Gå til innhold

Mini atv til 3årsdagen? Noen med erfaringer? Eller ville dere ventet ett år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en 50 kubikker, men kommer til å "fikse litt" på den så den kommer til å gå i maks 20 km i timen. Hva syns dere? Altfor tidlig? Vente til 4årsdagen?

Snuppa har så lyst på, men redd hun få få mindre nytte av den hvis hun får den så tidlig. Neste år ville vært perfekt i forhold til alder, men det er jo nå hun ønsker seg en. Ikke det at hun ikke kommer til å gjøre det om ett år heller, men vil skjemme henne litt bort nå, mens hun enda er alenebarn ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Er en 50 kubikker, men kommer til å "fikse litt" på den så den kommer til å gå i maks 20 km i timen. Hva syns dere? Altfor tidlig? Vente til 4årsdagen?

Snuppa har så lyst på, men redd hun få få mindre nytte av den hvis hun får den så tidlig. Neste år ville vært perfekt i forhold til alder, men det er jo nå hun ønsker seg en. Ikke det at hun ikke kommer til å gjøre det om ett år heller, men vil skjemme henne litt bort nå, mens hun enda er alenebarn ;)

.... , men redd hun VIL Få mindre.... Skulle det stå ;)

hi

Skrevet

For meg høres det ut som galskap å sette en treåring på noe som kjører fortere enn man kan løpe ved siden av ( med mindre man er sprinter i verdensklasse), og som fordrer at man kan håndtere gass, brems og styring på en gang, samt forutse risiko og ta raske og kloke avgjørelser.

Skrevet

Regner med at det blir noen sånne "galskap" svar. Og huff så fæl mor jeg er! Ingen familier er like, heldigvis, og jeg vet det finnes flere der ute med samme interesser som oss, både for store og små. Og det er de svarene jeg kommer til å ta seriøst, hvis det finnes noen flere som synes dette er greit her inne ;)

Skrevet

Regner med at det blir noen sånne "galskap" svar. Og huff så fæl mor jeg er! Ingen familier er like, heldigvis, og jeg vet det finnes flere der ute med samme interesser som oss, både for store og små. Og det er de svarene jeg kommer til å ta seriøst, hvis det finnes noen flere som synes dette er greit her inne ;)

Hvorfor spør du da? Om du er så sikker i din sak på at dette er flotters, så kjøper du atv til ungen. Ferdig med det. Ingen familier er like, det hr du rett i, men de færreste treåringer er egnede førere av motorkjøretøy. Dessuten kan atv'en ikke kjøre fortere enn 6 km/t om den skal være som et leketøy og ikke registreres. En 50 kubikker må man være over 16 for å kjøre.

"Dersom ATV-en ikke kan kjøre raskere enn 6 km/t og veier under 50 kilo, klassifiseres den som et leketøy. Da trenger du ikke registrere ATV-en, og det er ikke krav til førerkort eller bruk av verneutstyr.

Har ATV-en din en hastighetbegrensning som ikke skal overstige 10km/t, kan du i prinsippet kjøre alle steder hvor gående kan gå. Det gjelder for eksempel på gangveier og fortau. I utmark skal du likevel ikke kjøre.

Har ATV-en kapasitet til å kjøre i hastigheter over 6 km/t er den ikke lenger et leketøy, men en motorvogn. Dermed gjelder regler som for andre motorvogner. I så fall må du ha førerkort for kjøring av ATV-en."

http://www.tryggtraf....b7C_wJzSZD.ips

"Det er mange steder, blant annet på internett, hvor det er mulig å få kjøpt ATV, og det reklameres mye for ATV for barn. Mange av disse ATV’ene er det imidlertid ikke lovlig for barn å bruke. Hovedregelen er enkel: barn kan bruke ATV’er som max går 6 km/t. Dersom ATV’en går raskere enn 6 km/t, må den registreres. Dersom egenvekten på ATV’en er under 150 kg, kan den registreres som moped og sjåføren må dermed være over 16 år og ha mopedlappen. Dersom ATV’en ikke fyller vilkårene for å registreres som moped, må den registreres som 4 hjuls motorsykkel og da må man ha førerkortklasse B for å kjøre ATV’en. Det innebærer at sjåfør må være over 18 år og inneha førerkort for personbil. Det finnes ATV’er som brukes som arbeidsmaskiner som i gitte tilfeller kan registreres som traktor, noe som innebærer at man må være over 16 år og inneha førerrett for traktor.

