Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er jenta straks 10 mnd, og hun har akkurat knelt ålekoden. Håper hun lærer seg å krabbe med tid og stunder :)

Hun er nok bedagelig anlagt, ingenting galt fysisk (har vært hos fysio)

Sukk, hun har mye å lære :) Setter seg ikke opp selv, står ikke i krabbestilling eller reiser seg.

Varierer fra å tenke litt på det, til å egentlig bare nyte at det fortsatt er "rolig og behagelig" med en baby i utviking. :)

Flere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min jenta var en sånn som var veldig tidlig ute med å bevege seg. Moro var det jo, stolt mamma osv. Men det er slitsomt når de begynner å forflytte seg rundt i huset så tidlig, når de reiser seg før de egentlig har kontrollen. Man må passe på hvert sekund og det blir mye knall og fall.

Venninnen min sin lille jente var helt motsatt, hun snudde seg ikke rundt før hun var 9 mnd og satte seg ikke opp før selv før hun var nesten året. Hun var også veldig sen med å begynne å krabbe og gikk ikke før hun var nesten 19 mnd gammel. Likevel er hun helt normal og ingenting feiler henne. Hun er flink språklig og med finmotorikken, men har altså vært sen grovmotorisk. Så lenge datteren din følges opp hos fysio og de sier at hun er frisk og utvikler seg i sitt tempo så tror jeg trygt du kan slappe av og senke skuldrene. Det er nok ofte sånn at barna utvikler seg forskjellig når de er så små, men det utjevner seg med tiden. Når de blir 2-3 år gamle vil man nok ikke kunne merke noen forskjell på de som krabbet og gikk tidlig og de som var senere.

Skrevet

Har ei rolig og bedagelig på 10 mnd her også. Ruller knapt fra rygg til mage. Vet hun kan, men hun har liksom ikke noe stress med det. Ingen åling, ingen krabbing og hvertfall ikke opp på to, setter seg heller ikke opp.

Men hun snur seg rundt sin egen akse og skubber seg bakover, så hun kommer seg litt rundt da. Sitter også helt stødig hvis vi setter henne opp.

Jeg tror hun hopper over ålingen og går rett på krabbing. Den siste uke har hun nemlig prøvd å komme seg i krabbestilling, men er ikke sterk nok enda, så blir bare et halvhjerta forsøk, men hun er på vei hvertfall :-)

Hun er også begynt å dra seg også opp på knærne hvis hun har en av oss i nærheten og kan holde seg i. Men hun har litt dårlig balanse så vi må være klar å ta henne hvis hun faller.

Storebroren var begynt å gå med gåvogn han når han var på samme alder, så er litt forskjell ja. Men samtidig føler jeg at jeg har fått mer babytid med henne enn med han :-) og det er jo kjekt det også, de blir tidsnok store.

Har ikke sjekket henne hos fysioterapeut eller manuellterapeut da det ikke er så mye så tyder på at hun har f eks låsninger. Men vurderer å få det gjort, om hun ikke viser litt fremgang snart.

Skrevet

min jenta var en sånn som var veldig tidlig ute med å bevege seg. Moro var det jo, stolt mamma osv. Men det er slitsomt når de begynner å forflytte seg rundt i huset så tidlig, når de reiser seg før de egentlig har kontrollen. Man må passe på hvert sekund og det blir mye knall og fall.

Venninnen min sin lille jente var helt motsatt, hun snudde seg ikke rundt før hun var 9 mnd og satte seg ikke opp før selv før hun var nesten året. Hun var også veldig sen med å begynne å krabbe og gikk ikke før hun var nesten 19 mnd gammel. Likevel er hun helt normal og ingenting feiler henne. Hun er flink språklig og med finmotorikken, men har altså vært sen grovmotorisk. Så lenge datteren din følges opp hos fysio og de sier at hun er frisk og utvikler seg i sitt tempo så tror jeg trygt du kan slappe av og senke skuldrene. Det er nok ofte sånn at barna utvikler seg forskjellig når de er så små, men det utjevner seg med tiden. Når de blir 2-3 år gamle vil man nok ikke kunne merke noen forskjell på de som krabbet og gikk tidlig og de som var senere.

Flink språklig og sen grovmotorisk ja. Det er ganske typisk. Det er liksom to ting de ikke klarer samtidig det.

Begynner å se litt at det her tror jeg. Som jeg skrev i det andre innlegget mitt var eldstemann tidlig grovmotorisk, men han er sen språklig.

Jenta mi er sen grovmotorisk, men allerede nå ser vi at hun er langt tidligere ute språklig enn broren var.

Skrevet

Men hun snur seg rundt sin egen akse og skubber seg bakover, så hun kommer seg litt rundt da. Sitter også helt stødig hvis vi setter henne opp.

(tester litt sitat her, håper det blir riktig)

Jenta vår snur seg rundt sin egen akse hun også, og skubber seg bakover, og sitter stødig hehe

Jeg ønsker iallefall at hun skal krabbe før hun går, så da er det vel bare å øve å heie på sidelinja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...