Jente02gutt04jente12 Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg var på ultralyd for å sjekke vekst hos barnet, fordi magen er liten. Jeg fikk negativt vekstavvik 10 %, egentlig som forventet. Men de oppdaget også at ventrikkel hulrommene i hjernen som er fylt med veske var litt forstørret. Det kan skyldes infeksjon så jeg tok en infeksjonsprøve, eller det kan skyldes kromosomsfeil. Jeg er nå i uke 32 og var sist på ultralyd i uke 24 og da så de ikke noe uvanlig. Det var 5% sjanse for at det kunne være kromosomfeil. Det trengte heller ikke å være noe galt i det hele tatt. Er det noen som har vært borti noe lignende og det har gått bra? Den lille tvilen er ikke så enkel å takle, jeg kunne få svar hvis jeg tok fostervannsprøve men er usikker. Jeg skal på ny ultralyd om 14 dager.
Lykkeliten 2009 Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Nei, jeg har dessverre ikke opplevd dette før. Om de ikke så noe uvanlig i uke 24 høres det jo litt rart om det plutselig skulle dukke opp noen avvik i uke 32? Skjønner godt du synes det er tøft å takle denne tvilen! Usikkerhet er noe av det verste som finnes i slike situasjoner- man vil bare VITE med en gang! Håper du slipper å vente så lenge og at det blir et positivt resultat!!!! Tenker på deg!
Jente02gutt04jente12 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2012 Takk, jeg skulle gjerne vært dette foruten ja. Men prøver også å støtte meg på at det var en veldig liten sjanse for at det var noe i det hele tatt. Er spent på neste ultralyd og svar på infeksjonsprøvene.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Hei kjære deg:) Dette innlegget talte veldig til meg, så jeg følte at jeg burde svare deg. Jeg har nemlig vært borti noe lignende. Har ei jente født i juni 2010. Da jeg var på ordinær ultralyd med henne (uke 19), oppdaget de dette som du sier; utvidede ventrikkel-hulrom. Vi tok også infeksjonsprøver og også fostervannsprøve for å utelukke kromosomfeil - begge deler ble utelukket. Vi fortsatte å gå til regelmessige ultralyder for å følge med. Dessverre fortsatte størrelsen på ventriklene å øke, og i uke 35 var trykket så høyt at det ble bestemt keisersnitt. Jenta mi har diagnosen hydrocephalus (vannhode). Hun hadde e hodeomkrets på 42 cm da hun ble født, og de opererte inn shunt (dren
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 som drenerer den overflødige væsken i hodet) da hun var to dager gammel. Hodet ble normal størrelse etter en uke. Når det er sagt så var beskymringene store for at hun hadde fått noe form for hjerneskade pga det store trykket. Det har gått veldig bra! Hun bruker briller, og er noe forsinket motorisk - ellers en veldig oppegående jente som snakket i setninger i en alder av 21 mnd:) Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Men kanskje du kan nevne dette for lege ved neste kontroll og høre hans/hennes synspunkt? Jeg vil også si at ei venninne av meg gikk gravid samtidig med meg, og hun fikk samme beskjeden på rutineultralyd. Men i hennes tilfelle reduserte ventriklene seg, og alt gikk helt fint! Gutten er i dag frisk som en fisk. Men jeg husker hvor desperat jeg var etter å høre om noen som var i samme situasjon, så derfor forteller jeg min historie. Masse lykke til - dette kommer til å gå bra! Bare krev ekstra oppfølging med ultralyd resten av svangerskapet.
Jente02gutt04jente12 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2012 Jeg blir fulgt opp med ny ultralyd om 14 dager. Men dette er noe som ble oppdaget nå i uke 32, jeg var sist på ultralyd for 2 mnd siden og da var alt normalt. Samtidig med at jeg venter på svar fra infeksjonsprøven så må jeg inn og ta en ny blodprøve på grunn av litt høye leververdier fordi jeg har kløe. Syntes bare det ble litt vel mye å ta inn over seg. Og symfysemålene er lave, men det har de vært hele tiden. Men jeg får bare håpe at det går bra.
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Jeg blir fulgt opp med ny ultralyd om 14 dager. Men dette er noe som ble oppdaget nå i uke 32, jeg var sist på ultralyd for 2 mnd siden og da var alt normalt. Samtidig med at jeg venter på svar fra infeksjonsprøven så må jeg inn og ta en ny blodprøve på grunn av litt høye leververdier fordi jeg har kløe. Syntes bare det ble litt vel mye å ta inn over seg. Og symfysemålene er lave, men det har de vært hele tiden. Men jeg får bare håpe at det går bra. Hei! Jeg har selv bare erfaring med vekstvvik, og jeg tenker øyeblikkelig at det er for lenge å vente på UL. Hvor har du fødeplass? Er blodgjennomstrømningen grundig sjekket? Får barnet nok næring? Jeg vil heller ikke skremme deg, men det er bedre å være "litt på" i forkant, for det er ikke jo ikke alltid det ender godt dette her dessverre. Gutten min døde i magen natt til ks- dagen. Hadde litt vekstavvik, men ellers helt frisk... 2,8 kilo når han ble født, men skulle nok vært over 3. Morkakesvikt var årsaken:(
Jente02gutt04jente12 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2012 Jeg er av dem som får små barn, da jeg var på vei med nr 2 hadde han et vekstavvik på ca 11% og da ble jeg fulgt opp med ultralyd hver 14 dag. Han ble forløst ved igangsetting fordi det var lite fostervann. Mine to barn var små ved fødsel og de er ikke de største nå heller. Jeg blir fulgt opp, og stoler på at det nok med ultralyd hver 14 dag, og jeg kjenner liv hver dag. Alt er ok bortsett fra vekstavvik og litt for utvidet ventrikkelhulrom.
spireiutlandet Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Jeg var på ultralyd for å sjekke vekst hos barnet, fordi magen er liten. Jeg fikk negativt vekstavvik 10 %, egentlig som forventet. Men de oppdaget også at ventrikkel hulrommene i hjernen som er fylt med veske var litt forstørret. Det kan skyldes infeksjon så jeg tok en infeksjonsprøve, eller det kan skyldes kromosomsfeil. Jeg er nå i uke 32 og var sist på ultralyd i uke 24 og da så de ikke noe uvanlig. Det var 5% sjanse for at det kunne være kromosomfeil. Det trengte heller ikke å være noe galt i det hele tatt. Er det noen som har vært borti noe lignende og det har gått bra? Den lille tvilen er ikke så enkel å takle, jeg kunne få svar hvis jeg tok fostervannsprøve men er usikker. Jeg skal på ny ultralyd om 14 dager. ønsker deg lykke til! Ikke lett med det uvisse. Hvis det kan trøste deg litt, så fikk jeg samme beskjed når jeg ventet tulla mi. magen var kjempe liten og jeg la ikke på meg et gram ifra Juli til September. I september bestemte de for å sette fødselen i gang 3 uker før termin. tulla mi veide da 2300g, sunn og frisk. Tok ikke mange ukene før hun var like stor som andre små født på samme tiden. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå