.eks ofte lettere å få dem til å sitte ved middagsbordet dersom de får være med å lage middagen. Det er alltids noe de kan gjøre, som røre litt i en gryte, skjøre opp ting med en ikke altfor skarp kniv osv. Om dere er to voksne hjemme på kvelden, så forsøk å i en liten periode ha en fast voksen som tar hele leggingen med henne slik at hun får en trygg rutine på dette og vet hva hun kan forvente seg.

Men dette vil gå seg til Kira. Barna dine kommer antagelig til å få veldig mye gøy sammen, sloss, le sammen, krangle og kose seg sammen. Den første tiden er tyngst, så blir det bedre, så gjerne litt tyngre igjen når de er rundt 4,5 og 2,5 år, og så blir det myyyyye bedre :)

Skrevet

Eldstesønnen vår reagerte også samme dag som lillebror kom i hus, spesielt ved legging. Da va han 19mnd gammel. Han hadde begynt i bhg en mnd tidligere. Vi reagerte litt på at reaksjonen kom så kjapt, og etter noen dager viste d seg at han hadde hals og ørebetennelse. Han fortsatte æ være syk utover høsten, så vi vet ikke helt hva som var sykdom/slitenhet og hva som var sjalusi. Jeg leste my om søskensjalusi i denne perioden, og mange mente at d verste ville gå over innen 1-2mnd.. Jeg ville forsikre meg om at hun ikke er syk av noe slag, da blir de ekstra mye trassige fordi de har vondt, og lett å tolke d som søskensjalusi akkurat etter at et søsken har kommet. Hvis ikke høres d logisk ut for mine øret at hun reagerer på den lille. Mange som har lagt inn poster tidligere på dette forumet om gode råd ved søskensjalusi. Hvorvidt to/treårstrass spiller inn kan jeg ikke svare på.

Lykke til, d går seg til etterhvert selv om d er vanvittig slitsomt når d står på!

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Føler at vi nå vet litt mer når disse utbruddene kommer, og takler dem litt bedre. Selv om jeg må ut for å telle til ti i ny og ne :)

Og Dori, det har vært sykdom her også.... hun har slitt med forkjølelse siden lillebror kom og har til og med gått på en pencilinkur pga luftveisinfeksjon og øreverk. Så det kan selvsagt også ha vært med på å gjøre ting vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...