Er ATV’en registrert, kan ikke barn under henholdsvis 16 og 18 år bruke ATV’en. Det finnes dog et lite unntak. Barn kan kun bruke ATV’er som går mer enn 6 km/t dersom de deltar på organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund. Da er det strenge krav i forhold til sikkerhetstiltak, håndhevelse av motorsportens regler og at aktivitetsledelsen er kompetent.

Strafferammen for å la sine barn kjøre ATV, enten det er på hytta, på gårdsplassen, på offentlig vei eller på åkeren, er bøter eller fengsel i inntil 1 år. Normalt gis det bøter ved første gangs overtredelse og disse ligger i sjiktet 4000 til 10.000, avhengig av overtredelsen. Dersom barn skader seg eller andre under ulovlig kjøring med ATV, kan konsekvensene bli større også for de som har gitt tillatelse til kjøringen."

https://www.politi.n.../Tema_751.xhtml

Skrevet

Tviler egentlig på at det er noen med erfaringer her, når det gjelder motoriserte kjøretøy og barn. Håper ikke det ihvertfall.

Er det lov da ?

Annonse

Skrevet

Gutten min fikk en da han var ca 2,5 år men brukte den første gang når han var 3 :) vår er også fiska på så den går saktere ;) han hadde veldig stor glede av den og har det enda nå som han er 4!

Skrevet

Nå leste jeg alle svara som var kommet så da regner jeg med å få mye refs for at vi har en mini atv til ungen. Så for å roe ned alle som syns det er veldig uansvarlig så går den såpass sakte at vi kan gå ved siden av den. Vi er også bestandig ved siden av så han får ikke kjøre alene.

Og HI, vi er nok ikke de eneste familiene med interesse for motoriserte kjøretøy. Jeg vet om fler :)

Skrevet

Tror hun får mye mer glede av det når hun blir eldre.

Uansett er det ikke lov for henne å kjøre en ATV, eller noe annet motorisert kjøretøy, som kan gå så fort som 20 km/t. Tror grensen er på 6 km/t og at det også er vektbegrensninger. En ting er at dere kan få noen tusen i bot om hun blir tatt, en annen ting er at dere som foreldre må dekke 100% skader om hun kommer til å skade noe eller noen når hun bruker den.

Selv om hun har lyst til å kjøre selv er det ikke tilrådlig. La henne heller begynne når hun blir gammel nok til å kjøre lovlig på bane.

Naboen her fikk 15.000,- i bot og bråk med barnevernet for å la sin 5 åring kjøre.

Skrevet

Vi kjøpte en sånn bil vi,med plass til 2 til 2åringen våres:)han elsker den og er så flink og kjøre:))den går ikke fortere en 10km,men jeg ville venta til 4med atv hvis det var mitt barn,og ihvertfall hvis det ikke er merke,får barn er jo uforsiktig,og de går fort i stykker:))

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret med så mye for om ATVen gikk i stykker som at andre ting ble ødlakt. Kjører ungen inn i naboens bil for eksempel får dere ingenting på forsikkringen og grensen for hva foreldrene må betale på 500,- gjelder ikke. Så vidt jeg vet vil dere heller ikke få noe på barneforsikkring om barnet blir skadet.

• 2 måneder senere...
Skrevet

har akkurat kjøpt inn atv til snuppa på 3 år her. har stoor hage som er sperret med busker på alle sidene. får henne nesten ikke med inn. hun stoooorkoser seg. har såklart hjelm og beskyttelse av alle slag på seg. når hun blir 4 skal hun få bli med på barnetreninger med atv. ikke bry deg om hva andre synest. pass på sikkerheten og kos dere. Det gjør i allefall vi.;-)

Gjest Miryks
Skrevet

Tja... Ungen på 3,5 får ri hesten min alene uten at jeg går ved siden av.

Hun klarer fint å kontrollere ham, stopp, start, svinge, øke/senke farten osv. Så hvorfor skal ikke en unge klare det samme med en miniatv under kontrollerte forhold?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...